بازنشستگی ۱۹۷۰ مدیر بازنشسته

سرانجام اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس اصلاح شد و نمایندگان با ترمیم این قانون، استثناها در به کارگیری بازنشستگان را کاهش دادند. در واقع با این قانون دایره اشتغال بازنشستگان در مجموعه های دولتی محدود شد. چنان چه احسان قاضی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: «طبق گزارش اخیر دیوان محاسبات ۱۹۷۰ بازنشسته در دستگاه های اجرایی مشغول به کار هستند.» وی ادامه داد: «این بازنشستگان شامل شهرداران، روسای شرکت های دولتی، سفرا، معاونان وزیران و هم ترازان آن ها هستند.

بازنشستگی ۱۹۷۰ مدیر بازنشسته

به گزارش هشت دی،قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» برای اولین بار در جلسه علنی ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵به تأیید شورای نگهبان رسید. قانونی که تلاش می‌کرد راه را برای اشتغال جوانان هموار کند اما با تبصره‌هایی که داشت نتوانست در عمل، آن طور که باید تاثیر گذار باشد. تعدادی از استثناهای این قانون،باعث شده است تا این قانون در عمل،کارایی لازم را نداشته باشد و با تبدیل شدن این استثناها به قانون و تفسیر مجدد آن راه برای ابقای بسیاری از بازنشستگان در پست‌های مدیریتی نیز هموار شود. موضوع به کارگیری مجدد بازنشستگان در مشاغل مدیریتی و به طور کل اشتغال دوباره بازنشستگان، همواره موضوع مورد مناقشه جامعه بوده است به ویژه در شرایطی که تعداد قابل توجهی از جوانان تحصیل کرده با بیکاری مواجه اند. پای ثابت ستون حرف مردم روزنامه خراسان که بازتابی از حرف ها و درد دل های عموم مردم است همین موضوع اشتغال بازنشستگان است که تعدادی از آن ها را با هم مرور می کنیم:

-زمانی که جوانان تحصیل کرده ما بیکارند به کارگیری بازنشستگان در دوایردولتی دور از انصاف است. جوان تاکارنداشته باشد نمی تواند ازدواج کند وفرزند داشته باشد ما والدین چقدر غصه بخوریم؟

– تواداره … خراسان شمالی کارمندانی هستن که چند ساله بازنشسته شدند ولی هنوز سر کارند وهر کدوم اندازه هشت نیروی شرکتی حقوق میگیرن استاندار خراسان شمالی قبلا هم در جریان گذاشتیم چرا پیگیر نیستین؟
-برای چندمین بار گفتم جوان بیکار خطرناک است مسئولین عزیز ، همین جوان بیکار فردا به سراغ دارایی شما خواهد آمد. بازنشسته عزیز طمع ات را کم کن جایت را به جوانان بیکار بده .

استثناهای قانون جدید

بنابرخبر خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ماده واحده این طرح با ۱۹۴ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. براساس تبصره یک ماده واحده اصلاح شده؛ به کارگیری بازنشستگان شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رئیس جمهور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸۶.۷.۸ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است. به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (۱٪) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است. دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد (۵۰٪)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنا هستند.

تصریح متن ماده واحده قانون

دستگاه‌های مشمول مکلف اند ظرف مدت شصت روز از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند. افراد مذکور نیز باید در مهلت قانونی، از سمت و پست خود کناره‌گیری کنند. پرداخت هرگونه وجه پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

مخالف: خوش بین نیستم

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مخالفت با این ماده واحده گفت: خوش بین به وضع قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان نیستم زیرا ضمانت اجرایی وجود ندارد که پس از برکناری بازنشستگان، جوانان مشغول شوند. وی ادامه داد: قوانین وضع شده به سویی پیش می رود که به مرور زمان باعث حذف جامعه ایثارگری از دستگاه ها می شود. ایثارگران قوانین مختص به خود را دارند و نیازی به وضع قوانین جدید ندارند. وی افزود: فضایی ایجاد شده است که می خواهند جامعه ایثارگری را از دستگاه های اجرایی حذف کنند.

موافق: بارقه امید در جوانان ایجاد می شود

پروانه مافی نماینده مردم تهران در موافقت با این ماده واحده گفت: تصویب طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بارقه امیدی را در شرایطی که دشمنان داخلی و خارجی جوانان را از انقلاب ناامید می کنند در دل آن ها روشن کرده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند قانون گذشته به دنبال هموار کردن مسیر اشتغال جوانان بود اما متاسفانه نتوانست زمینه اشتغال آن ها را فراهم کند و راه را برای به کارگیری بازنشستگان هموار کرد. وی ادامه داد: باید در کنار جوانان از تجربیات بازنشستگان نیز استفاده شود و خروج بازنشستگان ایثارگر باعث می شود فرزندان آن ها به کارگیری شوند.

مقصودی: ۱۲۰۰ پست مدیریتی درانتظار جوانان

در همین زمینه عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: ابرچالش های اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، فساد اداری و اقتصادی با حضور جوانان درپست های مدیریتی حل می شود. حسین مقصودی با اشاره به تصویب ماده واحده طرح منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس، به خانه ملت گفت: هم اینک ۱۲۰۰ مدیر بازنشسته در پست های مدیریتی فعالیت می کنند، در این که از تجربیات این افراد باید استفاده کرد هیچ شکی وجود ندارد؛ اما جوانان بسیاری هم اکنون بیکار هستند که باید از آن ها در این پست ها استفاده کرد.

دولت ۲ ماه برای اجرای قانون جدید فرصت دارد

نماینده مردم سبزوار درمجلس شورای اسلامی، با بیان این که دولت باید هرچه سریع تر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان را با جدیت پیگیری کند، افزود: دولت دو ماه برای اجرای این قانون فرصت دارد، اگر به دنبال این هستیم که کشور درمسیر توسعه پایدار قرار گیرد؛ اگر خواهان این هستیم که با ابرچالش های اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، فساد اداری و اقتصادی مبارزه شود، باید به جوانان در اداره کشور اتکا کرد و استفاده از جوانان سرلوحه کار قرار گیرد.

۱۷ استاندارو ۸۰ معاون استاندار کنار می روند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، با تاکید بر این که دولت و مجلس رویکرد مثبتی در جلوگیری از به کارگیری بازنشستگان در پست های مدیریتی دارند، گفت: طبق آمار غیررسمی حدود ۱۷ استاندار، نزدیک به ۸۰ معاون استاندار و ۱۲۰۰ مدیربازنشسته باید از پست های مدیریتی خود کنار روند، البته لابی های بسیاری توسط مدیران بازنشسته درمجلس برای جلوگیری از تصویب این قانون صورت گرفت؛ اما مجلس تحت تاثیر این فضا قرارنگرفت و فضای جامعه نشان می دهد که باید دراین سیاست ها تغییرات اساسی حاصل شود و مطابق با فرمایش های مقام معظم رهبری درجهت به کارگیری جوانان درمبارزه با فساد استفاده کرد.

سرنوشت شهردار تهران چه می شود؟

در پی تصویب این قانون از روز گذشته درباره ادامه فعالیت افشانی شهردار جدید تهران بحث هایی در رسانه ها مطرح شد. از آن جایی که این قانون تنها اجازه به کارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رئیس جمهور،‌ نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان و معاونان رئیس جمهور هستند، می‌دهد و مشمولان بندهای (د) و (ه) را که شامل استانداران و معاونان استانداران هم تراز سفرا و معاونان وزیران هستند، از قانون حذف کردند، احتمالا افشانی که در یک مجموعه نیمه دولتی مشغول به کار است باید با آن خداحافظی کند. در عین حال محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران دیروز گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب مجلس، شامل حال افشانی شهردار تهران نخواهد شد اما در خصوص معاونان وی اطلاعی ندارم.

افشانی چه گفت؟

 روز گذشته شهردار تهران در واکنش به خبر تلاش نمایندگان برای تصویب این قانون در حاشیه مراسمی گفته بود: «حالا بگذارید این طرح اول در مجلس تصویب شود.»

منبع: تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه