سفر نماینده ویژه پوتین به تهران: «پوتین به ترامپ گفت که تحریم‌‌های ایران زیانبار است»

فرستاده ویژه رییس‌جمهور روسیه در سفری به تهران با معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد و او را در جریان دیدار اخیر رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در فنلاند قرار داد.

سفر نماینده ویژه پوتین به تهران: «پوتین به ترامپ گفت که تحریم‌‌های ایران زیانبار است»

به گزارش ۸دی، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه که به تهران سفر کرده است پیش از ظهر امروز با سعید ایروانی معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گزارش جامعی از گفتگوهای انجام‌شده در اجلاس اخیر رؤسای جمهور فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا ارایه کرد.

ایروانی در این دیدار که بیش از دوساعت به‌طول انجامید با تشکر از سرعت عمل رییس جمهور روسیه در اعزام نماینده ویژه به تهران، این اقدام را نماد روشنی از التزام دو کشور به قواعد همکاری و مشارکت راهبردی عنوان کرد.

معاون سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: مواضع اصولی و قاطع رییس جمهور روسیه در قبال یکجانبه‌گرایی و بدعهدی آمریکا نشان‌دهنده تعهد روسیه به موازین بین المللی و پیروی از منطق گفتگو و مفاهمه برای حل و رفع چالشهای سیاسی و امنیتی است.

ایروانی با قدردانی از پایبندی و حمایت روسیه از برجام و تلاش مستمر برای تحقق تعهدات پذیرفته‌شده از سوی سایر طرفهای این موافقتنامه بین المللی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارشهای متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی به کلیه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و معتقد است تداوم این روند مستلزم تأمین حقوق قانونی ایران و اجرای تعهدات پذیرفته‌شده از سوی سایر کشورهای طرف قرارداد است.

وی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در سوریه و پیروزی‌های ارتش و نیروهای مردمی در جبهه‌های جنوبی که با حمایت کشورهای عضو ائتلاف مبارزه با تروریسم به دست آمده است اظهار داشت: دستاوردهای اخیر گام مؤثری در پیشرفت روند سیاسی در چارچوب گفتگوهای آستانه و سوچی به‌حساب می‌آید.

ایروانی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تداوم پیگیری راه‌حل سیاسی با تقویت روند گفتگوهای سوری ــ سوری اهمیت ویژه‌ای قایل است و از تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد حمایت می‌کند.

ایروانی تصریح کرد: سطح همکاری و مواضع ایران و روسیه نشان می‌دهد بازیگری منفی رژیم صهیونیستی و اقدامات ایذایی و مذبوحانه آنان تأثیری بر همکاری دو کشور ندارد و ایران و روسیه در چارچوب ائتلاف موجود به تقویت نیروهای مسلح سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد.

فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ارایه گزارشی جامع از گفتگوهای انجام‌شده در اجلاس اخیر رؤسای جمهور روسیه و آمریکا اظهار داشت: روسیه خود را متعهد به پشتیبانی از توافقات بین المللی دانسته و بر اجتناب کشورها از یکجانبه‌گرایی و بهره‌گیری از ابزارهای اقتصادی و تجاری برای تحمیل اراده سیاسی به کشورهای دیگر تأکید دارد.

لاورنتیف با اشاره به مواضع روشن و قاطع روسیه در قبال برجام بر ضرورت پایبندی و اجرای تعهدات پذیرفته‌شده از سوی همه کشورها تأکید کرد و افزود: رییس جمهور روسیه اعمال تحریمهای یکجانبه علیه ایران را مغایر با توافقنامه بین المللی برجام می‌داند و در گفتگوهای اخیر با رییس جمهور آمریکا بر غیرسازنده و زیانبار بودن این اقدام تأکید کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با تداوم گفتگو میان چین، روسیه و کشورهای اروپایی با آمریکا رویکرد این کشور در قبال پیگیری سیاستهای یک‌جانبه تغییر نماید و توافقات پذیرفته‌شده در چارچوب برجام مبنای عمل متقابل قرار بگیرد.

لاورنتیف در پایان این دیدار با تأکید بر تقویت و استمرار همکاری سیاسی و امنیتی دو کشور در سوریه گفت: در عزم و اراده دولت روسیه برای تداوم همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم هیچ‌گونه خللی وارد نشده و این مسیر تا استقرار کامل ثبات و امنیت در سوریه ادامه خواهد یافت.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه