مدیرعامل سازمان پسماند گیلان خبر داد؛

۵۱ میلیارد تومان برای پسماند گیلان تخصیص یافته است

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه گیلان با بیان اینکه دولت حفاظت پایدار از محیط زیست و مدیریت پسماندها را در دستور کار دارد، گفت: طی ۲ سال گذشته، حدود ۵۱ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های مختلف مدیریت پسماند استان تخصیص یافته است.

۵۱ میلیارد تومان برای پسماند گیلان تخصیص یافته است

به گزارش ۸دی،‌ سید پویا شهشهانی اظهار کرد: توسعه، بهسازی و احداث کارخانه های کمپوست گیلان، بهسازی محل های دفن، کمک به طرح تفکیک از مبدا و تادیه بخشی از پیش پرداخت نیروگاه زباله سوز رشت از محل کمک های دولت بوده است.

وی درباره وضعیت مدیریت پسماند گیلان اظهار داشت: روزانه بیش از ۲ هزار تن پسماند جامد شهری در گیلان تولید می شود که در زمان حاضر، حدود ۵۰۰ تن آن با حضور گردشگران افزایش می یابد و استان با بحران و چالش جدی مواجه شده است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه گیلان بیان داشت: سه واحد تاسیسات پردازش مکانیکی و بیولوژیکی یا ( کارخانه کمپوست) در رشت، انزلی و رودسر مدیریت می شوند که هر یک نقاط قوت و ضعفی دارند که البته به دنبال حل مشکلات آنها هستیم.

وی با بیان این که در تالش و لنگرود هم ۲ واحد تاسیسات هریک به ظرفیت ۲۵۰ تن در روز فعال است، گفت: کارخانه ۳۰۰ تنی رشت با ۲ خط پردازش و ۲ سوله تخمیر با مساحت حدود ۱۲ هزار مترمربع توسط شهرداری رشت در دست احداث است که منجر به افزایش ظرفیت تا ۵۰۰ تن خواهد شد.

به گفته شهشهانی، درباره تصفیه شیرابه نیز فرایندها بازنگری شده و در مرحله تحویل موقت بارگذاری شیرابه است، در موضوع کنترل بو نیز آزمونه هایی زده شده که امیدواریم خروجی مطالعات منجر به انتخاب روش مطلوب برای کنترل بوی نامطبوع ناشی از فعالیت کارخانه شود.

وی ادامه داد: در بندرانزلی توسعه محل دفن ریجکت برنامه ریزی شده، تصفیه خانه شیرابه آن نیز در دست احداث است البته در رودسر با مشکلاتی مواجه هستیم که قابل پیش بینی بود و تذکرات لازم در این رابطه داده شده اما حل برخی از مسائل از لحاظ فنی و اجتماعی، پیچیدگی هایی دارد که در چند ماه گذشته جلسه هایی با حضور مسئولان برگزار شده و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

شهشهانی درباره پهنه بندی مدیریت پسماند اظهار داشت: استان گیلان به هفت پهنه مدیریت پسماند تقسیم بندی شده که در آن، شش واحد تاسیسات پردازش و سه واحد نیروگاه زباله سوز پیش بینی شده که با احداث آنها مدیریت پسماندهای استان با شرایط مطلوبی امکان پذیر خواهد شد البته علاوه بر این یک واحد پردازش در منطقه رودبار پیش بینی شده و علاوه بر نیروگاه زباله ۶۰۰ تنی رشت، ۲ نیروگاه در شرق و غرب استان پیش بینی شده است.

وی درباره وضعیت نیروگاه زباله سوز رشت گفت: زمان زیادی در این زمینه از دست رفته که بخشی از آن مربوط به اخذ مجوزهای لازم به طور مثال ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه به عنوان یک الزام قانونی در ۸۵ شهر در سال ۹۶ مصوب و ابلاغ شده و بخش دیگر منابع مالی آن بوده است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری های تابعه گیلان درباره حل این مشکل تصریح کرد: طبق قانون مدیریت پسماندها در محدوده شهرها بر عهده شهرداری هاست و به جرات می توان اذعان کرد رفت و روب شهرها و دفع اصولی و مهندسی بهداشتی آنها بر عهده شهرداری هاست.

وی با بیان اینکه اعضای شوراهای اسلامی ناظر بر حسن اجرای وظایف شهرداری هستند، اظهار داشت: البته میراث تلخی که طی ده ها سال در خصوص مدیریت پسماند برای استان به یادگار گذاشته شده، به تنهایی توسط شهردارها قابل مدیریت نیست.

به گفته شهشهانی، با تغییرات زیاد در مدیریت شهری، با چالش هایی مواجه بوده ایم اما هرجا شهرداری دارای طرح و برنامه و علاوه بر آن معتقد به پذیرش و حل مسئله باشد، کمک های دولتی امکان پذیر است ولی نباید انتظار داشت بار مدیریت شهری و در بطن آن مدیریت پسماندها، بر عهده حاکمیت باشد.

وی با بیان اینکه با هدایت و مدیریت استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها در حال حاضر نقشه راه مشخصی تدوین شده، افزود: دستورهای صادره در کارگروه پسماند استان برای فعالیت های مثبت و سازنده مشوق های لازم و حمایت های همه جانبه می شود اما در شرایط عدم همراهی و فعالیت کارآمد، دستگاه های ناظر برای مدیریت پسماند ورود بدون اغماض خواهند داشت همانگونه که در زمان حاضر پروژه هایی برای متخلفان تشکیل شده است.

روزانه بیش از ۲ هزار تن پسماند جامد شهری در گیلان تولید می شود که حدود ۵۰۰ تن از آن با حضور گردشگران افزایش می یابد.

همچنین افزون بر سه دهه است که جنگل های سراوان رشت محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی از شهرهای اطراف شده است.

در زمان حاضر، حجم زیادی از زباله در منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت مدفون شده؛ روزانه نیز ۶۵۰ تا ۷۵۰ تن زباله از کلانشهر رشت و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن زباله از برخی شهرهای اطراف گیلان برای دفن به این محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده می شود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه