نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی خبر داد

تأسیس مرکز رشد فناوری جامع شرق گیلان در شهرستان لاهیجان

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت های بی شمار ملی در مسیر حفظ خودکفایی و استقلال کشور، بر لزوم تحقق شاخص های اقتصاد دانش بنیان مقاومتی تأکید کرد.

تأسیس مرکز رشد فناوری جامع شرق گیلان در شهرستان لاهیجان

به گزارش هشت دی، دکتر ذبیح نیکفر  با اشاره به اهمیت توسعه دانش بنیان و لزوم حمایت قاطع مسئولین از ایده ها و طرح های کاربردی و نوآورانه نخبگان، مخترعین و مبتکران کشور در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، بر لزوم احداث و راه اندازی هرچه سریعتر مرکز رشد فناوری جامع شرق گیلان در شهرستان لاهیجان تأکید کرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید داخلی باید از لحاظ کیفیت سرآمد محصولات وارداتی باشد و این امر تنها در سایه اتکا به دانش بومی و خودباوری علمی امکانپذیر است، افزود: صرف وقت و سرمایه گذاری برای یافتن، پرورش دادن و به کار گرفتن استعدادهای ملی منجر به ایجاد تحولی زیربنایی خواهد شد که در صورت سیاست گذاری موثر و برنامه ریزی بهینه ثمرات آن را در شکوفایی، استقلال و بالندگی اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

نیکفر با اشاره به موقعیت ممتاز شهرستان لاهیجان برای تبدیل شدن به قطب دانش بنیان شمال کشور و شهر نمونه علم و فناوری خاطرنشان کرد: وجود جاذبه ‌ها و ظرفیت های بی شمار گردشگری در سطوح مختلف فرهنگی، تاریخی، ورزشی، تفریحی، طبیعت و … در این شهرستان منجر شده که لقب پایتخت گردشگری جهان اسلام را به خود اختصاص دهد، لذا بستری ویژه برای برقراری انواع تعاملات فناورانه با سایر کشورها در آن مهیاست.

وی تعدد مراکز آموزش عالی در این شهرستان را مزیتی قابل توجه برشمرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به عنوان بزرگترین واحد دانشگاهی شرق گیلان، دانشگاه های پیام نور و دیلمان و نیز دانشکده فنی و حرفه ای شهید رجایی؛ لاهیجان را به یک شهر فرهیخته دانشگاهی مبدل ساخته است.

نیکفر با اشاره به مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان، و همچنین نوار ساحلی چهار روستای جیرباغ، امیر آباد، حسن بکنده و سحرخیزمحله، تصریح کرد: این شهرستان قادر است در زمینه تولید انواع محصولات دانش بنیان مبتنی بر شیلات، به شکلی موثر در سطح استان و حتی کشور نقش آفرین باشد.

وی وجود مراکز مختلف تحقیقاتی نظیر «پژوهشکده چای کشور» و «ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی» در لاهیجان را ظرفیتی موثر جهت ایجاد تعاملی سازنده در عرصه های پژوهشی دانست و افزود: استقرار خانه صنایع دستی گیلان در دهستان لیالستان که می تواند در زمینه های آموزش ساخت صنایع دستی و نیز ترویج و توسعه کسب و کارهای خرد فعال باشد، بسیار حائز اهمیت است.

نیکفر با اشاره به این نکته که لاهیجان پایتخت محصولات راهبردی کشاورزی نظیر چای، بامبو و ابریشم ایران است، خاطرنشان کرد: این شهرستان می تواند در حوزه توسعه شرکت های فناور کشاورزی و نیز تولید محصولات دانش بنیان بر مبنای ظرفیت های بومی مذکور بسیار اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری لاهیجان علاوه بر بسترسازی توسعه اشتغال دانش بنیان در شهرستان به مثابه حلقه واسطی پیوند دهنده ظرفیت های دانشگاهی و مراکز علمی با صنایع مختلف استان و کشور خواهد بود، یادآور شد: این امر زمینه ساز فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه برای برطرف سازی نیازهای بخش های مختلف دولتی و غیردولتی در پارک می شود.

نیکفر در پایان لاهیجان را چه به لحاظ پیشینه تاریخی و چه در عصر حاضر مهد پرورش عالمان، دانشمندان و فرزانگان بسیاری از جمله حکیم ملا عبدالرزاق فیاض لاهیجی، شریف لاهیجی، علامه ذوالفنون حزین لاهیجی، دکتر محمدرضا حکیم ‌زاده، آیت‌ا… زین ‌العادبن قربانی و دکتر محمد علی مجتهدی دانست که نقش به ‌سزایی را در تعالی فرهنگی و علمی کشورمان بر عهده داشتند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه