تلخی دهان چه زمانی هشداردهنده است؟

طعم تلخ دهان آزارتان می دهد؟ زردی و تلخی بزاق دهان علل متفاوتی دارد که در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم؟ در اکثر موارد تلخی بزاق دهان مشکل جدی و خطرناکی محسوب نمی شود اما در صورت ادامه یافتن خطرناک است و لازم است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

تلخی دهان چه زمانی هشداردهنده است؟

به گزارش۸دی، بخش های طعم دهنده در دهان همه افراد وجود دارد و این طعم ها در نواحی مختلف زبان بوده و شامل طعم های تلخ، شور، ترش و شیرین هستند. در صورتی که هر گونه مشکل یا تغییراتی در قابلیت های طعم و مزه ایجاد شود، این مشکل می تواند باید علت آن تشخیص و بررسی شود.

البته فراموش نکنید که برای تشخیص بهتر مزه ها، قدرت مناسب حس بویایی هم مهم است. به همین دلیل است که زمانی که حس بویایی قوی نباشد، بخش تنفسی خوب عمل نکرده و همین موضوع، باعث تغییراتی در طعم و حس چشایی می شود. تلخی بزاق دهان ممکن است بر اثر طیف گسترده ای از مشکلات، دلایل و عوامل مختلف، ایجاد شود.

علل طعم تلخ و زردی بزاق در دهان
طعم تلخ دهان می تواند علل بسیاری داشته باشد از جمله، شرایط و مشکلات مختلف دندانی مانند عفونت دهان، آبسه های دندانی، لثه یا عفونت های مختلف لثه یا بیماری ها مربوط به آن. در بسیاری از موارد ایجاد حساسیت به مواد پر کننده دندان، سبب تلخی بزاق دهان می شود.

یکی دیگر از علل تلخی بزاق دهان، مصرف برخی داروها است که باعث ایجاد طعم تلخ و بزاق زرد رنگ در دهان می شود. چنین داروهایی معمولا از رده آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد افسردگی هستند. سطح پایین استروژن در زنان و سایر اختلالات هورمونی هم ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود.

این تغییرات ممکن است در دوران بارداری و گاهی حتی در طی یک دوره اتفاق بیافتد. طعم تلخ در دهان همچنین ممکن است بر اثر مسمومیت جیوه یا مسمومیت با سرب رخ دهد.

برخی از انواع بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، نقص عملکرد کبدی، سرطان، دیابت و زردی و یرقان هم ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ دهان شود. یکی از علل اصلی و عمده تلخی و بزاق زرد رنگ، مشکلات صفراوی و یا ضعف بهداشت دهان و دندان است.

گاهی اوقات شما با مصرف ماده غذایی یا نوشیدنی خاص احساس تلخی بزاق دهان دارید مانند مصرف چای یا قهوه سیاه که سبب تلخی در دهان می شود. به خاطر داشته باشید که صرف نظر از مصرف برخی غذاها و یا نوشیدنی های خاص، در صورتی که زردی بزاق یا تلخی دهان طولانی مدت باشد، می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد و طبیعی نیست. این مشکل باید تشخیص داده شده و توسط پزشک درمان شود.

منبع: پندار آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه