اقدامات عجیب و غریب در آرایشگاه های غیرمجاز زنانه + جزییات

دی ماه سال گذشته سیستان و بلوچستان در کنار البرز، گیلان و بوشهر پایلوت طرح سامان دهی آرایشگاه های زنانه با نگاه پیشگیرانه و ارتقای آگاهی واحدهای صنفی و مصرف کننده معرفی شد.

اقدامات عجیب و غریب در آرایشگاه های غیرمجاز زنانه + جزییات

به گزارش هشت دی، به گفته «آزاد» مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، طرحی برای سامان دهی آرایشگاه های زنانه به صورت ملی آغاز و در بازه زمانی ۲۲ ماه، مشکلات آرایشگاه های زنانه در سه حوزه بهداشتی، صنفی و فرهنگی احصا شد. بر اساس اظهارات این مسئول در بررسی ها مشخص شد تخلفاتی که در شهرهای بزرگ انجام می شود در سیستان و بلوچستان هم دیده می شود که در حوزه صنفی و بهداشتی است. در حوزه صنفی در این استان هم آرایشگاه هایی فاقد مجوز فعالیت می کنند و در حوزه بهداشتی موضوع های بهداشت محیط را رعایت نمی کنند و مشتری هم به نرخ خدماتی که دریافت می کنند آگاه نیست. برخی آرایشگران در حوزه پزشکی درمانی وارد شدند و خدماتی ارائه می کنند که در حوزه تخصص و مهارتشان نیست. تزریقات ژل و بوتاکس، پاکسازی پوست و برداشتن خال باید در کلینیک های تخصصی بهداشتی انجام شود که آرایشگران هم انجام می دهند و به آن آگاه نیستند.

نرخ های متفاوت و انجام خدمات بهداشتی

یکی از بانوان به خبرنگار ما می گوید: برخی از آرایشگاه های زنانه بدون مجوز اقدام به فعالیت و برخی هم نرخ زیادتری برای خدمات از مشتری دریافت می کنند به طوری که خدمات معمولی زنانه در آرایشگاه های مختلف نرخ های متفاوتی دارد. «عسکری» می افزاید: حتی برخی از آن ها نرخ خدمات خود را مناسبتی تغییر می دهند. در آرایشگاه نزدیک محل سکونت ما در سال حداقل دو بار هزینه ها افزایش می یابد، یکی انتهای سال و آغاز سال نو و دیگری هم در مناسبت هایی مانند عید فطر.

یکی دیگر از بانوان می گوید: برای هاشور ابرو و کاشت مژه به آرایشگاه مراجعه می کنم که این خدمات در سال های اخیر باب شده است و بسیاری از بانوان هم آن را انجام می دهند و اغلب هم به آرایشگاه ها مراجعه می کنند. «اردیش» ادامه می دهد: دو سال پیش برای تتوی ابرو به یکی از آرایشگاه های سرشناس زاهدان رفتم و متاسفانه نتیجه دلخواهم را نگرفتم و برای پاک کردن آثار تتو مشکلات فراوانی داشتم. با مراجعه به آرایشگاه دیگری اقدام به ترمیم و هاشور ابرو کردم که از نتیجه راضی هستم.

فعالیت غیر مجاز و ارائه خدمات مختلف در برخی آرایشگاه ها

«عطیه. ب» یکی از آرایشگران به خبرنگار ما می گوید: خدماتی مانند تتو، هاشور ابرو، برداشتن خال، پاکسازی و مراقبت از پوست، کاشت مژه و ناخن در آرایشگاه ما انجام می شود و مشتریان راضی هستند. دوره های آموزشی برای انجام این کارها را گذرانده ام و مدارک لازم را دارم. وی معتقد است برداشتن خال، پاکسازی و مراقبت از پوست را برای خود هم انجام داده و نتیجه خوبی گرفته است.   یکی دیگر از آرایشگران می گوید: ۱۰ سال در این حرفه فعالیت دارم و در یکی از آرایشگاه های معروف شهر فعالیت داشتم، چند و چون کار را از صاحب آن آرایشگاه آموختم و پس از مدتی آرایشگاهی تاسیس کردم. «سارا. ک»  می افزاید: به دلیل آن که فرصت گذراندن دوره های آموزشی را ندارم موفق نشدم مدارک لازم را بگیرم، به همین دلیل پروانه کسب و مجوز لازم هم ندارم. برای جلوگیری از حضور بازرسان صبح ها آرایشگاه تعطیل است از طرفی به دلیل این که آرایشگاهم در حاشیه شهر واقع است نرخ ها کمتر است و مشتریان هم خدمات معمولی می خواهند که برای آن ها انجام می دهم.

تشکیل پرونده برای ۸ واحد صنفی متخلف

مدیرکل تعزیرات حکومتی در این باره می گوید: با توجه به گلایه های شهروندان و برخی گزارش های دریافتی دستورهای لازم برای تشدید نظارت بر آرایشگاه های زنانه داده شد و گشت های مشترک تعزیرات حکومتی به ویژه در زاهدان نظارت بر واحدهای این صنف را در دستور کار قرار داده اند. «حیدر میرزایی» می افزاید: زیادتر خدمات قابل ارائه در آرایشگاه های زنانه باید شامل رنگ کردن، کوتاه کردن مو، اصلاح و گریم و آرایش صورت باشد، اما آن چه این روزها در برخی واحدها مشاهده می شود فراتر از این موارد است و حتی دخالت در امور پزشکی را نیز در بردارد که نداشتن پروانه کسب، نصب نکردن نرخ نامه، گرانفروشی، استفاده از لوازم غیرمجاز، ارائه خدمات غیر مجاز و فروش اجباری، زیادترین تخلفات در برخی آرایشگاه های زنانه است.

وی ادامه می دهد: در بهار امسال از حدود ۹۰ واحد صنفی آرایشگران زنانه بازدید و در زیادتر موارد تذکر لازم ارائه و برای هشت واحد صنفی هم پرونده تخلفاتی تشکیل شد و متخلفان پس از صدور رای به پرداخت جزای نقدی در حق دولت و شاکی های خصوصی محکوم شدند. وی با بیان این که رویکرد گشت های تعزیرات حکومتی پیشگیرانه است، اظهار می کند: برخی از واحدهای غیرمجاز نیز از طریق فضای مجازی اقدام به تبلیغات می کنند که این مراکز بسیار خطرناک هستند و باید شهروندان از مراجعه به واحدهای فاقد پروانه کسب اجتناب کنند زیرا بسیاری از موارد به نتایج غیر قابل جبران منجر شده است. مردم می توانند گزارش و شکایت خود را از طریق تلفن گویای ۱۳۵ اعلام کنند.

نظارت بر آرایشگاه های دارای مجوز

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم می گوید: آرایشگاه های زنانه دو دسته است که یک دسته مجوز دارند و بازدید و نظارت بر آن ها انجام می شود و یک دسته آرایشگاه های خانگی است که مجوزی برای فعالیت ندارند. در آرایشگاه های دارای مجوز نظارت هایی بر بهداشت فردی، شرایط مکانی و تجهیزات مورد استفاده انجام می شود.«کریمیان» ادامه می دهد: در صورت گزارش مردمی و شکایتی از آرایشگاه های خانگی با هماهنگی های انجام شده در گشت های مشترک تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت و مرکز بهداشت از آن ها بازدید می شود و در حالت عادی این آرایشگاه ها حریم شخصی است. وی بیان می کند: برخی از آرایشگاه های دارای مجوز فعالیت هایی انجام می دهند که باید زیر نظر متخصص پوست و مو باشد. در صورت مشاهده و گزارش این موارد فرم های آیین نامه ای تکمیل و به تعزیرات حکومتی برای بررسی پرونده و صدور رای ارسال می شود. وی تصریح می کند: مردم می توانند هر گونه گزارش از تخلفات بهداشتی آرایشگاه های زنانه را به شماره ۱۹۰ اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.

منبع: نوداد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه