رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور خبر داد:

دستگیری و ممانعت از خروج ۱۸ تن از زائران حج تمتع به دلیل حمل مواد مخدر

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور از دستگیری و ممانعت از خروج ۱۸تن از مسافران حج تمتع به دلیل حمل مواد مخدر خبر داد.

دستگیری و ممانعت از خروج ۱۸ تن از زائران حج تمتع به دلیل حمل مواد مخدر

به گزارش ۸دی، سردار حسن مهری امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۲ هزار نفر به حج اعزام شدند.

وی ادامه داد: آنچه که محسوس است در سال جاری دستگیری زائران در رابطه با حمل مواد مخدر نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است و تاکنون ۱۸ نفر شامل ۱۱ مرد و ۷ زن به دلیل حمل مواد مخدر در بار یا جاساز همراه بازداشت شده اند. البنه هیچ زائری به دلیل حمل داروهای ممنوعه از جمله متادون و ترامادول بازداشت نمی شوند و فقط برای آنها پرونده تشکیل شده اما زائران می توانند به سفر خود ادامه دهند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه عملیات حج در ۱۹ فرودگاه اجرا می‌شود و ۸۵ هزار زائر به حج اعزام می‌شوند، گفت: تاکنون حدود ۲۱ هزار نفر اعزام شده‌اند و ما برای اینکه بتوانیم زائران را تکریم کنیم کلاس تعالی رفتار برای نیروهای پلیس در ۳۰ فرودگاه کشور برگزار شده است.

سردار مهری با بیان اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزه با موادمخدر قرار دارد، گفت:‌ با توجه به این موضوع و برای صیانت از زائران لیست داروهای ممنوعه اعلام شده است.

وی ادامه داد: معمولا زائران دو داروی شربت اکسپکتورانت کدئین و استامینوفن کدئین را به همراه دارند که به زائران توصیه می‌کنیم که طبق اعلام مرکز پزشکی حج داروهای مورد نیاز به کشور عربستان ارسال شده و حدود ۵۰ تن دارو به اقلام پزشکی برای ۸۵ هزار زائر به کشور عربستان ارسال شده است. زائران نگران داروهای مورد نیاز خود نباشند و بیمارانی که داروهای بیماران خاص را استفاده می‌کنند همراه با نسخه پزشک می‌توانند داروی خود را به همراه ببرند.

سردار مهری با بیان اینکه برخی زائران داروهای مجاز را به صورت پودر در بار خود جاسازی می‌کنند،‌ گفت: یکی از مشکلات چند روز اخیر بحث پودر و جاسازی برخی داروهایی بوده که برای خروج آنها هیچ ممنوعیتی وجود نداشت اما از آنجا که این داروها به صورت پودر درآمده ما در فرودگاه امکان تشخیص دارو را نداریم و از همین رو از زائران درخواست می‌کنیم به هیچ عنوان دارو را پودر نکنند چراکه مجبور به توقیف دارو می‌شویم.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ زائری به علت همراه داشتن داروهای ممنوعه دستگیر نشده و دستگیر نخواهد شد و تنها ما از خروج زائرانی که مواد مخدر صنعتی و سنتی که به صورت جاساز در جیب یا در داخل بار داشته باشند ممانعت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون مانع خروج ۱۸ زائر شامل ۱۱ مرد و ۷ زن به دلیل حمل مواد مخدر شده‌ایم. براساس دستور دادستان کل کشور و صیانت از زائران قاضی کشیک تا زمان خروج همه زائران در فرودگاه‌ها مستقر می‌شود و اگر زائری داروهای ممنوعه از جمله ترامادول و متادون به همراه داشته باشد توسط این قاضی کشیک برای آنها پرونده تشکیل شده اما مانع از خروج آنها نمی‌شوند همچنین زائرانی که مواد مخدر به همراه دارند در صورتی که موادمخدرشان کمتر از یک گرم باشد به کمیسیونی در سازمان حج معرفی می‌شوند و براساس تشخیص کمیسیون و پزشکی قانونی مبنی بر اینکه زائر می‌تواند بدون موادمخدر حدود یک ماه در عربستان به زیارت بپردازد این زائر نیز به حج اعزام می‌شود.

سردار مهری همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون از فرودگاه امام طی ۲۹ پرواز حدود هفت هزار نفر اعزام شده‌اند و تا ۲۰ مردادماه که پایان اعزام زائران به حج تمتع است ۲۲ هزار نفر از این فرودگاه به حج اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین در سه ایستگاه فرودگاهی رشت، بوشهر و زنجان اعزام زائران به پایان رسیده و در ۱۶ ایستگاه از جمله مشهد، اصفهان، ساری، بندرعباس، گرگان و بیرجند یا اعزام زائران ادامه دارد یا هنوز نوبت به اعزام زائران آنها نرسیده است. در روز ۲۰ مردادماه نیز اعزام زائران از فرودگاه بیرجند، امام‌خمینی و گرگان به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: حمل مایعات اسیدی مانند آبلیمو،‌ انواع قوطی‌های اشتعال‌زا مانند گاز فندک، چاقو بنابر قوانین بین‌المللی ممنوعیت دارد. همچنین برخی داروهای گیاهی مانند شیرین بیان که شبیه مواد مخدر است ممکن است برای زائران در عربستان مشکل ایجاد کند و از همین رو از زائران درخواست داریم تا این موارد را به همراه نداشته باشند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه زائران هیچ گونه مواد غذایی به همراه نیاورند، گفت: مواد غذایی مورد نیاز زائران توسط سازمان حج در ایام حج تامین می‌شود همچنین از زائران تقاضا داریم تنقلات زیادی در بار قرار ندهند متاسفانه در روزهای اخیر در تنقلات برخی از زائران مواد مخدر کشف شده که قرار دادن تنقلات در بار باعث اطاله و طولانی شدن زمان بازرسی می‌شود لذا از زائران تقاضا داریم اینگونه مواد را به همراه خود نداشته باشند.

سردار مهری با بیان اینکه تاکنون هیچ زائری در عربستان بازداشت نشده است خاطرنشان کرد: در برخی موارد در داخل پسته و انجیر شربت متادون تزریق می‌شود که افراد چهره‌زن پلیس فرودگاه این افراد را شناسایی کرده و مانع از خروج آنها می‌شوند همچنین از زائران تقاضا داریم از قبول امانات خودداری کرده و بار خود را به کسی امانت ندهند. اشیای قیمتی و پول را در بار قرار نداده و به همراه داشته باشند. همچنین کارت شناسایی، بلیت، کارت پرواز به همراه خودِ زائر باشد.

وی ادامه داد: ۳۰۰ نیرو از پلیس زن و مرد برای بازرسی زائران در ۱۹ فرودگاه به کارگیری شده است همچنین علاوه بر خدمات رسانی که به زائران انجام می‌شود حفظ امنیت فرودگاه برعهده پلیس در تمام فرودگاه‌هایی  است که حجاج از آنجا اعزام می‌شوند و به صورت صد درصد آماده باش هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از قاچاق ارز و طلا گزارش نشده است، گفت: از زائران تقاضا می‌کنیم وقت خود را برای بازارگردی و خرید تلف نکنند همچنین پول زیادی به همراه خود به عربستان نبرده چراکه تمام هزینه‌ها از طرف حج و زیارت پرداخت می‌شود.

وی همچنین توصیه کرد: در هنگام بازگشت زائران به کشور، خانواده‌ها برای جلوگیری از ازدحام به فرودگاه‌ها نیایند.

منبع: ساعت24

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه