تاثیر استرس زیاد بر حافظه

استرس از جمله فاکتورهای روانی است که سلامت انسان را به خطر می اندازد.

تاثیر استرس زیاد بر حافظه

به گزاش ۸دی،استرس یکی از عواملی است که تمام زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب ایجاد بسیاری از بیماری های خطرناک و بخصوص بیماری های روحی و روانی می گردد. بسیاری از بیماری های خطرناک ریشه ی روانی دارند که استرس یکی از این عوامل روانی تاثیر گذار است. یکی از اثرات جدی استرس بر مغز انسان و کارایی حافظه است. در این مطلب به بررسیتاثیر استرس زیاد بر عملکرد حافظه می پردازیم.

 دانشمندان در تحقیقات خود دریافته اند که استرس بالا، می تواند موجب به خاطر سپاری سخت تر وقایع شود. همچنین مشخص شده که استرس موجب می شود افراد سخت تر بتوانند شرایط را درک کنند یا متوجه شوند که در اطرافشان چه چیزی می گذرد.

این تحقیقات که توسط محققان دانشگاه اینسبروک اتریش انجام شده، کمک می کنند که متوجه شویم چرا انسان هایی که در شرایط استرس شدید قرار می گیرند، (به عنوان مثال قربانیان جنایت ها)، به سختی می توانند شرایط یا افرادی که موجب حوادث مربوطه شده اند را به یاد آورند.

بر اساس گفته های این محققان، مغز انسان در پاسخ به شرایط پر استرس به حالت «مبارزه یا پرواز» (fight-or-flight) می رود. در این حالت، به خاطر سپاری زمان و مکان دقیق اتفاقات مشکل می شود و در نتیجه، مغز نمی تواند این اطلاعات غیر قابل اعتماد را ثبت کند.

تحت تأثیر شرایط پر استرس یا هیجان انگیز، کاراییبخش اسبک مغز که وظیفه یادگیری بلند مدت را به عهده دارد، کاهش می یابد.

در راستای دستیابی به این نتایج دانشمندان فیلم هایی با سه محتوای مثبت، منفی و خنثی را به افراد شرکت کننده نشان دادند. در هر مرحله نیز حافظه آنها تست شد. به دنبال این آزمایشات مشخص گشت که کاراییِ به خاطر سپاری حافظه پس از تماشای فیلم های با محتوای منفی، به مقدار بالایی کاهش پیدا می کند.

همچنین مشخص شد که حتی موقعیت های بسیار مثبت که موجب هیجان زده شدن افراد می شوند نیز می توانند کارایی به خاطر سپاری و میزان ضبط وقایع در حافظه بلند مدت را کاهش دهند.

تحقیقات نشان دادند که بخش اسبک مغز که وظیفه یادگیری بلند مدت را به عهده دارد، در شرایط پر استرس یا هیجان انگیز، تحت تأثیر قرار گرفته و کارایی آن کاهش می یابد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه