کاهش ۴۵ درصدی واردات روغن خام

طبق آمارهای رسمی انجمن روغن نباتی، واردات روغن خام طی سه ماهه بهار امسال ۴۵ درصد از لحاظ وزنی و ۴۸ درصد از لحاظ ارزش دلاری کاهش داشته است.

کاهش ۴۵ درصدی واردات روغن خام

به گزارش هشت دی،طبق آمار رسمی، واردات روغن خام در سه ماهه سال ۹۷ و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته اعداد و ارقام نشان می‌دهد که واردات روغن خام از جمله روغن پالم، آفتابگردان، سویا، ذرت، زیتون بکر، کنجد، کلزا و نارگیل به‌طور میانگین از لحاظ وزنی ۴۵ درصد کاهش داشته و از نظر ارزش دلاری نیز ۴۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است، باید به این موضوع فکر کرد که آیا نصف شدن واردات روغن خام به دلیل افزایش تولید در داخل است؟ سوالی که قطعا جواب آن منفی است؛ چراکه با تمام تلاش‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی طی چند سال گذشته برای توسعه کشت کلزا و سایر دانه‌های روغنی در داخل انجام داده است، در نهایت ۹ تا ۱۰ درصد نیاز تولید روغن خام بر عهده داخل کشور است.

با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت: اکنون با کاهش ذخایر استراتژیک روغن در داخل مواجه هستیم و اینکه چرا واردات روغن کاهش داشته است، سؤالی است که پاسخ آن تامل‌برانگیز است.

برخی کارشناسان معتقدند، افزایش نیافتن نرخ روغن و غیر مقرون به‌صرفه بودن واردات، عامل کاهش واردات این محصول است. از طرف دیگر روغن جزو کالاهای اساسی است که به آن ارز یارانه‌ای اختصاص می‌یابد.

نکته دیگری که می‌توان به عنوان یکی از دلایل کاهش واردات روغن به آن اشاره کرد، اینکه فعالان صنعت روغن نباتی درخواست افزایش قیمت روغن را طی دو سال گذشته داشتند و سازمان حمایت فروردین‌ماه امسال افزایش ۱۹ درصدی نرخ روغن خام را منطقی دانست، در حالی‌که ستاد تنظیم بازار تنها با افزایش ۹ درصدی موافقت کرد و همچنان فاصله ۱۰ درصدی بین هزینه‌های واردات و فرآوری روغن و قیمت بازار وجود دارد.

در کنار این موضوع با توجه به هزینه‌های جابه جایی ارز از کشورهای هم‌جوار که بین ۴ تا ۱۰ درصد متغیر است، این رقم به قیمت تمام‌شده واردات روغن افزوده می‌شود.

به نظر می‌رسد که دولت با حمایت از واردات دانه روغنی در راستای فعال‌تر کردن کارخانه‌های روغن‌کشی و حمایت از تولید دانه روغنی در داخل گام برمی‌دارد.

فارغ از واردات یا تولید روغن در داخل نباید فراموش کرد که روغن علاوه بر آن‌که یک کالای اساسی محسوب می‌شود، کالایی استراتژیک است که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه