تداخل لیگ برتر و جام ملت‌ها؛ سال بلوا

بعد از حذف تیم‌ملی از جام‌جهانی۲۰۱۸، کارلوس کی‌روش چند بار با ایرانی‌ها خداحافظی کرده اما به‌نظر می‌رسد او برنامه‌ای برای ترک نیمکت تیم‌ملی ندارد و همان‌طور که مهدی تاج از قبل وعده داده، مرد پرتغالی حداقل تا پایان جام ملت‌ها سرمربی ایران خواهد ماند.

تداخل لیگ برتر و جام ملت‌ها؛ سال بلوا

به گزارش ۸دی، رئیس فدراسیون فوتبال در مسکو، جلسه‌ای با کی‌روش برگزار کرده و به بحث درمورد شرایط آماده‌سازی تیم‌ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا پرداخته است. کارلوس دو دغدغه مهم برای ادامه همکاری با تیم‌ملی ایران دارد. یکی از این دغدغه‌ها، مساله سربازی ستاره‌های فوتبال است. موضوعی که وزیر ورزش شخصا پیگیر آن شده و مذاکراتی را با سازمان نظام وظیفه انجام داده است.

دغدغه بزرگ‌تر اما به اردوهای تیم‌ملی مربوط می‌شود. جام‌جهانی به همه نشان داد که قهرمانی در آسیا با وجود تیم‌های آماده این قاره، تا چه اندازه دشوار است. استرالیا تا یک قدمی متوقف کردن فرانسه پیش رفت، کره‌جنوبی قهرمان دوره قبلی جام را شکست داد، عربستان محمدصلاح و مصر را بدون امتیاز به خانه فرستاد و ژاپن بعد از صعود از گروه، در یک قدمی شکست دادن تیم بزرگ بلژیک قرار داشت. تیم‌ملی برای رقابت با چنین رقبایی، باید از آمادگی کامل برخوردار باشد و کی‌روش، اصرار بسیار زیادی روی برگزاری اردوها دارد. او احتمالا در شهریور یک اردو را برای تیم در نظر خواهد گرفت اما استقلال و پرسپولیس، درگیر حضور در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هستند و همین موضوع، اوضاع را کاملا پیچیده می‌کند و احتمال رقم خوردن یک جنجال بزرگ دیگر را در فوتبال ایران، به اوج می‌رساند.

«تقویم AFC» در هر شرایطی کار را برای ایران دشوار خواهد کرد. برگزاری جام ملت‌ها در زمستان و فاصله کم این تورنمنت با جام‌جهانی و در عین حال برگزار شدن فصل جدید لیگ‌برتر و ادامه دیدارهای باقی‌مانده از فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، حتی در شرایط عادی می‌توانند هر کشوری را دچار مشکل کنند. در ایران ماجرا کمی حادتر نیز می‌شود. چرا که سرمربی تیم‌ملی علاقه چندانی به تعامل با باشگاه‌ها ندارد و آنها را در نقش «مزاحم» می‌بیند. حالا همه چیز به عملکرد فدراسیون فوتبال بستگی خواهد داشت. مهدی تاج باید همین حالا مساله اردوها را برای همیشه حل کند و اجازه ندهد این موضوع حیاتی، به «آینده» کشیده شود. قبل از امضای قرارداد جدید با کی‌روش، برنامه‌های تیم‌ملی و باشگاه‌ها باید به‌صورت کامل مشخص شده باشد. چرا که اکر این اتفاق به شهریور موکول شود، یک جنگ بزرگ دیگر شکل خواهد گرفت که احتمالا هم استقلال و پرسپولیس را در مسیر سخت آسیایی با مشکل روبه‌رو می‌کند و هم به تیم‌ملی لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌آورد.

رابطه کارلوس کی‌روش با برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر، در وضعیت خوبی قرار ندارد. CQ عملا وارد نزاع فردی با برانکو شده و در بیشتر مصاحبه‌هایش، کنایه‌هایی را نیز برای سرمربی آلمانی استقلال مطرح می‌کند. شاید همین موضوع، بر اصرار بازیکنان ملی‌پوش دو تیم برای جدایی بی‌تاثیر نباشد. امید ابراهیمی حتی قبل از مذاکره با استقلال، تصمیم به ترک باشگاه گرفت. مجید حسینی آماده بود تا پیراهن آبی را از تن خارج کند و به باشگاهی در لیگ ترکیه بپیوندد. روزبه چشمی نیز در روزهای گذشته مذاکره با چند تیم قطری را کلید زده و در مسیر جدایی از استقلال قرار دارد. در پرسپولیس نیز علیرغم تمدید قرارداد بیرانوند، وحید امیری ساز جدایی کوک کرده و احتمالا فوتبال‌اش را در یک تیم خارجی ادامه خواهد داد. همه این بازیکن‌ها نگران جایگاه‌شان در تیم‌ملی هستند و به خوبی می‌دانند که اگر در پرسپولیس و استقلال باقی بمانند، احتمالا قربانی دعوای مربیان سرخابی با کی‌روش خواهند شد. اگر فدراسیون همین حالا به ماجراهای اردوها ورود کند و هر دو طرف را راضی نگه دارد، شاید بازیکنان نیز دیگر به این اندازه برای جدایی تلاش نکنند. مساله مهم امروز فوتبال ایران، مساله زمان است. زمانی که اگر از دست برود، جنگ سرمربی تیم‌ملی و باشگاه‌های آسیایی، دیگر به پایان نخواهد رسید.

همشهری ورزشی

منبع: همشهری ورزشی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه