تمکین از قانون یا اعلام جرم علیه وزیر دولت راستگویان؟

دبیر کمیته فیلترینگ گفته فیلتر واتس آپ سال گذشته تصویب شده و وزیر ارتباطات از آن سرپیچی کرده.دلایل این اقدام غیرقانونی وزیر و اینکه چرا با یک ماه و اندی تاخیر به یکباره به یاد اقدام غیرقانونی او افتاده اند معلوم نیست.

تمکین از قانون یا اعلام جرم علیه وزیر دولت راستگویان؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته است فیلترینگ واتس‌آپ سال گذشته به تصویب رسیده اما “وزارت ارتباطات تاکنون این دستور را اجرایی نکرده است.”

عبدالصمد خرم آبادی تاکید کرده است که “دستور کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه لازم‌الاجراست و عدم اجرای آن جرم محسوب می‌شود.”

اظهارات خرم آبادی بیانگر آن است فیلتر واتس‌آپ با وجود تصویب آن، دست کم بیش از یک ماه به تاخیر افتاده و مقصر این تاخیر کسی نیست جز محمود واعظی وزیر ارتباطات.

همچنین بر اساس آنچه خرم آبادی گفته اقدام واعظی در سرپیچی از دستور کمیته فیلترینگ جرم محسوب می شود با این وجود مسئول فیلترینگ سایت های اینترنتی، توضیح بیشتری درباره دلایل این تاخیر نداده است تا موضوع بیش از پیش مبهم شود.

به این ترتیب گفته های این مقام مسئول، نه تنها هیچ ابهامی درباره فیلترینگ واتس آپ را روشن نکرده بلکه به وضوح ابهامات دیگری را نیز به آن افزوده است:

۱-    اگر دستگاه قضایی بر اساس اظهارات خرم آبادی، به دلیل سرپیچی آشکار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دولت تدبیر و امید علیه او اعلام جرم کند، واکنش واعظی چه خواهد بود و آیا او حاضر است برای پاسخ به این رفتار غیرقانونی خود در دادگاه حاضر شود؟

۲-    واعظی چه دلیل و توجیهی برای عدم اجرای دستور صریح کمیته فیلترینگ دارد و با چه توجیهی فیلتر کردن واتس آپ را به صورت غیرقانونی بیش از یک ماه به تاخیر انداخته و آن را مخفی نگاه داشته است؟

۳-    چرا دستگاه قضایی با وجود عدم تمکین واعظی به قانون، تا کنون علیه او اعلام جرم نکرده است؟ چه اتفاقی باعث شده تا خرم آبادی بیش از یک ماه در خصوص اقدام غیرقانونی واعظی سکوت و به یکباره به صورت مبهم علیه او موضع گیری کند؟ آیا از نظر خرم آبادی، عدم اجرای قانون و سرپیچی از یک مصوبه قانونی، نیاز به بیش از یک ماه تعلل دارد؟ برای سرپیچی از قانون، چند روز به وزیر وقت داده می شود وآیا این اقدام قابل توجیه است؟

علاوه بر ابهامات فوق، اظهارات واعظی درباره اینترنت پاک، این موضوع را که آیا وزارت ارتباطات اصولا قصد فیلتر واتس آپ را دارد یا خیر، مبهم تر کرده است.

واعظی با تاکید کنایه آمیز بر اینکه فیسبوک را ” فیس بوک را در زمان دولت یازدهم فیلتر نکرده اند و از قدیم فیلتر شده است” گفت که “در خصوص اینترنت و فضای مجازی باید تاکید کنم که از نظر ما تمام اینترنت پاک است مگر بخش کوچکی که ضد عفت و اخلاق عمومی است که این مباحث باید فیلتر شود.”

او اظهارات کنایه آمیز خود را این گونه ادامه داده است که “آن هایی که فیس بوک را فیلتر کردند، بر این مسئله اعتقاد داشته اند که در فیس بوک صفحات مستهجنی وجود دارد و بالاخره شاید کسی اشتباهی به آن صفحات برود.”

به این ترتیب معلوم نیست تکلیف مصوبه سال گذشته کمیته فیلترینگ درباره فیلتر واتس آپ و نیز اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات چه خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه