هشت دی گزارش می دهد:

قانون منع بکارگیری بازنشستگان باز هم روی میز مجلس/ با اجرای این قانون کدام مدیر گیلانی باید برود؟!

 چندین سال است که بحث کار کردن بازنشستگان در دستگاه های اجرایی داغ شده و بسیاری اعتراض دارند که چرا باید با وجود بیکاری جوانان باز هم بازنشستگان به مشاغل اجرایی شاغل باشند.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان باز هم روی میز مجلس/ با اجرای این قانون کدام مدیر گیلانی باید برود؟!

به گزارش خبرنگار ۸دی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رسانده و دایره بکارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاه های اجرایی را محدود کردند.

 چندین سال است که بحث کار کردن بازنشستگان در دستگاه های اجرایی داغ شده و بسیاری اعتراض دارند که چرا باید با وجود بیکاری جوانان باز هم بازنشستگان به مشاغل اجرایی شاغل باشند، عده ای دیگر هم می گویند با وجود تجربه این نیروها باید باز هم به شغل سابق بازگشته زیرا تجربه از هر چیزی گران قیمت تر بوده، عده ای دیگر هم می گویند بازنشستگان می توانند ساعت کمتری را به ادارات سابق خود بروند و مشاوران قوی و کارکشته ای برای مدیران جوان باشند.

اما چند روز پیش باز هم خبر از تصویب قانونی در این باره شد، محمد جواد کولیوند  رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص روند اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: اصلاحیه این قانون بلافاصله پس از تأیید شورای نگهبان و چاپ  در روزنامه رسمی باید اجرا و مسئولانی که مشمول آن می شوند باید از کار کنار بروند.

هرکس از این قانون تخلف کرده و بازنشسته ای را استخدام کند و یا بازنشسته ای که دردستگاهی استخدام شده و حقوق دریافت کند متخلف محسوب می شود. به طوری که درتبصره ۳ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان آمده است، “پرداخت هرگونه وجهی پساز این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است “.

حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولت بسیار سنگین بوده و علاوه بر جزای نقدی، زندان وتعلیق از پست دولتی را برای مدیران به همراه خواهد داشت.هر قانونی مستثنیاتی دارد. قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان هم از این امر مستثنی نیست  در  تبصره ۱  این  قانون  به  روشنی  موارد  استثنا  ذکر شده است:  ” مقامات مذکور درماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و هم ترازان  آنها و ایثارگران،  فرزندان شهدا  و جانبازان  هفتاد  درصد (۷۰%) و بالاتر، نیروهای مسلح،  وزارت اطلاعات  و دارندگان  اجازات خاصه  مقام  معظم  رهبری  از شمول  این قانون  مستثنی  می باشند.

محمد جواد کولیوند در تشریح این طرح گفته است:  نمایندگان  مجلس شورای اسلامی قانون  ممنوعیت  به‌کارگیری  بازنشستگان را  اصلاح و محدودیت‌های جدیدی را در این قانون اعمال کردند. این طرح که به تصویب رسید، تنها اجازه به کارگیری بازنشستگان بندهای الف،  ب و ج ماده ۷۱  قانون مدیریت خدمات  کشوری که شامل  روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌  نواب رییس  مجلس  شورای اسلامی، اعضای  شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان  رییس جمهور هستند را می‌دهد  و مشمولان بندهای  د و ه که شامل استانداران  و معاونان  استانداران  همطراز  سفرا و  معاونان  وزرا  هستند، از قانون حذف شد.

وی ادامه داد: در این اصلاحیه به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای  شاغل  رسمی  این وزارتخانه  در هر رده مدیریتی صرفاً دروزارتخانه مذکور مجاز است و این  استثنا  برای  جانبازان  بالای ۵۰ درصد، آزادگان  بالای  سه سال  اسارت  و فرزندان  شهدا نیز در نظر گرفته شده است.

کولیوند در خصوص چگونگی روند اجرای این قانون اعلام کرد: پس از طرح در شورای نگهبان و در  صورت تأیید و  سپس چاپ  در روزنامه  رسمی،  بلافاصله باید اجرا شود و تمامبازنشستگان باید از کار کنار بروند.

 

جبار کوچکی نژاد رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ۸دی در مورد قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی با بیان اینکه چند بار قانون ممنوعیت ادامه خدمت بازنشستگان مطرح شده است، اظهار کرد: نفوذ بیش از حد بازنشستگان را در ارکان نظام جمهوری اسلامی شاهد هستیم و عده ای حاضر نیستند فرصت را در اختیار نیروهای جوان تر و با تجربه قرار دهند.
** سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اجرای قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را از خودشان شروع کنند
رییس مجمع نماینگان گیلان با بیان اینکه سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به شدت باید به این بحث ورود کنند، تصریح کرد: خود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اجرای قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را از خودشان شروع کنند و آنهایی که واقعا بازنشسته هستند و در پست های مختلف قرار دارند را عزل کنند تا اینکه شاهد استفاده از نیروهای جوان باشیم.
کوچکی نژاد با اشاره به اینکه قطعا در استان گیلان از این دست مدیران داریم، اضافه کرد: مدیران، معاونان، مدیر کل و بسیاری از مسئولانی داریم که بازنشسته هستند، درست است که اعتبار این بازنشستگان را باید حفظ کرد ولی از آن طرف قانون را باید رعایت کرد.

در خرداد ماه سال جاری، علیرضا محجوب  در نشست علنی مجلس  شورای اسلامی در مخالفت با کلیات  طرح یک فوریتی  اصلاح  قانون  ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفته بود: در این قانون  شرایط به  کارگیری مشاغل مستثنی  شده است از این استثناء  عده ای  از جمله معاونین و دیگر مقامات حذف شده است.

به گفته این نماینده،  خارج کردن  عده ای از این استثناء ها در  واقع  اعمال تبعیض است.

 

** نباید استانداران و مدیران با وجود بازنشستگی ۲ سال دیگر تمدید کنند

 

اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش در مجلس با تأکید بر اینکه ما در استان هم مدیرانی داریم که در شرایط بازنشستگی قرار دارند، تصریح کرد: کسی که دوران خدمتش تمام می شود باید خدافظی کند و نیروهای جدید باید جایگزین شود وقتی این اتفاق بیفتد نیروسازی می شود و به جوانان توجه می شود.

عباسی با بیان اینکه نباید این نگاه را داشت که چون فلانی مدیر کل یا استاندار یا معاون وزیر است یا فلان مسؤولیتی را دارد یکی دوسال دیگر تمدید کند، اضافه کرد: این امر باعث می شود فضا و میدان برای جوانان باز نشود.

وی با تأکید بر اینکه اگر این اتفاق بیفتد از تربیت نیروهای کار آمد غفلت کرده و با کسری نیرو مواجه می شویم، اظهار کرد: می توانیم از تجربه برخی کشور ها استفاده کنیم که موفقیت هایی در این رابطه داشتند و نیروها را بر اساس شایستگی جذب کردند.

 

اما فرج الله رجبی نماینده دیگر مجلس در مخالفت با طرح مذکور گفته بود:  این  طرح در واقع  به کارگیری  جوانان  محسوب  نمی شود  و نباید  با این قانون توقع زیادی  در بین آن هاایجاد کرد  در واقع  با طرح  مذکور در هر برش زمانی تنها برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می شود.

به گفته نماینده شیراز در شرایطی  که در وزارت نیرو،  آموزش و پرورش،  مترو تهران و صدا وسیما  نیروی مازاد وجود دارد  نباید با بیان چنین  طرح هایی توقع در جامعه ایجاد کرد.

 

** قانون منع بکارگیری بازنشستگان گریبان کدام مدیر گیلانی را می گیرد؟!

حسین مقصودی یکی از نمایندگان مجلس نیز با اعلام اینکه دولت ۲ ماه برای اجرای این قانون فرصت دارد، گفت: طبق آمار غیر رسمی حدود ۱۷استاندار، نزدیک به ۸۰ معاون استاندار و ۱۲۰۰ مدیر بازنشسته باید از پست های مدیریتی خود کنار روند.

در این باره خزر نوشت: «با وجود تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ادارات دولتی استان گیلان نیز از خیل عظیم این مدیران بازنشسته بی نصیب نخواهد ماند و باید شاهد باشیم استاندار جوان گیلان که در بکارگیری جوانان و به خصوص بانوان اهتمام ویژه ای دارد اکنون با پناه جستن به این قانون با فراغ بال عذر مدیران بازنشسته استان را خواهد خواست و صد البته از تجربه انان به گونه ای دیگر استفاده خواهد کرد.

در ذیل لیستی از مدیران استانی را نام می بریم، اگرچه یقینی بر بازنشسته بودن انها نداریم ولی سن و سال و تجربه آنها هر کسی را به این گمان نزدیک می کند:

– علی اصغر جمشید نژاد معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان
– هوشنگ عباسقلی زاده مدیرکل امور شهری استانداری گیلان
– ایرج عاشوری مدیرکل امور اداری مالی استانداری گیلان
– علی اکبر پوراوزان مدیرکل سیاسی استانداری گیلان
– سیدرضا جوادپور فرماندار لنگرود
– حجه الاسلام جمال یاری مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان
– جمشید ظهیری مدیرعامل شرکت گاز گیلان
– عظیم بلبل آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان
– کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان
– علی اکبر اوسط مقدم مدیرکل نوسازی مدارس استان گیلان
– بهمن کمانگر رییس سازمان هواشناسی استان گیلان
– فتاح رضوانی مدیر فرودگاه رشت
– محمود ایزد دوست مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان»

به کارگیری بازنشستگان در سمت مشاور و ساختارمند کردن آن موضوعی است که شاید تنها راه حل این موضوع باشد، زیرا می توان هم از تجربه بازنشستگان استفاده کرد و هم میدان به نسل جوان پرانگیزه و پر انرژی داد، به اعتقاد نگارنده اگر پست مشاور در ادارات قانونمند نباشد کارایی برای مجموعه نداشته و تنها محل رانت برای افرادی خاص خواهد شد، نمایندگان محترم باید سمت مشاور را قانونمند کرده تا بیلان کاری یک مشاور مشخص شده و محلی برای درآمدزایی دوستان و نزدیکان مدیران اجرایی نشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه