رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

استان گیلان توانایی خودکفایی برنج کشور در ‌یک بازه ‌سه ساله ‌را ‌دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: استان گیلان با حمایت‌های ویژه می‌تواند در یک بازه زمانی سه ساله مشکل واردات برنج را حل کرده و کشور را به خودکفایی در حوزه برنج برساند.

استان گیلان توانایی خودکفایی برنج کشور در ‌یک بازه ‌سه ساله ‌را ‌دارد

به گزارش ۸دی، علیرضا شعبان‌نژاد عصر امروز در جمع خبرنگاران در رشت با اشاره به اینکه  ۸۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان  تجهیز و نوسازی شده است اظهار داشت: امسال ۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان تجهیز و نوسازی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در نزدیک به ۱۷۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان گیلان رقم هاشمی کشت می‌شود تصریح کرد: رقم هاشمی در موسسه تحقیقات برنج در حال خلوص سازی است و ارقام جدیدی در حوزه بذر برنج معرفی شده است.

شعبان‌نژاد با تاکید بر اینکه طرح همگام با کشاورز با همکاری سپاه پاسدران و بسیج در استان گیلان اجرا شده و به طور حتم در آینده الگوی مناسبی برای کشور محسوب می‌شود گفت: پنج سال گذشته هزار و ۵۰۰ تن سموم برنج با دز بالا در گیلان مصرف می‌شد که در حال حاضر این میزان به ۷۰۰ تن با استاندار‌های جهانی کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان ۲۱ کلینیک گیاه‌پزشکی وجود دارد و سم‌ها با نسخه به کشاورزان داده می‌شود تصریح کرد: هزار و ۴۵۰ کارخانه شالیکوبی فعال در استان گیلان وجود دارد و توسعه مدرن‌سازی این‌ کارخانجات در گیلان به طور ویژه دنبال می‌شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بیش از ۸۰ مورد بانک نشاء در استان گیلان راه‌اندازی شده و تلاش است که تعداد بانک‌های نشاء به دو برابر افزایش یابد گفت: ۸ مرکز تحقیقات برنج در گیلان وجود دارد.

 شعبان‌نژاد با تاکید بر اینکه گیلان نزدیک به ۴۰ درصد برنج مصرفی کشور را تامین می‌کند خاطرنشان کرد: استان گیلان با حمایت‌های ویژه می‌تواند در یک بازه زمانی سه ساله مشکل واردات برنج را حل کرده و کشور را به خودکفایی در حوزه برنج برساند.

 رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در این جشنواره با اشاره به اینکه کشت برنج در استان گیلان از تاریخچه‌ای بسیار قدیمی برخوردار است افزود: نخستین جشنواره ملی روز مزرعه برنج به منظور انعکاس تلاش محققان این حوزه در رشت برگزار شد.

مریم حسینی با اشاره به رونمایی از رقم بذر اصلاح شده  تحت عنوان رقم “رش” و با بیان اینکه معرفی ارقام جدید برنج در حال تحقیق است خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این  جشنواره انتقال یافته‌های تحقیقی در حوزه برنج در قالب یک پکیج به فعالان این عرصه است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور  با بیان اینکه تکنولوژی‌های نوین کشت برنج در حاشیه این جشنواره بررسی می‌شود تاکید کرد: هوشمند‌سازی کشت برنج و بسته‌بندی صحیح ارقام با کیفیت برنج مرغوب می‌تواند توسعه را در این حوزه به ارمغان‌آورد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه