نمایش مستمرفیلم‌های تجربی، مستند و کوتاه در رشت

موسسه سینمایی پروین رشت با هدف حمایت از فیلم های تجربی، مستند و کوتاه از شنبه ۳۰ تیر نمایش مستمر این فیلمها را آغاز می کند.

نمایش مستمرفیلم‌های تجربی، مستند و کوتاه در رشت

به گزارش هشت دی، افتتاحیه این اقدام با حضور پیروز کلانتری و نمایش دو مستند سالینجرخوانی در پارک شهر ، و تهران چند درجه‌ی ریشتر از ساخته های این فیلمساز همراه خواهد بود.
یاسمن عشقی مدرس سینما به ایرنا گفت : مستند «سالینجرخوانی در پارک شهر» خاطرات شخصی فیلمساز از گذشته است که با گفتاری که لحنی شاعرانه دارد به تصویرهای زنده امروز پارک پیوند می‌خورند و در عین انتقال اطلاعات اولیه درباره پارک شهر تهران، به این مکان شخصیتی ذهنی می‌بخشد.
این مستند در فهرست ۱۰ فیلم مستند بر‌تر سال ۱۳۹۰ که توسط سه سایت تخصصی «پیک مستند»، «ومستند» و «رای‌ بن مستند» بررسی شده بود جا دارد.
وی افزود: مستند «تهران چند درجه ی ریشتر؟» هم چون هشداری به تمام مسئولان و ساکنان تهران است که بهترین مستند یازدهمین جشن سینمای ایران شد.
پیروز کلانتری، متولد ۱۳۳۲، تهران و فارغ التحصیل رشتۀ کارگردانی مدرسۀ عالی تلویزیون و سینما است.(۱۳۵۳)
او عضو هیئت مؤسس انجمن مستندسازان سینمای ایران در سال ۱۳۷۶ و عضو هیأت مدیره و بازرس این انجمن در چند دوره متوالی بوده است.
پیروز کلانتری، مستندساز با سابقه و فعال کشورمان در دهۀ ۱۳۵۰، نمایشگاه های عکاسی گوناگونی را برگزار نمود و از سال ۱۳۶۹ تا کنون، فیلم های مستند موفقی را کارگردانی کرده است. در دهه ۱۳۸۰ نیز تدوین فیلم های مستند متعددی را در دهه ۱۳۸۰ بر عهده داشت.
او در دهه اخیر، کارگاه های متعدد سینمای مستند را برگزار نموده و در راه اندازی دو سایت فعال ‘پیک مستند’ و ‘ومستند’ مشارکت نموده است.
از فیلم‌های او می‌توان به: پناهنده، حکایت باقی، این فیلم را به کی نشون می‌دین؟ (مشترک با رخشان بنی اعتماد و منوچهر مشیری،)، راویان کوچک روستای غریب، تنها در تهران، پرسه، غرقاب، تهران، چند درجۀ ریشتر، در خیابانهای ناتمام، سالینجرخوانی در پارک شهر و … اشاره نمود.
کتاب ‘گزیدۀ فیلم های مستند بعد از انقلاب’، انتشارات فارابی، ۱۳۸۲نقد فیلم در ماهنامۀ فیلم از سال ۱۳۶۵ تا کنونتحقیق و نگارش در بارۀ سینمای مستند در نشریات سینمایی از سال ۱۳۶۵ تاکنون از تالیفات کلانتری است.
پیروز کلانتری با حضور در جشنواره های ایرانی و خارجی متعددی کسب جایزه نمود . سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای تحقیق فیلم ‘تهران چند درجه ریشتر؟’ جایزۀ اول کارگردانی برای فیلم ‘تهران چند درجه ریشتر؟’ از جشن سینماجایزۀ اول تحقیق برای فیلم ‘تهران چند درجه ریشتر؟’ از جشن سینمادیپلم افتخار و لوح زرین بهترین تحقیق فیلم از سومین جشنواره مستندکیش، برای مستند ‘زندگی همین است’ نمونه‌ای از این جوایز است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه