رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در آستانه روز خبرنگار؛

خبرنگاران امنیت شغلی ندارند

هفده مرداد که به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است هر سال در مناطق مختلف ایران اسلامی روزیست برای پاسداشت مقام خبرنگار .

خبرنگاران امنیت شغلی ندارند

به گزارش ۸دی، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار، یکی از مهم‌ترین مشکلات خبرنگاران این است که فقط سالی یک بار آن هم در روز خبرنگار درباره معضلات و مشکلاتشان صحبت می‌شود. ولی خبرنگاران پس از روز خبرنگار دوباره به حال خودشان رها می‌شوند.

من به عنوان کسی که افتخار داشتم از حرفه خبرنگاری وارد حوزه تحلیل سیاست شوم، از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه های قشر خبرنگار هستم . این موضوع را فقط افرادی لمس می‌کنند که در این شغل فعالیت دارند و یا به طور مستقیم و غیر مستقیم با خبرنگاران و کار رسانه در ارتباط هستند.

یکی از جوامعی که بیشترین هزینه ها را در عرصه روشنگری تاریخ ایران زمین داشت بی شک حامعه خبرنگاری بود، همچنین این قشر فداکار در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش به سزایی را بر عهده داشت و حتی پس از انقلاب ، همواره در حوزه های جنگ ، تحریم و… نقش آفرینی کرد. لذا خبرنگاری حرفه ای مقدس و با ارزش است، زیرا کار خبرنگار ارتقا آگاهی به مردم است.

روز خبرنگار می‌تواند یک فرصت و بهانه بسیار خوبی باشد تا به دغدغه‌ها، مشکلات و معضلات این صنف توجه شود. صنفی که در طول سال نگران سایر قشرها هستند و شاید روایتگر و پیام‌رسان دغدغه‌های همه اقشار جامعه باشند، این روز می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا در حقیقت دغدغه‌ها و معضلات اهالی رسانه مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

خبرنگار برای تدوین و تنظیم اخبار نیاز به ذهنی آرام و بی‌دغدغه دارد در حالیکه در حوزه خبرنگاری دغدغه‌های فراوانی پیش روی آنان است. دغدغه اصلی خبرنگاران عدم تضمین شغلی آنان است و همواره این درگیری ذهنی برای خبرنگاران وجود دارد که چرا امنیت شغلی مناسبی ندارند. یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران را موضوعاتی از قبیل نداشتن بیمه و مزایا و بهره‌ نبردن از حقوق بازنشتگی به خود اختصاص داده است.

به عبارتی ساده تر، خبرنگاری شغل مطمئنی نیست. زیرا امنیت شغلی ندارد و اگر خبرنگاری در خبررسانی اشتباهی یا بی دقتی کند مشکلات زیادی برای او ایجاد می شود. بنابراین کار در این حوزه حساس است.

در آخر، در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی‌های روز دنیا و روی کار آمدن فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه در فرهنگسازی و برقراری ارتباط موثر با مخاطبان استفاده کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه