لاریجانی در صحن علنی مجلس :

آغاز دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی/ ملت ایران عزت خود را حراج نمی‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرف مقابل در مذاکرات اخیر تصور دارد با فشار اقتصادی می‌توانند خواسته نامعقول و سلطه‌طلبانه خود را بر ملت ایران تحمیل کنند که باید به آنان فهماند ملت ایران ملتی صبور و اهل تعامل است اما عزت خود را حراج نمی‌کند.

آغاز دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی/ ملت ایران عزت خود را حراج نمی‌کند

به گزارش ۸دی، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ۳۱ تیر ۹۷)، گفت: امروز هم از جهات بین‌المللی هم از بعد مؤلفه‌های منطقه‌ای و هم وضعیت اقتصادی داخلی کشور در دوره بسیار حساسی از تاریخ انقلاب قرار داریم که در تحلیل شرایط و یافتن راه‌حل‌ها باید به همه این ابعاد سه‌گانه توجه تام داشت.

وی افزود: ملت ایران در جریان هستند از جهت بین‌المللی با همه خصومتی که آمریکا پس از انقلاب علیه ما روا داشت اما در موضوع هسته‌ای وقتی ایالات متحده پیشنهاد مذاکره را از طریق یکی از کشورهای منطقه ارائه کرد، بعد از طی مراحلی برای ساماندهی پایه‌های گفت‌وگو که یکی از  آنها پذیرش غنی‌سازی در ایران بود، ایران پذیرفت مذاکرات در قالب ۱+۵ انجام شود را در این گفت‌وگوها و تحریم‌ها برداشته شود و مسیر قابل تأیید آژانس از نظر فناوری هسته‌ای نیز فراهم آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از دو سال مذاکره توافقی حاصل شد تا امروز که بیش از ۱۲ گزارش از آژانس منتشر شده است ایران متعهدانه عمل کرد اما در طرف مقابل آمریکا از ابتدا با تعلل و کم‌کاری به تعهدات خود عمل نکرد تا دوره رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که به کلی از توافق خارج شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که مسئولان برای بهبود شرایط کشور مخصوصاً از بعد اقتصادی تلاش خود را حتی با مذاکره با دشمن انجام دادند. بعد از خروج آمریکا از برجام اتحادیه اروپا کراراً تقاضا داشت متقابلاً و بر اساس حق قانونی خود مقابل به مثل نکند و از توافق هسته‌ای خارج نشود و قول دادند که ساز و کارهایی تدارک ببینند که منافع توافق هسته‌ای را برای ایران مهیا کنند.باز برای مرتبه دوم مسئولان کشور تقاضا را رد  نکردند به این جهت که تا امکان دارد شرایط اقتصادی برای مردم مشکل نشود که البته هنوز این مرحله به نتیجه عملی نرسیده است و مذاکرات ادامه دارد.

وی افزود: از مجموع این مسیر حرکتی یک نکته قطعی است که نظام جمهوری اسلامی در مسیر پیشرفت تکنولوژی هسته‌ای از همه روش‌ها برای رفع سوء تفاهمات و حل مسئله به نحوی که فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود بهره جست و این مسیر را نیز ادامه می‌دهد اما به نظر می‌رسد وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که جوهره آن این است که طرف مقابل تصور دارد با فشار اقتصادی می‌تواند خواسته نامعقول و سلطه‌طلبانه خود را بر ملت تحمیل کند و این جاست که باید به آنان فهماند ملت ایران ملتی صبور و اهل تعامل است اما عزت خود را حراج نمی‌کند و غیرت ملی آنان اجازه نمی‌دهد به خاطر خوی سلطه‌طلبانه آمریکا آینده خود را از نظر پیشرفت تکنولوژی نادیده بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته مهم این است گرچه آنان تئوری فشار و ریاضت اقتصادی را برای ملت ما در نظر گرفته‌اند اما ملت ما با هوشیاری می‌تواند این دوره را به دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی بدل کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیاد نیروی انسانی متخصص و زمینه‌های تبیئه جهش اقتصادی با تکیه بر منابع گوناگون فرصت طلایی در اختیار کشور قرار می‌دهد که اولاً احیای این منابع به دست نیروهای متخصص ظرفیت‌های جدیدی برای اقتصاد ملی خلق کند و ثانیاً توسعه کشور به جای بهره جستن از واردات محصولات تکنولوژی دیگران باز هم مایه ایرانی از جهت مادی و علمی سامان یابد. وزارتخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی فرصتی پیدا می‌کنند که با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان دوره‌ای از شکوفایی علمی و تکنولوژیک را ایجاد کنند

وی افزود: برخی اشکالات در مسیر توسعه کشور وجود داشت که دولت‌ها معمولاً از کنار آن عبور می‌کردند و انباشت آنها باعث برخی نابسامانی‌ها شد. نظیر مشکلات مربوط به صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها،‌نقدینگی، کمبود آب و … که در این دوره فرصت رسیدگی جدی‌تر به این امور فراهم می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نتیجه آنکه گرچه دشمنان ملت ایران به دنبال ایجاد فضای ریاضتی در اقتصاد کشور هستند اما ملت و همه بخش‌های حکومت می‌توانند این فضا را تبدیل به دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی کنند که نتیجه آن چیست.

لاریجانی گفت:‌در دوره جنگ تحمیلی تحریم‌های نظامی ملت را مصمم کرد در تکنولوژی‌های مربوطه مخصوصاً‌ در زمینه موشک روی دانش خود تمرکز کنند دوره‌ای مجبور بودیم با صبر و استقامت کنیم تا به ساخت انواع موشک‌ها مسلط شویم امروز ایران از قدرت بازدارندگی برخوردار شده، مناقشات دشمن امروز در تهدید جنگ علیه ایران نیست بلکه سخن از کاستن برد موشک می‌کنند این قدرت بازدارندگی دفاعی نتیجه تلاش‌های آن دوره بازسازی درونی بنیه دفاعی بود به همین منوال دوره تمرکز بر حل مسائل درونی اقتصاد ملی این ره‌آورد را در آینده خواهد داشت که پس از آن دیگر آمریکا با ایران امروز مواجه نیست که با تهدید تحریم اقتصادی قدرت زورگویی پیدا کند. با اقتصادی مقاوم، زاینده و مسلط بر تکنولوژی‌های مورد نیاز مواجه است.

وی افزود: لازمه توفیق در این دوره این است که اولاً یک تحلیل مشترک در کشور وجود داشته باشد و به جای تهدیدهای سطحی سیاسی و خط‌بازی‌ به حاق توسعه درونی کشور توجه شود. ثانیاً‌ همه بسترهای توسعه درونی کشور از نظر ایجاد فضای تلاش علمی و تکنولوژیک برای جوانان و مخصوصاً افراد تحصیل‌کرده فراهم شود و چون زمینه استفاده از امکانات بیرونی کمتر فراهم است تکیه بخش‌های مختلف به طور طبیعی به سوی توانمندی‌های درونی سوق پیدا می‌کند و باید از این فرصت بهره جست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  چالش‌های مهم کشور که ذکر شد با همکاری دولت و مجلس به سمت راه‌حل‌های علمی سوق پیدا کند و به جای اقدامات زودگذر و شعاری مشکلات به بهره جستن از آراء صاحبنظران به راه‌حل برسد.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ توصیه می‌کنم مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بر این اساس زمینه‌های بازسازی درونی اقتصادی را مبنای بررسی خود قرار دهند و کلید کار بر این است که اولاً ضوابط و مقررات حضور جوانان در عرصه توسعه کشور آسان شود و نیازهای قوانینی  جدید را برای این دوره فراهم کنند و با همکاری بخش‌های تخصصی دولت زمینه‌های سرمایه‌گذاری بر بدنه حضور ملت به طور واقعی در پویایی اقتصاد فراهم شود.

وی ادامه داد: البته در این مسیر از ساز و کاری که رهبر معظم انقلاب در هماهنگی قوا تدارک دیدند نیز می‌توان استفاده کرد لذا کمیسیون‌ها دو وجهه را می‌توانند مدنظر قرار دهند هم در اصلاح قوانین و بهسازی زمینه‌های توسعه متناسب این دوره اقدام کنند و هم پیشنهاداتی برای تصمیمات شورای هماهنگی فراهم کنند تا از توان همه قوا استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌در زمینه مسائل منطقه‌ای جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را برای سرکوب جریان مخرب تروریسم به کار گرفت تا در سوریه و عراق داعش و سایر گروه‌های تروریستی نتوانند امنیت منطقه را به هم بزنند و همه می‌دانند پشت فوران جریان تروریسم در منطقه قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای نادان منطقه بودند و هستند اما با استقامت ملت کمر جریان تروریسم شکسته شد گرچه دنباله‌های آن هنوز هم تحرکاتی دارند کما اینکه با حمایت‌های آن کشورها زور گذشته شاهد اقدام ایزایی آنان در منطقه مریوان بودیم و فرزندانی از ملت ایران به شهادت رسیدند.

لاریجانی اضافه کرد: همین حادثه نشان می‌دهد که هدف اصلی تروریست‌ها امنیت ملت ما بود و هست  و تلاش نظام جمهوری اسلامی در این سال‌ها صیانت از امنیت ملی کشور بوده است و بدون امنیت نمی‌توان به هیچ توسعه‌ای دست یافت لذا حمایت از بنیه دفاعی کشور جهت حفظ امنیت ملت نیز یکی از ضروریات این دوره است که ان‌شاءالله با صلابت پیگیری خواهد شد.

وی افزود: حادثه نفرت‌برانگیز پارلمان رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته نشانگر آن است که آمریکا و رژیم صهیونیستی از هر دری برای وارد کردن نابسامانی امنیتی در منطقه استفاده می‌کنند آمریکا و رژیم صهیونیستی که سال‌ها با توافقاتی نظیر اسلو ژست مسالحه برای فلسطینی‌ها را می‌گرفتند یکباره  از لاک حقوق بشری خارج شدند و خلاف همه نظامات بین‌المللی تصمیمی کاملاً نژادپرستانه را در پارلمان رژیم صهیونیستی تصویب کردند که همه حق فلسطینی‌ها در سرزمین آبا و اجدادی‌شان را از آنان نفی می‌کردند و آن را یکسره یهودی و با زبان عبری نامیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ظاهراً معامله فضاحت‌بار قرن که آقای ترامپ نوید آن را می‌داد رخ کریه خود را نشان داد این تصمیم ناشیانه آغاز یک سلسله مناقشات در منطقه خواهد بود و حتی همپیمانان آمریکا نیز این اقدام را تقبیح کردند و ملت رشد فلسطین و ملت‌های منطقه اجازه نخواهند داد که صهیونیست‌های پررو منطفه را مجدداً دچار هرج و مرج کنند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام نژادپرستانه را محکوم می‌کند و از مجامع بین‌المللی مخصوصاً بین‌المجالس اسلامی می‌خواهد هر چه سریع‌تر با تشکیل جلساتی در این زمینه به مقابله با این دسیسه نابخردانه اقدامات لازم را سامان دهند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه