«شیر تو شیر» بازار لبنیات/ لبنیات در حال خداحافظی با سفره مردم!

افزایش قیمت شیر خام و دیگر الزامات تولید مواد لبنی، باعث گرانی ۳۲ درصدی لبنیات شد که به گفته فعالان بخش خصوصی این وضعیت از بی‌تدبیری متولیان دولتی در وزارت جهاد کشاورزی نشأت می‌گیرد.

«شیر تو شیر» بازار لبنیات/ لبنیات در حال خداحافظی با سفره مردم!

به گزارش ۸دی، افزایش قیمت این روزها دامن لبنیات را گرفته است تا افزایش ۳۲ درصدی را به خود ببیند. اما این افزایش قیمت را نه مصرف‌کنندگان می‌پسندند و نه تولیدکنندگان علاقمند هستند که این موضوع اعمال شود چرا که به خوبی می‌دانند گرانی به معنای کاهش قدرت خرید و حذف مواد لبنی از سفره مردم است.

پنیر ۴۰۰ گرمی uf که تا پیش از این ۴ هزار تومان قیمت داشت، به ۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است یا قیمت شیر نرخ پرچرب یک لیتری  با سه درصد چربی از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت، البته برخی از تولیدکنندگان به طور کامل این افزایش قیمت را اعمال نکردند تا بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند.

دلیل این افزایش قیمت را افزایش قیمت شیر خام و البته ظروف مورد نیاز بسته‌بندی اعلام می‌کنند، شیر یک‌هزار و ۲۰۰ تومانی بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت به یک‌هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است اما درخواست وزارت جهاد کشاورزی یک‌هزار و ۷۵۰ تومان بود.

تولیدکنندگان معتقدند منطق وزارت جهاد کشاورزی برای این افزایش قیمت را درک نمی‌کنند. به گفته برخی از فعالان بخش خصوصی وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است که نظر خود را به کرسی بنشاند.

اما آیا این افزایش قیمت به نفع تولیدکنندگان و دامداران است؟ سوالی که در کنار چرایی افزایش قیمت شیر و در نتیجه آن مواد لبنی با فعالان صنعت تولید مواد لبنی مطرح کردیم که با هم می‌خوانیم.

لبنیات در حال خدحافظی با سفره مردم

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات نه به نفع مصرف‌کننده است و نه تولیدکننده؛ چراکه به مرور زمان مردم قدرت خرید خود را از دست داده و در نتیجه لبنیات از سبد خرید خانوار حذف می شود.

علی‌احسان ظفری با بیان اینکه این اتفاق به نفع هیچ قشری در جامعه نیست، افزود: مبنای تعیین قیمت نه تولیدکننده است و نه دامدار بلکه مصرف‌کننده مشخص‌کننده قیمت نهایی است.

وی با بیان اینکه  اقدام وزارت جهاد کشاورزی در روند خرید و فروش شیر یک کار بی‌سابقه بود، تصریح کرد: امروز بر اثر اقدامات دولت قیمت شیر باورنکردنی شده است در حالی که امکان مدیریت بهتر و کنترل منطقی‌تر قیمت آن وجود داشت.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی با ارز دولتی و به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود، ادامه داد: از همین رو وقتی همه شاخص‌ها در دست دولت قرار دارد چطور ممکن است قیمت شیر طی ۴۰ سال به یک‌هزار و ۲۰۰ تومان و طی ۴ ماه به یک‌هزار و ۷۵۰ تومان برسد و ۵۵۰ تومان افزایش یابد؟!

خودزنی در وزارت جهاد کشاورزی

وی خاطرنشان کرد: امروز که وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت شیر را یک‌هزار و ۵۷۰ تومان اعلام کرده است، بازهم وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ تومانی شیر است.

ظفری با اشاره به اینکه نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای وزارت جهاد کشاورزی مهم نیست، گفت: اتفاق بدتر این است که در بحران نبود شیر برای صنایع لبنی، وزارت جهاد کشاورزی به خرید تضمینی شیر روی آورده است.

وی افزود: فلسفه خرید تضمینی این است که وقتی محصولی مازاد مصرف کشور تولید شود، دولت موظف است به خرید تضمینی بپردازد که محصول تولید شده از بین نرود، اما زمانی که به اندازه مصرف کشور شیر نداریم؛ خرید تضمینی منطقی نیست.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: این اتفاق باعث می‌شود که محصولات لبنی از مردم دورتر و کارخانه‌های صنعتی در آستانه تعطیلی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه سلیقه‌ای عمل کردن برای کسب پست و میز، جای خود را به کار کردن برای مردم داده است، ادامه داد: متولیان خرید تضمینی شیر ادعا می‌کنند با این اقدام دامدار را حمایت کردند در حالی که در عمل مشتریان شیر در حال نابودی هستند.

ظفری با بیان اینکه مردم به دلیل گرانی مواد لبنی را از سفره خود کنار می‌گذارند، خاطرنشان کرد: در سال ۸۲ سرانه مصرف شیر ۱۰۰ کیلوگرم بود اما امروز به ۵۰ کیلوگرم رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر عده‌ای که در صنعت مواد لبنی تجربه و فعالیتی نداشتند، اقدام به خرید شیر خام کردند و دست افراد باسابقه را کوتاه کردند تا دلالان هم وارد کار شوند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران افزود: دلالان در این بخش به نام خرید شیر از دولت یارانه و ضرر و زیان دریافت می‌کنند که جای تأسف دارد.

وی تأکید کرد: مسؤولان نسبت به مواد لبنی بی‌تفاوت نباشند چراکه کاهش مصرف مواد لبنی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند و این اتفاق به نفع کشور نیست.

افزایش قیمت ظروف بسته بندی

مدیرعامل شرکت پگاه همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: افزایش قیمت لبنیات بر اساس مصوبه دولت بوده که به دلیل افزایش قیمت شیر خام رخ داده است.

محمود دوستی افزود: سال گذشته شیر خام بین یک‌هزار و ۱۵۰ تا یک‌هزار و ۲۵۰ تومان بود که در حال حاضر به یک‌هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این قیمت ظروف بسته‌بندی که به پتروشیمی‌ها وابسته است افزایش قابل توجهی یافته که در نتیجه این اتفاق، افزایش قیمت لبنیات سودی برای واحدهای تولیدی در بر ندارد.

مدیرعامل شرکت پگاه همدان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این افزایش قیمت با توجه به قیمت تمام شده تولیدات، تعدیل شود و در صورت ادامه روند، تولید نیز متضرر خواهد شد.

راضی به افزایش قیمت نیستیم

وی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان مواد لبنی راضی به افزایش قیمت نیستند، خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان سرمایه اصلی ما هستند، بنابراین وقتی قدرت خرید  مردم کاهش می‌یابد، تولیدکننده متضرر می‌شود.

دوستی با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی وارداتی است و تحت تأثیر افزایش قیمت ارز قرار گرفته است؛ گفت: دامدار هم راضی به گران فروختن شیر نیست و شرایط او را به افزایش قیمت وادار می‌کند.

وی افزود: البته در این بین سوداگرانی نیز حضور دارند که از وضعیت فعلی سوء استفاده کرده و به سودجویی می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت پگاه همدان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی واحدهای تولیدی به دنبال سود نیستند، تصریح کرد: تلاش همه واحدهای صنعتی حفظ وضع موجود تا رسیدن به نقطه ثبات است.

وی ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان قیمت‌ها را به اندازه سقف تعیین شده توسط دولت افزایش ندادند تا بتوانند بازار خود را حفظ کنند.

کلاف سردرگم قیمت‌گذاری همچنان در گیر و دار تصمیمات لحظه‌ای و شبانه که بدون پشتوانه علمی اخذ می‌شود، برای جیب مردم گران تمام شده و در حوزه مواد غذایی سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

وزارت جهاد کشاورزی به جای خرید تضمیمی شیر از دامداران می‌تواند برای خرید نهاده‌های دامی یارانه بیشتری تخصیص دهد تا قیمت تمام شده را پایین نگاه دارد و در نتیجه آن مواد لبنی نیز افزایش قیمت نداشته باشند، به عبارت بهتر جبران هزینه‌های دامدار باعث می‌شود تولید نیز نیازی به افزایش قیمت فروش احساس نکند و بهترین اتفاق ممکن در شرایط فعلی یعنی حفظ وضع موجود رخ دهد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه