عملیات مبارزه با انگل های دام در صومعه سرا اجرا شد

رئیس شبکه دامپزشکی صومعه سرا از اجرای برنامه مبارزه با انگل های خارجی بدن دام در مراتع و مناطق ییلاقی این شهرستان خبر داد.

عملیات مبارزه با انگل های دام در صومعه سرا اجرا شد

به گزارش ۸دی، مهدی بهروزی با اشاره به اینکه کنه زدگی در دام ها موجب خسارت اقتصادی و بهداشتی می شود، افزود: کنه بدن گاو و گوسفند، علاوه بر انتقال انگل خونی به دام ها در صورت آلودگی موجب انتقال بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان می شود.
وی با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی برای پیشگیری از این بیماری ادامه داد: دامداران در این کلاس ها با روش های پیشگیری و مبارزه با تب کریمه کنگو آشنا شده اند.
به گفته بهروزی، برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و دامداران به صورت گسترده در قالب ارسال پیامک، چاپ اطلاعیه، تبلیغات محیطی و بنر در دست انجام است تا آگاهی لازم به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، صورت گیرد.
وی مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری انگل های خارجی (کنه ها) را سمپاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز، خارج از کشتارگاه و بدون مهر تایید دامپزشکی عنوان کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان صومعه سرا یادآور شد: تا کنون یکصد لیتر سم بصورت رایگان برای پیشگیری و مبارزه با انگل های خارجی دام بین دامداران توزیع شده است .
صومعه سرا در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و جمعیت دامی این شهرستان بالغ بر ۳۲ هزار راس دام سنگین و سه هزار و ۸۰۰ دام سبک است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه