انجمن زیتون در استان گیلان راه‌اندازی می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان گفت: اقدامات تشکیل انجمن زیتون از دو سال گذشته در گیلان آغاز شده و این انجمن با همکاری اتاق بازرگانی استان و باغداران زیتون در گیلان تشکیل می‌شود.

انجمن زیتون در استان گیلان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ۸دی، ایرج امینی صبح امروز در نشست بازار و سرمایه‌گذاری با موضوع بررسی مشکلات و تنگناهای توسعه صنعت زیتون اظهار داشت: عدم رعایت نکات استاندارد در کاشت، داشت و برداشت زیتون مشکلاتی را برای صنعت زیتون گیلان ایجاد کرده است.

 عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به اینکه دولت باید در راستای بهسازی و نوسازی باغات زیتون از باغداران حمایت کند تاکید کرد: عدم حمایت دولت از صنعت زیتون در حوزه‌های مختلف تولید و عرضه تهدیدی بزرگ برای این صنعت در کشور محسوب می‌شود.

امینی  با بیان اینکه تولید روغن زیتون در استان گیلان بیش از میزان مصرف است و زیتون‌های تولیدی سال گذشته هنوز در بازار عرضه به فروش نرسیده است خاطرنشان کرد: شرکت کشت و صنعت پرشیا ۱۶۵ هکتار باغ زیتون با ۴۲ اصله درخت زیتون دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان سیستم آبیاری باغ زیتون شرکت کشت و صنعت پرشیا را یکی از مجهزترین سیستم آبیاری باغ زیتون در کل کشور دانست و با تاکید بر اینکه این باغ از سه حلقه چاه تغذیه می‌کند گفت: سیستم لوله‌های انتقال آبیاری این باغ نیازمند نوسازی و بهسازی است.

وی با اشاره به اینکه با وجود باغات سالم زیتون و ظرفیت تولید مطلوب این محصول در گیلان، زیتون‌های کنسروی خارجی و روغن‌های بی‌کیفیت غیر بهداشتی در بازار عرضه می‌شود گفت: کنترل جمعیت مگس زیتون عاملی برای مدیریت این آفت است و گیلان در کنترل و مدیریت این آفت ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه زیتون باید با دست برداشت شود و چوب زدن به شاخه درخت زیتون به منظور برداشت این محصول اقدامی نادرست و غیر بهداشتی است افزود: رعایت اصول بهداشتی در برداشت زیتون امری مهم است که در باغات زیتون گیلان گاه به درستی انجام نمی‌شود.

امینی با تاکید بر اینکه تشکیل انجمن زیتون در استان گیلان از دو سال گذشته در حال پیگیری است و تشکیل این انجمن با همکاری اتاق بازرگانی گیلان و باغداران در آینده در گیلان تشکیل می‌شود بیان کرد: سال‌های گذشته باغداران زیتون از پرداخت حق آبه معاف بودند و در حال حاضر در این حوزه با مشکلاتی مواجه شدند.

 عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر شرکت آب منطقه‌ای در تلاش است تا حق‌ آبه سال‌های گذشته را باتوجه به اینکه این معافیت در شورای گفتگو تصویب شده از باغداران وصول کند تصریح کرد: پیگیری این موضوع با همکاری اتاق‌ بازرگانی گیلان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود حجم گسترده باغات زیتون در گیلان این استان عضو شورای ملی زیتون کشور نیست و با تشکیل انجمن زیتون این امر محقق می‌شود گفت: در حال حاضر شرکت کشت و صنعت پرشیا یک و نیم میلیارد تومان بدهی دارد و علت این بدهی تنها بهره‌های سنگین تسهیلات بانکی است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه کمبود کارگر و مدت زمان کوتاه برداشت زیتون از مشکلات اثرگذار این صنعت در گیلان است تاکید کرد: توسعه باغات زیتون در استان گیلان امری نادرست است و باید به جای ایجاد باغات جدید باغات فرسوده و قدیمی را احیاء و بازسازی کرد.

 وی با تاکید بر اینکه احیاء باغات فرسوده زیتون در گیلان علاوه بر رونق و توسعه حوزه زیتون از افزایش جمعیت آفات جلوگیری می‌کند خاطرنشان کرد: وضعیت تولید و فروش کیفی محصول زیتون در استان گیلان از وضعیت ثابت و مطلوب برخوردار نیست و این حوزه علاوه بر حمایت دولت نیازمند نظارت اصولی و بهداشتی است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه