دبیر علمی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران عنوان کرد

کمبود دستگاه‌های رادیوتراپی نسبت به آمار بیماران مبتلا به سرطان در کشور

دبیر علمی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران با بیان اینکه در حوزه تجهیزات رادیوتراپی، سرمایه گذاری و توجه لازم باید انجام گیرد، گفت: نسبت به جمعیت و آمار بیماری سرطان، استانداردهای لازم دستگاهی را در این زمینه به لحاظ کمیت نداریم.

کمبود دستگاه‌های رادیوتراپی نسبت به آمار بیماران مبتلا به سرطان در کشور

به گزارش ۸دی، احمد مستعار دبیر علمی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران در ارتباط با جزئیات این کنگره اظهار داشت: این کنگره بیست و هشت و بیست و نهم تیر ماه سال جاری در دانشکده فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده و از ۴ ماه پیش فراخوان ارسال مقاله انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ نفر از اساتید برجسته عضو کمیته داوری این کنگره بوده‌اند، افزود: از ۶۰۰ مقاله ارسال شده ۱۵۰ مورد آنها به شکل اورال انتخاب و در سه سالن مجزا برگزار شده است. همچنین ۳۰۰ مقاله به صورت پوستر ارائه شده و اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته است.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران ادامه داد: رشته فیزیک پزشکی و بخش‌های بالین آن همگام با همه گروه‌های پزشکی در حال پیشرفت بوده است همچنین به نظرم برخی از مقالات در بهترین ژورنال های جهانی قابلیت عرضه دارند.

مستعار با بیان اینکه فیزیک رادیوتراپی حجم اصلی مقالات این کنگره را به خود اختصاص داده است، عنوان داشت‌: متخصصین فیزیک رادیوتراپی در مراکز رادیوتراپی کارهای مهمی را انجام می‌دهند و امروز شاخصه اصلی فیزیک پزشکی، فیزیک رادیوتراپی است و در بالین نقش مهمی را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه جامعه بشری امروز با معضل سرطان روبرو شده و روش‌های درمانی مناسب تر در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارند، گفت: در کنار روش جراحی و شیمی درمانی گاهی برای بیماران استفاده از روش رادیوتراپی توصیه می‌شود. همچنین گاهی زمانی که جراحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود برخی از سلول‌های تومور در بافت ها باقی می‌ماند که همکاران ما از طریق پرتوهای یونیزان و اشعه، سلول‌های باقیمانده را از بین می‌برند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: همکاران فیزیک پزشکی دوز مناسب اشعه که پزشک تعیین می‌کند تا به سلول‌های باقیمانده بماند و اینکه این اشعه از چه جهت  و با چه زاویه‌ای به سلول تابانده شود تا سرطان مجدد نکند دیگر اقداماتی است که همکاران فیزیک پزشکی انجام می‌دهند.

مستعار خاطرنشان کرد: همچنین طراحی سیستم کامپیوتری خاص و اینکه این سیستم‌ها به روز رسانی شود و تکنیک‌های جدید در آن لحاظ شود نیز از دیگر اقدامات همکاران فیزیک پزشکی است مقالات زیادی نیز در این زمینه در کنگره در حال ارائه هستند.

وی در مورد مشکلات خرید برخی از این تجهیزات عنوان کرد: در خرید این تجهیزات نسبت به کشورهای پیشرفته عقب هستیم باید حوزه های مختلف در این زمینه را در نظر گرفت. به طور مثال در حوزه تصویربرداری خیلی با استانداردهای روز دنیا در حوزه تجهیزات فاصله نداریم و جدیدترین دستگاه هایی که در خارج کشور وجود دارد نیز در ایران موجود است.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی ایران خاطرنشان کرد: البته در حوزه تجهیزات رادیوتراپی سرمایه گذاری و توجه لازم باید انجام گیرد چرا که در مقایسه با کشورهای پیشرفته تفاوت زیادی داریم  و نسبت به جمعیت و  آمار بیماری سرطان که سالانه ۹۰ هزار مورد ابتلای جدید است استانداردهای لازم دستگاهی را در این زمینه به لحاظ کمیت نداریم.

مستعار گفت: البته تعداد معدودی از مراکز، تجهیزات آنها شبیه کشورهای پیشرفته بوده و آمار آنها انگشت‌شمار است و باید مسئولین این حوزه را تقویت کرده و به استانداردهای بین المللی در این زمینه برسیم.

گفتنی است دوازدهمین کنگره فیزیک پزشکی به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن فیزیک پزشکی ایران از تاریخ ۲۸ تا ۲۹ تیر و با هدف ارائه جدیدترین روش ها در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها  در حوزه پزشکی که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اعضای برد فیزیک پزشکی، اعضای انجمن‌های فیزیک پزشکی، پزشکی هسته ای، علوم پرتونگاری و رادیو انکولوژی و اساتید و متخصصین از سراسر کشور در حال برگزاری است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه