رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان:

شکار “گراز” در اراضی کشاورزی گیلان نیاز به مجوز دارد

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر ممنوعیت شکار گراز گفت:‌ کشاورزان گیلانی برای دفع گراز حتماً باید مجوزهای قانونی لازم را اخذ کنند.

شکار “گراز” در اراضی کشاورزی گیلان نیاز به مجوز دارد

به گزارش ۸دی، حسین علی‌نژاد اظهار داشت: با اینکه‌ گراز از جمله گونه‌های آسیب‌زا در محیط زیست محسوب می‌شود اما برای دفع آنان از منطقه در صورت ایجاد خسارت به اراضی زراعی، کشاورزان گیلانی حتماً باید مجوزهای قانونی را اخذ کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ مجوز دفعی که این سازمان برای کشاورزان صادر می‌کند به‌هیچ عنوان به معنی آزاد بودن شکار آنان نیست بلکه این اجازه تنها برای دور کردن آن از سطح باغات و اراضی شالیزاری است.

علی‌نژاد با تأکید بر اینکه کشاورزان با این مجوز می‌توانند نسبت به شلیک هوایی به سمت گرازها اقدام کنند تصریح کرد:‌ ایجاد سر و صدا و هر روش دیگری که برای دور کردن گرازها مفید واقع شود از جمله راه‌هایی است که کشاورزان گیلانی می‌توانند جهت دفع گراز انجام دهند.

وی گراز را بر طبق کتابچه قانون به عنوان یکی از گونه‌های آسیب‌زا به محیط‌ زیست اعلام کرد و افزود:‌ گراز‌ها در طول یک سال دو نوبت اقدام به زاد‌آوری می‌کنند و به همین دلیل از جمعیت بسیار مناسبی در گیلان و در تمام نقاط مختلف کشور برخوردار هستند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به زیستگاه گرازها و پراکنش آنان در گیلان اشاره کرد و بیان داشت:‌ نقاط تالابی، جنگل‌ها و بیشه‌ها،‌ آبگیرهای طبیعی و غیرطبیعی از جمله مناطقی در گیلان هستند که برای زندگی گرازها مناسب است.

علی‌نژاد با بیان این مطلب که سرشماری جهت برآورد جمعیت گرازها کمی مشکل است عنوان کرد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست گیلان با توجه به زادآوری بالای گرازها جهت ایجاد تعادل و جلوگیری از افزایش بی‌رویه،‌ مجوز شکار آنان را برای اقلیت‌های مذهبی صادر می‌کند.

وی شکار گراز را نیز همانند سایر گونه‌های دیگر تنها با دریافت مجوز قانونی امکان‌پذیر خواند و ابراز داشت:‌ اگر کسی به هر بهانه و دلیلی بدون داشتن پروانه اقدام به ‌شکار گراز کند مجرم شناخته می‌شود بنابراین برخوردهای قانونی و قضایی لازم با وی انجام می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در مورد خسارت‌های گرازها به اراضی کشاورزی نیز عنوان کرد:‌ قانونگذار برای این مسئله نیز تمهیداتی را اندیشیده است که پس از انجام بررسی‌های میدانی و تشکیل پرونده اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد.

علی‌نژاد از پرداخت خسارت‌های ناشی از حمله گرازها به اراضی کشاورزی خبر داد و تصریح کرد:‌ در صورت اثبات این نکته توسط کارشناسان که آسیب‌های وارد شده مربوط به حمله گرازها بوده است در پاره‌ای از مواقع این خسارت‌ها به کشاورزان و باغداران گیلانی پرداخت می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه