افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر روی قیمت کالاها اثر زیادی نخواهد گذاشت/ نمی‌گذاریم منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت‌ها باشد

رئیس‌جمهور با شایعه خواندن این موضوع که افزایش قیمت حامل‌ها بر روی قیمت کالاها اثر زیادی خواهد گذاشت، تاکید کرد که به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهیم داشت.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر روی قیمت کالاها اثر زیادی نخواهد گذاشت/ نمی‌گذاریم منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت‌ها باشد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده خود با مردم با اشاره به جایگاه مهم معلمان و اساتید گفت: کلید علم و فرهنگ در کشور به دست معلمان، اساتید و فرهیختگان بوده و کلید اقتصاد نیز در دست کارگران است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات اقتصادی شما در شش ماه پایانی سا ل۹۲بر اساس پیش‌بینی‌های دولت بود، گفت: دولت از آغاز کار خود تا پایان سال ۹۲ چند هدف مهم را در بخش اقتصادی دنبال می‌کرد؛ دولت، با معضلات فراوانی مواجه داشت که اولین آن معضل تورم بود.

وی با بیان اینکه تورم در حدی بود که اگر می‌خواستیم برای اشتغال فکری بکنیم نیاز بود که تورم را مهار کنیم،‌ افزود: تورم ۴۳ درصدی برای کشور قابل تحمل نبود.

*در شرایطی که تحت فشار بودیم از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم

روحانی ادامه داد: اولین برنامه ما برای مهار تورم عدم استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی بود و ما در همان ابتدا استفاده از منابع بانک مرکزی را منطقه ممنوعه اعلام کردیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در شرایطی که شدیداً تحت فشار بودیم از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم و حتی برای مسکن مهر نیز از منابع دیگر بهره گرفتیم و توانستیم تورم را مهار کنیم.

وی با اشاره به آمار تورم نقطه به نقطه در کشور و کاهش آن به ۱۷.۴درصد، گفت: ما به مردم وعده داده بودیم تورم را تا پایان سال به ۳۵درصد برسانیم و این کار را انجام دادیم و بر اساس آمار بانک مرکزی تورم به ۳۴درصد و بر اساس آمار مرکز آمار به ۳۲درصد در پایان سال رسید.

رئیس‌جمهور اقدام بعدی دولت را سامان‌دهی به پرداخت یارانه‌ها عنوان کرد و افزود: ما پرداخت یارانه را تا پایان سال ۹۲ علی‌رغم مشکلات و فشارهای بودجه‌ای انجام دادیم.

روحانی با اشاره به اصلاحیه بودجه سال ۹۲ که از سوی دولت ارائه شد، تصریح کرد: ما با این اصلاحیه دولت را از لحاظ مالی تحت فشار قرار دادیم تا بودجه سامان‌دهی شود و نرخ بودجه را از ۲۱۰هزار میلیارد تومان به ۱۵۰هزار میلیارد رساندیم.

وی ادامه داد: در پایان سال نیز موفق شدیم بدون توسل به بانک مرکزی مشکلات را کم کرده و حقوق کارمندان را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در پایان سال نیز موفق شدیم بدون توسل به بانک مرکزی مشکلات را کم کرده و حقوق کارمندان را پرداخت کنیم.

روحانی در ادامه سخنان خود درباره رسیدن به اهداف مد نظر دولت یازدهم یادآور شد: دولت اهداف مدنظر را اعلام کرد و آنها را دنبال کردیم و برنامه‌هایی که به مردم گفتیم جامع عمل پوشاندیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه البته هرکاری دولت انجام داده با کمک، حمایت و حضور مردم در صحنه بوده است، افزود: فرهیختگان، علما و به ویژه مقام معظم رهبری در همه زمینه‌ها کمک و هدایت کردند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و اینکه نظر شما بر افزایش تدریجی قیمت‌ها بوده است، آیا افزایش ۷۰درصدی تدریجی است،‌اظهار داشت: در ابتدا بر این نکته تأکید می‌کنم که ما یا باید شرایط موجود را ادامه می‌دادیم یعنی حامل‌های  انرژی به همان صورت باقی‌ می ماند که در واقع هر ماه برای پرداخت یارانه مشکل داشتیم.

روحانی بر همین اساس به پرداخت سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی در هر ماه اشاره و اضافه کرد:‌ بیش از هزار تا ۱۵۰۰میلیارد تومان کسر داشتیم که یا باید یارانه نقدی را کاهش می‌دادیم و یا شرایطی که برای مصرف انرژی بود قبول می‌کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما دو برابر جهانی است، یادآور شد: در زمینه آلودگی نیز یا باید به همین صورت باقی‌میماند که در شهرهای بزرگ معضل آلودگی بسیار زیاد بود؛ ما اگر همان وضع را ادامه می‌دادیم باید تابستان امسال خاموشی را داشتیم چرا که کل درآمد برق صرف یارانه می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه در بحث انرژی، گاز و نفت تمام درآمدها صرف یارانه نقدی می‌شد، اظهار داشت: در برق و گاز مشکل داشتیم و در زمستان امسال نیز با وجود برخی مشکلات توانستیم مسئله گاز خانگی مردم را تأمین کنیم. از این رو یا باید وضع ادامه می‌یافت یا تحول در مسئله قیمت حامل‌های انرژی ایجاد می‌شد.

روحانی در عین حال به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۸۹ اشاره و تصریح کرد: در آن سال قیمت انرژی ۵۵۰درصد افزایش یافت که برخی اکنون پیشنهاد کردند به همین صورت دفعی یا ناگهانی افزایش یابد و عده‌ای هم مخالف بودند که در نهایت اینبار مجموعه افزایش حامل‌های انرژی به طور متوسط ۵۰درصد است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما ناچار بودیم به دلیل شرایط کشور و تورم، دفعی عمل نکنیم، یادآور شد: بنای دولت این است که تورم را مهار کنیم البته با نقطه مطلوب فاصله داریم و تورم ما باید به ۲۵درصد برسد.

وی در ادامه سخنان خود به تصمیم مجلس شورای اسلامی در زمینه بودجه اشاره کرد که دولت نیز با آن همراه بود و گفت: در بحث یارانه که در واقع تصمیم نظام است و قانون به شمار می‌رود باید اجرا شود.

*در صورت اجرای قانون مجلس، قیمت حامل‌های انرژی ۷۰ درصد افزایش می‌یافت

روحانی در عین حال گفت که تصمیمی که مجلس اتخاذ کرده این بود که درآمدها از محل افزایش حامل‌های انرژی ۴۸هزار میلیارد تومان باشد؛‌ اگر این مصوبه به همین صورت باشد حامل‌های انرژی باید ۷۰درصد گران شود اما ما به ناچار به ۵۰درصد آن را کاهش دادیم و درآمد ما ۹هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: با شیب ملایم‌تر طبق نظر مجلس عمل کردیم از طرف دیگر مجلس دولت را مکلف کرده در سال جاری فقط به افراد متقاضی نیازمند یارانه نقدی را بدهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بحث افزایش حامل‌های انرژی به نوعی دغدغه مردم به شمار می‌رود، آیا برای افزایش قیمت بعد از خردادماه که فشار بر روی قشر ضعیف نباشد،‌ اقدامی در دستور کار دارید، گفت: راه حلی که پیش روی ماست، این است که یا باید وضع موجود را ادامه یا تغییر می‌دادیم.

*افزایش قیمت‌ حامل‌ها اثر زیادی بر روی قیمت کالاها ندارد

رئیس‌جمهور با شایعه خواندن این موضوع که افزایش قیمت حامل‌ها بر روی قیمت کالاها اثر زیادی خواهد گذاشت تاکید کرد که به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهیم داشت.

رئیس جمهور با اشاره به برخی مشکلات پیش‌رو در صورت پرداخت یارانه به شیوه قبلی اضافه کرد: اگر می‌خواستیم به همان شیوه قبل پرداخت یارانه را ادامه دهیم ماهانه کسری بودجه داشته و برق در تابستان به خاموشی می‌رسید و در زمینه گاز نیز به مشکل برمی‌خوردیم، در واقع کل پول انرژی برای پرداخت یارانه صرف می‌شد.

روحانی با بیان اینکه باید قیمت همه حامل‌های انرژی را بالا می‌بردیم، اضافه کرد: اما به عنوان مثال برق به بخش‌های نظیر صنعت و کشاورزی مربوط می‌شود و ما شیب افزایش قیمت نفت، گاز و گازوئیل را کم در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: در زمینه گازوئیل که به حمل‌ونقل عمومی مربوط می‌شود برخی به ما افزایش قیمت تا ۵۰۰ تومان را پیشنهاد دادند و برخی دیگر ۳۰۰ تومان را مطرح کردند اما ما آن را ۲۵۰ تومان در نظر گرفتیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در زمینه افزایش نرخ برق هنوز به میزانی نرسیده‌ایم که شرکت برق برای تولید برق هزینه می‌کند.

روحانی با اشاره به شایعه مطرح مبنی بر گران شدن قیمت اجناس به دلیل افزایش قیمت و حامل‌های انرژی افزود:‌ اثر افزایش حامل‌های انرژی بر دیگر قیمت‌ها زیاد نیست و در بالاترین حالت ۵.۶ درصد تورم خواهیم داشت که این را نیز جبران خواهیم کرد و این طور نیست که شایعه شده با افزایش قیمت حامل‌ها دیگر جنس‌ها نیز گران می‌شود.

وی با تأکید براینکه سازوکارهای کنترلی برای تأمین کالا و پولی که از مردم گرفته می‌شود تعیین شده، اظهار داشت: این پول صرف موارد ضروری جامعه خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه تصریح کرد: براساس قانون مجلس ناچار بودیم از مردم دعوت کنیم تا برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند و ظرف مدت ۱۰ روز در اقدامی بزرگ از ۷۳ میلیون نفر ثبت‌نام به عمل آمد.

روحانی با قدردانی از مردم به دلیل حفظ نظم در ثبت‌نام برای دریافت یارانه اظهار داشت:‌ از کسانی که برای اهداف ملی ثبت‌نام نکردند، قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: دولت آنچه در زمینه حامل‌های انرژی دریافت می‌کند و یا از منابع صرفه‌جویی شده از طریق انصراف مردم به دست می‌آورد را هر سه ماه یکبار گزارش خواهد داد و همه این منابع برای نظام سلامت یا تولید یا حمل‌ونقل و یا برای یارانه کالایی به افراد نیازمند صرف خواهد شد.

رئیس جمهور با تأکید براینکه راهی که دولت انتخاب کرده در چارچوب قانون بوده است، اظهار داشت: امیدوارم با همکاری خوب مردم در اجرای قانون راه را به خوبی ادامه دهیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت‌های دولت در خصوص سلامت و تأمین داروهای مردم گفت: همانگونه که مردم می‌دانند نظام سلامت ما دارای مشکلات فراوانی است. بستری شدن، مخارج بسیار سنگین و گرانی بر مردم تحمیل می‌کند، بیماری‌های صعب‌العلاج مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: در سال ۹۲ مردم مشکلات فراوانی را در خصوص بحث غذا و بحث دارو تحمل کردند و خوشبختانه این مشکلات تا حدود زیادی امروز حل و فصل شده است.

*داروهای ساخت داخل در سال ۹۳ گران نخواهد شد/ کاهش ۱۰ درصدی قیمت داروهای خارجی

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در اینجا این خبر را اعلام می‌کنم که در سال ۹۳ داروهای ساخت داخل به هیچ عنوان گران نخواهد شدو داروهای خارجی نیز به میزان ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت.

روحانی گفت: در بخش ملزومات پزشکی هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به هزینه‌های بستری در بیمارستا‌ن ها گفت: پیش از این مردم مجبور بودند تمام هزینه‌های ملزومات از دمپایی تا ملحفه تا انواع داروها و تا حتی اقدامات تشخیصی شامل MRI و اسکن را خود برعهده بگیرند.

*قرار شده هزینه‌های ملزومات پزشکی تماماً از سوی بیمه تأمین شود

رئیس‌جمهور گفت:‌ قرار شده است تا هزینه‌های ملزومات پزشکی تماماً از سوی بیمه تأمین شود و بقیه هزینه‌ها نیز در صورت نیاز از سوی دولت تأمین خواهد شد و مردم شرایط جدیدی را در حوزه درمان تجربه خواهند کرد.

روحانی با اشاره به بیمه شدن تمام مردم،‌گفت: تقریباً‌ ۵میلیون نفر بیمه نیستند که آنها به تدریج بیمه خواهند شد و هزینه‌ای معادل ۲۳هزار تومان برای دفترچه بیمه پرداخت خواهند کرد.

*اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت

رئیس‌جمهور با اشاره به اختصاص ۱۰هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت علاوه بر بودجه عادی گفت: بخشی از این مبلغ به میزان چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد و من به وزیر بهداشت دستور دادم که مردم بتوانند مبالغ ناشی از هدفمندی را مشاهده کنند.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از مشکلات مردم دفترچه‌های بیمه است و مردم نمی‌توانند از آن خوب استفاده کنند،‌ نظر شما در این زمینه چیست، افزود: قبلاً مشکلی که وجود داشت این بود که پول بیمه دیر پرداخت می‌شد، ما امسال تقریباً بدهی‌ که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بخش‌های مختلف نظام سلامت و دارو داشته ، پرداخت کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خیلی جاها مردم می‌رفتند و گفته می‌شد بیمه پول نمی‌دهد اما در حال حاضر تا پایان ماه بهمن کاملاً‌ پول پرداخت شده است و به تدریج هر صورتحسابی می‌آید پرداخت شده و ارزش دفترچه‌های بیمه افزایش می‌یابد.

*بیش از ۳۰۰ قلم دارو در اردیبهشت‌ماه مشمول بیمه می‌شوند

وی با بیان اینکه با دفترچه بیمه ۲۰۰قلم دارو مشمول بیمه بودند و بقیه مشمول آن نمی‌شد، افزود:‌ ما این ۲۰۰قلم را در ماه اردیبهشت و شاید از ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه به بالای ۳۰۰ قلم دارو برسانیم.

روحانی با تأکید بر اینکه تصمیم این است بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ قلم دارو باشد، گفت: البته موارد دیگر هم هست. در جاهایی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بعد از ظهر و شب و روزهای تعطیل دارای متخصص نبود و مردم ناچار بودند به مراکز خصوصی بروند از این به بعد هم، هم در بعد از ظهر و هم شب متخصص حضور خواهد داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بسیاری از شهرستان‌ها که متخصص وجود نداشت به تدریج این متخصص‌ها به آنجا اعزام می‌شوند یادآور شد: در این صورت مردم نیازمند به طی مسافت دور نخواهند بود. در طی سال جاری و بسیاری از این موارد در همین اردیبهشت‌ماه صورت خواهد گرفت و در نظام سلامت مردم شاهد تحول چشمگیر هستند.

وی بر همین اساس برخی موارد را مثل نوسازی بیمارستان‌ها نیازمند زمان طولانی‌تری دانست و یادآور شد: ولی از نظر پولی که برای بیماری و بستری شدن مردم پرداخت می‌کردند تحول ایجاد می‌شود و از نیمه اردیبهشت‌ماه می‌توان شاهد آن بود.

*طی ۸ ماه تورم ۲۴ درصد کاهش یافته است

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اقشار کم درآمد از محل افزایش قیمت‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه چیزی گیرشان می‌آید خاطرنشان کرد: وقتی تورم را کاهش دهیم همه گیرشان می‌آید؛ در مسئله تورم از مرداد تا اسفند یعنی هفت تا هشت ماهی که دولت فعال بود ۲۴ درصد تورم کاهش یافته است و این در تاریخ کشور ما شاید بی‌نظیر باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هیچ مقطعی وجود ندارد که در طول مرداد تا اسفند حدود ۲۴ درصد تورم کاهش یافته باشد یادآور شد:‌ اگر تورم را کاهش نمی‌دادیم کسی که حقوق یک و میلیون تومانی در ماه داشت بایدماهانه ۲۵۰هزار تومان از پولش کسر می‌شد. پس خود کاهش تورم کمک به همه مردم است.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم اقداماتی که انجام می‌گیرد ابتدا در نظام سلامت است؛ مردم هم در خرید دارو و هم مراجعه به بیمارستان و هم بستری شدن کاهش را مشاهده می‌کنند و به جای اینکه پول نقد به مردم داده شود وقتی مردم اطمینان یابند مخارج کاهش یافته است در واقع تمام بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

روحانی اضافه کرد: این که همه مردم را بیمه می‌کنیم کمک به همه مردم است؛ همچنین ما در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها افرادی که زندگی بسیار سختی دارند به آنها یارانه کالایی هم پرداخت می‌کنیم تحت عنوان بسته امنیت غذایی.

*تلاش برای پرداخت ۵ نوبت یارانه کالایی به ۱۱ میلیون نفر

رئیس‌جمهور با بیان اینکه البته در این مرحله به همه آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند و یا ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۱میلیون نفر می‌شوند یارانه غذایی خواهیم داد، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا در طول امسال ۵ بار یارانه کالایی را پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کسانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نیستند سبد کالایی نمی‌گیرند، یادآور شد: این افراد نیازمندترین افراد هستند؛ هرکس ثبت‌نام کرده این سبد را دریافت می‌کند و اگر کسی بعداً ثبت‌نام کند او نیز خواهد گرفت.

روحانی تصریح کرد: علاوه بر ثبت‌نام‌هایی که مردم کرده‌اند و درآمدها را اعلام کردند البته به همه مردم اعتماد می‌کنیم اما اطلاعات پردازش می‌شود و اگر احساس کردیم افراد دیگری نیازمند هستند به این یازده میلیون نفر اضافه می‌شوند.

رئیس‌جمهور با اشاره به درآمد ۱۳۰۰میلیارد تومانی دولت از محل انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی، گفت: اگر میزان انصرافی‌ها بیشتر شود درآمد دولت نیز بیشتر خواهد شدو می‌تواند به افراد نیازمند بیشتری یارانه بدهد.

روحانی با اشاره به بخش‌هایی که منابع حاصل از انصراف مردم از یارانه در آن ثبت می‌شود، گفت: ما در محیط زیست مشکلات فراوانی داریم؛ در زمینه نفت و گاز و بنزین یورو چهار برنامه‌هایی داریم و هم‌اکنون در تهران و کرج این طرح‌ها در حال اجراست و تا پایان سال آن را به شهرهای بزرگ گسترش می‌دهیم.

*به بخش تولید یارانه تسهیلات می‌دهیم 

رئیس‌جمهور ادامه داد: بنزین پاک آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و در مورد بعد مسئله تغییر وسایل گرمازا وجود دارد که دولت ۲۰میلیون بخاری را تغییر خواهد داد.

وی اضافه کرد: دولت در این راستا برای تغییر لوازم گرمازا کمک خواهد کرد و در مجموع مصرف آنها کاهش می‌یابد.

روحانی ادامه داد: در زمینه مترو در هفت شهر بزرگ کمک‌هایی صورت خواهد گرفت و به حمل و نقل عمومی نیز کمک‌هایی انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت برای کمک به بخش تولید،‌بخش برق را اولین هدف دولت در اعطای کمک عنوان کرد و افزود:‌ اگر به این بخش کمک نکنیم در آینده نزدیک با مشکل مواجهه می‌شویم و در برنامه داریم که ۱۳۰۰میلیارد تومان به بخش برق کمک کنیم.

روحانی افزود: ۲۲۰۰میلیارد تومان نیز به صورت یارانه تسهیلات پرداخت می‌شود که برای وام‌های با سود کم در جهت حمایت از سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر کمک دولت به بخش نفت و گاز تصریح کرد: امسال چهار فاز از پارس جنوبی بهره‌برداری خواهد شد و ۱۰۰میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت کشور اضافه می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ تولید نفت در کشور و همینطور فروش آن در این مدت افزایش پیدا کرده است.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه اتمام پروژه‌های پارس جنوبی تصریح کرد: برنامه ما این است که در طول دولت یازدهم همه فازهای پارس جنوبی به اتمام برسد؛ در زمینه نفت و گاز حرکت‌های بسیار خوبی صورت گرفته و مردم اخبار این طرح‌ها را خواهند شنید.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح برنامه‌های دولت در بخش کشاورزی پرداخت و گفت: در چند ماهه گذشته از آغاز به کار دولت در بخش کشاورزی شاهد تحول بزرگی هستیم و مردم آثار آن را در گندم، جو و سایر محصولات کشاورزی خواهند دید.

رئیس‌جمهور مهمترین اقدام دولت را اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در شهریورماه سال گذشته عنوان کرد و افزود: تا کنون پول هر میزان محصولات کشاورزی تضمین شده که میزان آن تا امروز به بیش از ۲۰۰هزار تن می‌رسد، نقداً به کشاورزان پرداخت شده است.

روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به مسئله سیاست خارجی پرداخت و در پاسخ به سؤالی درباره هدف دولت در تشنج‌زدایی در عرصه‌های مختلف به ویژه سیاست خارجی گفت: در زمان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری گفتم که مسیر من آشتی در داخل و در دنیاست.

*مسیر آشتی را با دنیا از داخل آغاز کرده‌ایم

وی ادامه داد: ما مسیر آشتی را با دنیا و در داخل آغاز کرد‌ه‌ایم و کلید ما حضور، تلاش، اعتماد مردم و اعتماد ما به مردم است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سیاست خارجی قدم‌های بلندی برداشته شده،‌تصریح کرد: البته بایدحواسمان جمع باشد و قدم‌ها را حساب شده بردایم؛ مسئله تحریم ظلم بزرگی بوده و هم ملت ما و هم دنیا از این مسئله ضرر کرده است اما تعداد معدودی از این موضوع سود برده‌اند که ارقام و افراد آن اعلام شده است.

روحانی ادامه داد: دیدید که یک نفر ۹هزار میلیارد دلار تومان پول را برداشت و رفت؛ این مسائل در سایه تحریم رخ می‌دهد و تحریم شفافیت را بر می‌دارد.

*اقلیتی از برداشته شدن تحریم عصبانی هستند/ از تحریم سوءاستفاده می‌کردند

وی با بیان اینکه اقلیتی از برداشته شدن تحریم عصبانی هستند، گفت: دلیل این عصبانیت این است که آنها از تحریم سوءاستفاده کردند و برخی تخریب‌های دولت از همینجا نشأت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور افزود: آنهایی که از برداشته شدن تحریم ضرر کرده‌اند در میان تخریب‌کنندگان دولت حضور دارند و قصد دارند دولت را به حاشیه‌پردازی ببرند.

روحانی اظهار کرد: اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند و نقد کنند اشکالی ندارد اما اتهام، دروغ و هوچی‌بازی که عده‌ای آن را شروع کرده‌اند درست نیست.

وی با بیان اینکه هنوز به موقعی نرسیده‌ایم که در این مورد به مردم بگوییم تصریح کرد: دولت به عنوان خادمان مردم هدفش بهبود زندگی آنهاست اما عده‌ای دلشان نمی‌خواهد دولت موفق باشد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: تا جایی که مسئله نقد است از آن استقبال می‌کنیم اما آنجایی که دروغ و تخریب باشد به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور رهبری است.

روحانی با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد اظهار داشت:‌ فرهنگ از اخلاق و برادری آغاز می‌شود و باید در بخش فرهنگ راست بگوییم و نباید افترا بزنیم.

وی با بیان اینکه نیازی نیست بیشتر از این در این مورد توضیح دهم،‌تصریح کرد: اگر زمانی لازم بود نه برای دفاع از خودم بلکه برای اینکه دولت دچار مشکل نشود به مردم توضیح می‌دهم چون دولت نماینده اکثریت قاطع مردم است.

رئیس‌جمهور افزود: اگر گروهی بخواهند رأی اکثریت را نادیده بگیرند و به آن لطمه بزند آنجا مردم باید به صحنه بیایند و دولت نیز در این مورد توضیح می‌دهد.

* وقت پاسخ دادن به شایعه ‌ها هنوز نرسیده است

روحانی ادامه داد: در این مدت بسیاری از افراد از طریق پیامک و تلفن به من گفتند که به شایعه‌پراکنی‌ها پاسخ دهم ولی من می‌خواهم به آنها بگویم که هنوز وقت این کار نرسیده است.

روحانی با بیان اینکه امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است، اظهار داشت:‌ما هم با همسایگان و هم غیر همسایگانمان در جهان، روز به روز روابطمان بهتر می‌شود و تحول خوبی با همسایگان مثل روسیه در زمینه اقتصادی و سیاسی را شاهد خواهیم بود.

رئیس‌جمهور همچنین در خصوص روابط با غیر همسایگان نیز تصریح کرد: شاهد تحول خوبی در ماه‌های آینده با چین هستیم و روابطمان با همسایگان و غیر همسایگان ادامه می‌دهیم به ویژه در زمینه و رفع و شکستن تحریم و گام اول را نیز برداشتیم.

وی با بیان اینکه روال ما در کالای اساسی روال معمول است، و مثل زمان تحریم نیست، یادآور شد: در زمینه دارو و کالاهای اساسی چه بخش خصوصی و چه دولت ال سی باز می‌شود و جنس وارد می‌شود بعد از ورود پول پرداخت شده و این برخلاف ماه‌های قبل است که باید کل پول توسط یک واسطه داده می‌شد و خطراتی وجود داشت.

روحانی با تأکید بر اینکه این غیر از آن پولی است که باید واریز شود، گفت: آن بحث دیگری است و کلاً در نظام خرید شاهد یک تحول هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در زمینه دستیابی به توافق نهایی با ۱+۵ قدم‌های خوبی برداشتیم، یادآور شد: لازم می‌دانم از تیم مذاکره کننده‌،‌وزارت خارجه و ارگان‌های دیگر که در کنار وزارت خارجه بودند، تشکر کنم؛ آنها سربازان خط مقدم ما در سیاست خارجه هستند و روندی که پیش می‌رود روند پایان تحریم است.

وی یادآور شد: اما باید قدم حساب‌شده برداریم و مردم نیز یاری و کمک کنند که تا کنون چنین بوده و رسانه‌ها نیز باید حواسشان جمع باشد؛ وضع درآمدی ما به ویژه درآمد ارزی در سال جاری به مراتب از سال قبل بهتر خواهد بود، روند تعامل ما در نظام بانکی بهتر شده و در ماه‌های آینده بهتر خواهد شد.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اکنون در کجای مذاکرات هسته‌ای قرار داریم گفت:‌ عده‌آی معتقدند ما با دنیا جنگ داریم البته منظورم جنگ نظامی نیست و اینکه هیچ وقت نمی‌توانیم روابط‌مان با دنیا روابط معمولی باشد که بنده این را نمی‌پذیرم البته این موضوع به این معنا نیست که همه دنیا با ما روابط صمیمی خواهند داشت چرا که کشورهای مختلف اهداف خود را دارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: روابط ما با آمریکا دشوار بوده و خواهد بود کشوری که با ما روابط خصمانه داشته و دارد به این شکل نیست که به زودی حل شود اما با کشورهایی که دچار تنش هستیم می‌توانیم تنش‌ها را کاهش دهیم و با کشورهای که دوست هستیم می‌توان این دوستی را توسعه داد که ما این کار را شروع کردیم و می‌توانیم ادامه دهیم که در این راستا حضور سیاسیون‌ کشورهای مختلف را در تهران شاهدیم.

وی با تأکید براینکه آنها که معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی‌شود نظرشان درست نیست، گفت: البته برخی از مسائل پیچیده است و یک روزه حل نمی‌شود؛ تحریم‌ها ظلمی بزرگی به مردم است و می‌توان این تحریم‌ها را برداشت.

روحانی با تأکید براینکه در مذاکرات هسته‌ای که قبلاً اعلام کردیم که بر مبنای برد برد است یادآور شد: این به معنی این است که نه ما می خواهیم شکست بخوریم و نه طرف مقابل‌مان. اگر کسی فکر کند می‌تواند در مذاکره طرف را شکست دهد و خود را صد درصد پیروز بداند اینطور نیست.

*نمی‌گذاریم منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت‌ها باشد

رئیس جمهور یادآور شد: در دنیای سیاست شما یک قدم و طرف مقابل هم یک قدم دیگر برمی‌دارد تا به تعامل برسیم؛‌خط قرمز ما حقوق ملت ما است در زمینه‌ هسته‌ای از حقوق ملت‌مان کوتاه نمی آییم اما اینکه چه سطحی باشد وابسته به تصمیمات نظام است و نمی‌گذاریم منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت و بیگانگان باشد.

وی با بیان اینکه تیمی که مذاکره می‌کند مسائل را به خوبی می‌فهمد، یادآور شد:‌در واقع مسائل حقوقی و سیاسی را درک کرده و تجربه لازم را دارد در مرحله اول توانستیم موفق شویم در حالی که بسیاری فکر می‌کردند امکانپذیر نیست؛ ما چیزی را مخفی نکرده‌ایم و نمی‌خواهیم مخفی کنیم.

روحانی با تأکید براینکه فعالیت ما صلح‌آمیز بوده و خواهد بود و با نظارت آژانس است، گفت: دنیا فهمیده است که مسیر تهدید، تحریم و فشار به سر آمده و افکار عمومی دنیا هم پذیرای این نیست. کاری که غرب علیه ایران انجام داده قطعاً ضد حقوق بشر بوده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد:تحریم دارو و کالاهای اساسی و مورد نیاز برخلاف حقوق بشر است و اصول انسانی و چارچوب مقررات بین‌المللی؛ دنیا امروز می‌بیند ما با منطق با جهان حرف می‌زنیم، دنیای سیاست دنیای شعار نیست آنهایی که فکر می‌کنند اگر بلند صحبت کنیم در دنیا پیروز می‌شویم مسائل سیاسی را نمی‌شناسند. اگر قصد ما تعامل است چرا که تقابل بحث دیگری است.

وی با تأکید براینکه سیاست دولت تعامل سازنده است، اظهار داشت: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله هم که مقام معظم رهبری فرمودند بعد از قانون اساسی مهم‌ترین سیاست ما است تعامل سازنده را با دنیا مطرح می‌کند؛ تعامل سازنده راه خود را دارد و دولت به خوبی می‌داند که این راه چیست و در آن موفق بوده و خواهد بود.

*باید در دنیای سیاست واقع بین باشیم

روحانی با تأکید براینکه خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم، افزود: با شناختی که از دنیا و مسئله دارم بدبین نیستم اما اینکه در ۶ ماه می‌توان به توافق رسید یا زودتر بسته به این است که آنها برای تعامل آماده باشند و کشور ما آمده است با تعامل سازنده و منطق صحبت کند البته فشار بر خود را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه در این توافق امتیازهایی قرار بود به ما داده شود مثل خرید قطعات هواپیما و مشخصا این بده بستان‌ها چه بود، گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران داده یا می‌دهد شفافیت بیشتر است، برای اعتماد بیشتر افکار عمومی دنیا حاضر است چرا که ما دنبال سلاح نبوده و نیستیم و باکی برای شفافیت نداریم.

وی تأکید کرد: چیزی جز حق هم نمی خواهیم بگیریم شکستن تحریم حق ما است؛ برداشته شدن قطعنامه‌‌های ناحق سازمان ملل حق ملت ما است آنچه ما می‌خواهیم این است؛ برای شکستن تحریم قدم‌هایی برداشته شد.

روحانی بر همین اساس به برداشتن تحریم پتروشیمی، خودرو و قطعات هواپیما اشاره و اضافه کرد:‌ الان داد و ستد وجود دارد و اقداماتی شروع شده است در زمینه تعاملات بانکی نیز به همین شکل است البته همه تحریم برداشته نشده اما تحریم کالاهای اساسی و دارو برداشته شده است و مثل سابق بدون یک سنت اضافه می‌توان خرید کنیم.

رئیس جمهور با تأکید براینکه امسال قیمت داروی خارجی ۱۰ درصد کاهش یافته است، گفت:‌ لوازم پزشکی نیز کمتر از یک سوم قیمت شده است از این‌رو قدم‌های خوبی برداشته شده اما قدم اصلی این است تمام تحریم‌ها برداشته شود. و در مذاکرات و توافق نهایی این قدم‌ها برداشته خواهدشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه علاوه بر توسعه روابط با روسیه و چین شاهد گرم‌تر شدن با اروپای غربی هستیم، نتایج ملموس این تما‌س‌ها چیست و آیا منجر به سرمایه‌گذاری می‌شود یا خیر، افزود: برای حل و فصل مسائل سیاسی و اقتصادی در روابط بین‌‌الملل اینها یکشبه انجام نمی‌شود، امروز شرکت‌های مهم خارجی اظهار علاقه و مذاکره می‌کنند و برخی موارد تا مرحله نوشتن قرارداد هستیم اما برای اینکه امضا شود باید مشکلات نهایی ما حل و فصل شود و در واقع تعاملات بانکی حل و فصل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: این رفت و آمدها معنایش یک چیز است وقتی وزرای خارجه اروپای غربی به ایران سفر می‌کنند که یکی از آنها هفته قبل با بنده دیدار داشت و گفت این اولین سفر وزیر خارجه کشورم بعد از ۹۰ سال به ایران است و این نشان می‌دهد همه به آینده امیدوار و خوش‌بین هستند و گرنه بیکار نیستند به ایران بیایند و شرکت‌های‌شان به ایران آمده و سمینار بگذارند. این نشان‌دهنده خوش‌بینی آنها است چرا که قدم اول خوب برداشته شد.

وی با تأکید براینکه تا امروز مناسب بوده و اگر با این روند جلو برویم می‌توانیم با تأمین حقوق ملت ایران و در نظر گرفتن همه خطوط قرمز ایران بنابر اصل عزت، حکمت و مصلحت کار خود را پیش ببریم، گفت: نه تنها در مسئله هسته‌ای و روابط با اروپا بلکه با کشورهای دیگر هم چون عمان، ترکیه، عراق و آذربایجان هم روابط روبه‌ گسترش است

روحانی در پاسخ به این سؤال که با عربستان هم اینگونه است، افزود: از طرف ما مانعی نیست، عربستان با ایران مشکلی ندارد بلکه به منطقه بازمی‌گردد و امیدواریم آنها مسائل و شرایط منطقه را خوب ببینند بهترین راه برای ثبات کنار زدن تروریست‌ها است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا در بحث هسته‌ای مسائل حاشیه‌ای نیز وجود دارد گفت: ما به غیر از مسئله آمریکا که روابط پیچیدگی خاص خود را دارد با بقیه ۱+۵ مسئله‌ای نداریم چرا که دو کشور روس و چین هم جزو این گروه هستند که روابط خوبی با آنها داریم.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره بحث تعامل قوا و اینکه آیا هنوز در حوزه سیاست داخلی خوش‌بین هستید نیز یادآور شد: هنوز هم خوش‌بین هستم ملت ما رشید و فهیم است باید بپذیریم جناح‌های مختلف و احزاب مختلف هستند که نظرات مختلفی دارند و نظرات آنها واحد نیست باید آستانه تحمل را بالا ببریم نباید به خاطر مسائل جزیی و شرایطی که سال‌های قبل وجود داشت و حتی کار به شکایت هم رسید، باشد.

وی تصریح کرد: کلیت مجلس با دولت روابط خوبی دارد با قوه قضاییه نیز دولت رابطه‌اش خوب است و در واقع قوای سه‌گانه روابط خوبی داشته و دارای تفاهم و تعامل هستند و امروز شرایط خوبی را شاهد هستیم.

روحانی با اشاره به سفرش به استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سفر به سیستان دیدم که شیعه و سنی کنار یکدیگر هستند و بلوچ،‌زابل و سیستان برادرانه کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در جلسه علما و فرهیختگان در کنار هم از یکدیگر تعریف می‌کردند.

رئیس جمهور با تأکید براینکه ما از سیستان تا خوزستان استعداد خوبی برای شکوفایی داریم، گفت: هرچه شکوفایی و توسعه بیشتر باشد رشد فرهنگی بیشتر است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تمام جناح‌هایی که قانون اساسی را قبول دارند چه موافق دولت چه مخالف دولت عزیز و محترمند.

روحانی با بیان اینکه تنها حرف ما این است که چارچوب منافع ملی و اخلاق رعایت شود، گفت: آنهایی که تخریب می‌کنند عددشان کم است و چیزی نیستند. ولی باید بدانیم که ما داخل یک قایق هستیم و البته نقد آنها را می‌شنویم و روی چشم می‌گذاریم اما نباید در این میان اخلاق لطمه ببیند.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند برخی موارد یک روزه حل نمی‌شود و سامان‌دهی به آن زمان می‌برد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: عجله برخی کار ما را سخت می‌کند؛ برخی می‌گویند که فلانی یادش رفته چه قول‌هایی داده من می‌گویم که چیزی یادم نرفته و حافظه‌ام مثل گذشته خوب است.

روحانی با تأکید بر اینکه همه ما باید به بزرگان خود احترام بگذاریم تصریح کرد: شکستن بزرگترها کار خوبی نیست؛ اگر اختلاف نظر داریم آن را بیان کنیم اما احترام یکدیگر را نگه داریم.

وی ادامه داد: به ملت ایران اطمینان می‌دهم که دولت در مسیرش قدم‌های مستحکم بر می‌دارد و شخصاً به اشتغال مهار تورم و پیشبرد اهدافمان در سیاست خارجی خوشبینم.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به بخش فرهنگ گفت: دخالت در مسئله فرهنگ جدای از کمک به آن است، دولت باید به بخش فرهنگ کمک کند.

روحانی با ابراز رضایت از وضع فعلی دانشگاه‌ها و آرامش موجود در فضای آن گفت: ما در زمینه فرهگ قدم‌های خوبی برخواهیم داشت و شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی آنها با همکاری وزارت علوم، دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه نظر من این است که پیشکسوتان فرهنگ کار را بر دوش بگیرند افزود: انجمن‌های تخصصی باید وارد شوند و کارهای این بخش را انجام دهند البته قانون باید شفاف شود و همه این موارد در چارچوب قانون باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای کشور در زمینه فرهنگ و ورزش و همچنین نشاط ایجاد شده در میان بانوان تصریح کرد:‌ برای اولین بار نهاد ریاست‌جمهوری از زنان سفرا دعوت کرد و روز زن را به آنها معرفی نمود. البته عده‌ای ظاهراً از این مسئله ناراحتند در حالیکه پیروزی دولت پیروزی همه ملت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محسن پور new face 2014
بره رئیس دولت راستگویان بگفته که افزایش قیمت بنزین هیچ چیزه گران نکرده. خب اگه خوایی بدانی یه سر بیا سر میدان رازی ماشین سوار شو برای نیروی دریایی ببین کرایه چقدر ایسه؟ کرایه 500 تومنی بوبوسته 800 تومن. هیچ کس هم نظارت نمیکنه. انگار کس به کس نیه تو این کشور. وقتی ملت بشوون بانک درون و پول فذارن تا سود گیرن ایطور میشه که تورم زیاد بوبوسته. چقدر به ملک بگفتم که پولتو تو [...] نذار ولی گوش نبوسته. بره رئیس جمهور بگفته که تحریمها برداشته شده و مشکلات اقتصادی حل بشه. بلامیسر نتیجه این همه گفتگو با 5+1 چی بوبوسته؟ دلار 3300 تومانی؟! ماشالله تو کشور هم که به قول فیلسوف انزلی چی همه در حال گفتگو ایسن. با این اوضاع رئیس جمهور چطو چطو خوایه تورم ره به زیر 25 درصد رسانه؟! اوطو اوطو که نمیشه. همه چیز گران بشه و بعد رئیس جمهور آیه تلویزیون و با مردم گفتگو کنه که تورم امسال کم بوبوسته. ولی خب همچنان معتقدیم که رشد مطلوبه و آینده درخشان
مهندس ملک
محسن پور مگه راننده تاکسی نباید نون بخوره و نباید خرج زن و بچه رو فده؟ حقوق تو هم 20 درصد اضافه شده. پس همه چی باید 20 درصد بره بالا . توصیه میکنم پولاتو یه جایی مثل فرشتگان سرمایه گذاری کنی تا به سود برسی
در حاشیه