قرآن یک نیاز عمومی است که برای بشر واجب است

مردم هم باید خودشان در حوزه فرهنگ سازی ورود کنند هم در این فرهنگ سازی ارتباط داشته باشند ، اسلام یک دین جمعی است که به دلیل جمعی بودنش بر مباحث فردی اش نیز اشراف دارد

قرآن یک نیاز عمومی است که برای بشر واجب است

به گزارش ۸دی نیوز، حسن محمدی مدیر کل اتحادیه تشکلای قرآنی کشور در گفتگو با افق انزلی در رابطه با ماهیت و دلیل تاسیس تشکلهای قرآنی در سطح استانها گفت: بر اساس توسعه ای که موسسات ما در سال ۸۶ داشتند این موضوع درک شد که نمی توان با یک مدیریت متمرکز و واحد از دفتر اینها را به خوبی کنترل کرد به همین دلیل بر اساس توسعه مدیریتی دفاتر منطقه ای را در ۸ منطقه کشور تاسیس کردیم که هر بخشی چهار استان را زیر نظر خودش داشت ،حال با توسعه ای که مجددا اتفاق افتاد این دفاتر منطقه ای توانایی انجام همه امور را نداشتند و ما به این سمت رفتیم که این اتحادیه های استانی شکل بگیرند و این را به عنوان دستور جلسه مجمع عمومی سال ۹۲ مصوب کردیم تا از این پس مجمع عمومی بر اساس مصوبات تشکلهای استانی شکل برنامه های خود را به انجام برسانند .

وی درباره شرایط عضویت در اتحادیه تشکلهای قرآنی بیان کرد : مجمع عمومی تاسیس اتحادیه متشکل از اعضای اتحادیه کل کشور است ، عضویت موسسات در اتحادیه شرایطی دارد که ؛  گذشت بیش از دو سال از عمر آنها ،هدفمند بودن ،غیر انتفاعی بودن و غیر سیاسی بودن مهمترین این شرایط هستند. بسیاری از موسسات ثبت شده در استان گیلان درخواست عضویت دادند ، که ما در این بین فقط دوازده موسسه عضو داریم متاسفانه به دلیل نداشتن شرایط کافی ما نتوانستیم عضویت آنها را بپذیریم ،یکی از وظایف اتحادیه های استانی هم این است که شرایط عضویت این موسسات را در اتحادیه فراهم کند .

وی درباره اهداف اتحادیه در سطح استانها افزود : هدف اصلی  و کلانمان توسعه و تعمیق موارد فرهنگ قرآنی  در استانها است یعنی از هر شیوه و استعدادی بتوانیم مفاهیم قرآنی را از طریق موسسات قرآنی و مردم نهاد توسعه دهیم ،از دیگر اهداف آن می توان به اخذ اعتبارات فرهنگی کشور برای فعالیتهای قرآنی و شناساندن ظرفیت و قابلیت های موسسات مردم نهاد به مسوولین اشاره کرد ، در مجموع در اتحادیه استانی و دفاتر منطقه ای ایجاد یک شبکه مدنی گسترده و متصل و یکپارچه در حوزه قرآن در راستای اینکه عزم ملی مورد توجه مقام معظم رهبری با مدیریت جهادی این موسسات به گونه ای شکل بگیرد که ما حتما تحولاتی را در حوزه فرهنگ و استقرار مبانی قرآن ناب در کشور داشته باشیم . ما باید با شیوه ای پیش برویم که به هدف نزدیک ترمان می کند ، قطعا موسسات قرآنی مصداق بارز فعالیت جهادی در حوزه فرهنگ هستند ،اگر بتوانیم این موسسات را در یک چارچوب موثر و هم افزا متصل کنیم قطعا شاهد آزاد شدن یک ظرفیت و انرژی عظیمی  خواهیم بود .

حسن محمدی با اشاره به اینکه اسلام یک دین جمعی است تصریح کرد : مردم هم باید خودشان در حوزه فرهنگ سازی ورود کنند هم در این فرهنگ سازی ارتباط داشته باشند ، اسلام یک دین جمعی است که به دلیل جمعی بودنش بر مباحث فردی اش نیز اشراف دارد . نمونه اش گناه غیبت که یک گناه اجتماعی است از بسیاری از گناهان در حوزه فردی بدتر است .

وی درباره اهمیت استان گیلان در حوزه قرآنی گفت : استان گیلان به دلیل ماهیت توریست پذیری و از طرفی به دلیل اینکه کانال ارتباطی مرکز و شرق و شمال غرب  است از اهمیت ویژه ای برخوردار است این استان  اصلاتا یک استان مذهبی است ، ولی به دلیل تغییرات فرهنگی با تهدیدات جدی مواجه است ، البته این دلایل هم فرصت است هم تهدید و ما باید این تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم .

از گذشته توجه ویژه ای به استان گیلان می شده و در خود استان شهر انزلی به دو دلیل به میزبانی انتخاب شد ، زیرا یکی از شهرهای مذهی کشور است و تا جایی که می دانم  این شهر یک بافت دین مدار و و لایت مدار دارد و دلیل دیگر اینکه موسسه خانه قرآن انزلی نهادی قوی همراه با فضایی مناسب برای برگزاری اینگونه جلسات است که ما به همین جهت با توجه به شرایط موجود تصمیم گرفتیم که این جلسه را در اینجا برگزار کنیم .

وی با ابراز ناراحتی  و تاسف از اینکه ترویج و استیاق به سمت کلاسهای زبان و موسیقی بسیار زیاد شده در صورتی که قرآن مهجور واقع شده بیان کرد : ما هنوز نتوانستیم مبانی قرآنی و نیاز به قرآن را تبدیل به یک مطالبه عمومی کنیم و متاسفانه خیلی ها فکر می کنند که قرآن مربوط به یک قشر خاص می شود ولی واقعیت این است که این حقیقت ندارد و همه باید این را بدانند که قرآن دستوری است برای عموم مردم ،ما اگر قرآن را به یک عده از قراء ، حفاظ و فعالان قرآنی منحصر کنیم یک ظلم است یک ظلم بزرگ را در حق قرآن انجام داده ایم ، ما باید به این سمت حرکت کنیم که مبانی قرآن تبدیل به یک فرهنگ عمومی و یک نیاز شود .

امروزه زبان انگلیسی تبدلی به یک مطالبه عمومی شده و افرادی باید این زبان را فرا بگیرند ، یادم هست که یکی از دوستان نقل می کرد که اگر تا ده سال آینده کسی زبان انگلیسی بلد نباشد بی سواد است ، در مورد این باید تحقیق کرد که ایا از جانب دشمن القا شده یا خودمان به این سمت رفته ایم ؟

مدیر کل تشکلهای قرآنی در پایان گفت : این شعاری است که فراگیری زبان را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرده و ما متاسفانه نتوانستیم این شعار و این حرکت را در حوزه قرآنی راه بیاندازیم . ایراد ما در حوزه سیاست گذاری قرآنی این بود که ما قرآن را یک نهاد و مجموعه تخصصی فرض کردیم و با این فرض حرکت نکردیم که قرآن یک فرهنگ عمومی و یک نیاز عمومی است که برای بشر واجب است ، قرآن به ذات زیباست ولی مشکل از ماست که نتوانستیم زیبایی های آن را بشناسانیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه