دبیر انجمن اعلام کرد

اختصاص ارز دولتی برای واردات کودهای کشاورزی خیانت به تولید ملی

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی اعلام کرد که دادن ارز دولتی به کودهای کشاورزی وارداتی در شرایطی که مواد مورد نیاز تولید این محصول در کشور با ارز آزاد وارد می شود خیانت به تولید داخلی است و باید اصلاح شود.

اختصاص ارز دولتی برای واردات کودهای کشاورزی خیانت به تولید ملی

به گزارش هشت دی،در حالی که کودهای کشاورزی فسفاته و پتاسته که بر اساس فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی از ۲۱ فروردین ماه تاکنون ۱۹ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۳۶۶ یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند و ۴۵ شرکت این محصول استراتژیک را برای بخش کشاورزی تامین کردند، محسن سیروس در این باره به ایسنا گفت: انواع کودهای شیمیایی و کشاورزی که توسط بهره‌برداران این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل کشور تولید می‌شوند و قابلیت تولید آنها وجود دارد و هیچ نیازی به واردات کود آماده مصرف و نهایی وجود ندارد، اما جای تعجب است که وقتی لیست دریافت کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی منتشر شد، دیدیم که ارز این کشور به واردکننده هایی داده شد که کودهای خارجی را وارد کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید کود پاسخگوی نیاز کشور و کشاورزان ایرانی است، دادن یارانه به واردکنندگان کود موجب ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی می‌شود و همین امر موجب می‌شود تولیدکنندگان خارجی محصولات خود را در بازار ایران دامپینگ کنند و نهایتا صنعت داخلی ورشکسته می شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ادامه داد: وضعیت تولید کودهای کشاورزی در کشور آنقدر مناسب است که حتی ظرفیت‌های خالی وجود دارد که در صورت نیاز برای تامین و تولید بیشتر می توانند فعال شوند و حتی نیازهای صادراتی کشور را تولید کنند و تنها به تعداد انگشت شمار نیاز به واردات مواد اولیه داریم و جالب اینکه این مواد اولیه مورد نیاز تولید با ارز آزاد وارد می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت کرده است.

سیروس تصریح کرد: اینگونه رفتارها تنها سبب شده تا هزینه تولید داخلی کود کشاورزی افزایش پیدا کند به گونه ای که هزینه ها و قیمت کود کشاورزی خارجی پایین تر از تولید داخل تمام می شود و شرایط را به نفع وارد کنندگان و تولید کنندگان خارجی کرده است و اینگونه سیاست ها در ایران خلاف سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل به شمار می رود.

وی گفت: اگر با این سیاست‌گذاری‌ها صنعت کودهای کشاورزی لطمه ببیند همه تولیدات کشاورزی ایران با مخاطره مواجه خواهد شد، چرا که تولید محصولات کشاورزی داخلی وابسته به نهاده های خارجی و وارداتی می‌شود و بخش کشاورزی مستقل به یک بخش وابسته تبدیل می شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی با بیان اینکه وابستگی بخش کشاورزی به نهاده‌های خارجی تهدید امنیت غذایی کشور به شمار می رود، اضافه کرد: در حال رایزنی با مسئولان هستیم تا به گونه ای سیاست گذاری شود که ارز دولتی به هیچکدام از واردکنندگان کودهای تولید شده آماده مصرف داده نشود و اگر واردکنندگان نیز می خواهند در بازار کود فعالیت کنند با ارز آزاد این کار را انجام دهند چرا که باید شرایط برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی یکسان شود که البته شخصا معتقدم باید واردات کود خارجی ممنوع شود به دلیل اینکه ظرفیت‌های خالی تولید بسیاری در کشور وجود دارد.

سیروس اعلام کرد: حتی اگر کسی به قوانین بازار آزاد نیز معتقد باشد و بخواهد وارد کنندگان نیز در این عرصه فعالیت کنند باید عرصه رقابت برای تولیدکنندگان و واردکنندگان یکسان باشد چرا که در غیر اینصورت خیانت به تولید ملی کرده‌ایم و به صلاح منافع ملی نیست.

وی گفت: همه دغدغه های خود را به صورت مکتوب با دفتر ریاست جمهوری، دفتر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت به صورت مکتوب و شفاهی مطرح کردیم که البته تاکنون هنوز نتیجه مثبتی در بر نداشته است اما قرار بود تا این اصلاح در این زمینه صورت بگیرد. از همه مسئولان و کسانی که دل در گرو این مملکت دارند و دلشان برای توسعه و پیشرفت ایران و ایرانی می تپد می خواهم که منافع ملی را مدنظر قرار دهند تا صنعت کود کشور به عنوان یک صنعت جوان و پویا با تهدیدی مواجه نشود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه