شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس در مسیر افت

طی ۵ روز کاری بورس تهران در هفته اخیر شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در سراشیبی قرار گرفت و بیش از ۱۷۰۰ واحد افت کرد. همچنین شاخص ۵۰ شرکت فعال تر در بورس با ۱۳۷ واحد کاهش مواجه شد.

شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس در مسیر افت

به گزارش هشت دی،بازار سرمایه ایران در هفته‌های جاری روزهایی ناآرام وحتی غیر قابل پیش بینی را پشت سر می‌گذارد. وضعیت کلان اقتصاد ایران و قیمت ارز در بازارهای غیر رسمی از عواملی است که باعث شده قیمت‌ها در بازار سهام با روندی نامنظم در نوسان باشند.

در ۲۰ تیر ماه سال جاری نماگر اصلی بازار سرمایه در تراز ۱۰۹ هزار و ۵۰۵ واحدی قرار داشت، اما معامله گران بازار در طی روزهای اخیر هر روز شاهد افت بی وقفه آن بودند به طوری که در نهایت این شاخص ۱۷۲۹ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۷ هزار و ۷۷۶ رسید.

در این مدت شاخص آزاد شناور از تراز ۱۱۹ هزار و ۲۰۲ واحدی تا تراز ۱۱۶ هزار و ۶۶۴ واحدی پایین رفت و افت ۲۵۳۸ واحدی را تجربه کرد، اما شاخص بازار دوم در روندی معکوس ۱۱۲۴ واحد رشد کرد و به رقم ۲۲۲ هزار و ۳۲۰ رسید.

شاخص بازار اول در این مدت با ۲۲۴۱ واحد کاهش در تراز ۷۷ هزار و ۷۹۱ واحدی قرار گرفت و شاخص ۵۰ شرکت فعال تر در بورس با ۱۳۷ واحد افت نسبت به هفته گذشته در تراز ۴ هزار و ۵۵۴ واحدی نشست.

در پایان معاملات این هفته نماد معاملاتی شرکت‌های آلومینیوم ایران، کارخانجات ایران مرینوس، بانک پارسیان، تولید فیبر ایران، پالایش نفت تبریز و کارخانجات پارس الکتریک بابت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف شد.

در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با کاهش قیمت رو به رو بودیم و بیشتر نمادهای این گروه با کمتر از دو درصد افت قیمت مواجه شدند در گروه فلزات اساسی نیز بیشتر نمادها در آخرین قیمت معامله کاهش را تجربه کردند.

در چهارشنبه گذشته بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می شود، تعداد ۸۲۱ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۸۱۸ میلیارد ریال معامله شد. در بازار صندوق های قابل معامله نیز ۷ میلیون و ۶۱۳ هزار واحد از صندوق سرمایه گذاری به ارزش کل بیش از ۷۶ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

علیرغم اینکه برخی کارشناسان معتقدند در روزهای آینده شاخص های بازار سهام پتانسیل رشد بالایی دارند عده ای به ریسک های سیستماتیک بازار اشاره کرده و معتقدند بازار سهام نیازمند تزریق نقدینگی تازه است.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه