‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تصمیم دولت در تعیین نرخ ارز ‌اشتباه فاحش اقتصادی بود‌/۱۵هزار میلیارد تومان به نظام بانکی ‌ضربه وارد شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز این‌که یک تصمیم خطا ۱۵هزار میلیارد تومان به نظام بانکی کشور ضربه زد گفت: تصمیم دولت در تعیین نرخ ارز یک تصمیم اشتباه فاحش اقتصادی بود.

تصمیم دولت در تعیین نرخ ارز ‌اشتباه فاحش اقتصادی بود‌/۱۵هزار میلیارد تومان به نظام بانکی ‌ضربه وارد شد

به گزارش ۸دی، محمدرضا پورابراهیمی امروز صبح در نشست تخصصی قرارگاه شهید احمدی‌روشن بسیج دانشجویی استان کرمان با موضوع مالیات بر سرمایه با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور محصول چند عامل است اظهار داشت: عامل اول آن ساختار اقتصادی کشور است که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه سهم نفت در بودجه عمومی کشور باعث شده دشمن بر کشور فشار بیاورد، افزود: کشور ما نفت‌خیز است و قبل از انقلاب موضوع مالیات جایی در بودجه نداشت اما با تحریم‌هایی که علیه کشور ما اعمال شد که بعضاً تحریم‌های فلج‌کننده نیز نام گرفت دولت مجبور شد سهم نفت در بودجه عمومی کشور را کاهش بدهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عامل بعدی ساختار اقتصادی، سهم دولت در اداره دولت است، یادآور شد: در هیچ جای دنیا دولت‌ها مستقیم وارد نمی‌شوند و اداره امور اقتصادی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با تصریح به اینکه “در کشور ما اجرای اصل ۴۴ ظاهری انجام شد اما واقعیت چیز دیگری است” ادامه داد: به‌عنوان مثال شرکت ملی مس سال ۸۵ در دستور کار واگذاری قرار گرفت و حدود ۶۰ درصد این شرکت واگذار شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه امروز شرایط این شرکت به‌گونه‌ای شده که ۴۰ درصد دست سهام عدالت است و اصلاً مشخص نیست سهام عدالت توسط چه‌کسانی اداره می‌شود و پاسخگو هم نیستند، اضافه کرد: ۱۵ درصد در اختیار صندوق بازنشستگی مس است که رئیس آن را مدیرعامل مس تعیین می‌کند.

وی با اظهار اینکه حدود ۵ درصد سهام خرد دست مردم است و اداره شرکت مس به‌مراتب بدتر از گذشته شده است گفت: حداقل قبلاً وزیر پاسخگو بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز وزیر رفاه متولی اقتصاد ایران است گفت: چند روز پیش وزیر نفت اعلام کرد که “تنها وزیری که پتروشیمی و پالایشگاه ندارد من هستم”.

دولت فرانسه باید پاسخگو باشد

وی با تأکید به اینکه سوءتدبیر و عدم مدیریت اقتصادی از دیگر مشکلات ساختار اقتصادی کشور است متذکر شد: در زمان جنگ فرمانده خودساخته بود و در این زمینه مهارت کامل داشت امروز هم فرمانده اقتصادی نیز باید تخصص لازم را داشته باشد و اگر این‌گونه نباشد می‌شود تصمیم دولت در تغییرات ارزی که برای کشور به‌شدت مشکل‌آفرین شده است.

پورابراهیمی با یادآوری اینکه دشمن اتاق جنگ اقتصادی تشکیل داده و قصد براندازی نظام اسلامی را دارد و رسماً منافقان را در فرانسه جمع کردند و برای براندازی نظام برنامه‌ریزی می‌کنند خاطرنشان کرد: در صحن علنی مجلس گفتم سفیر فرانسه باید از کشور اخراج شود و دولت فرانسه پاسخگو باشد.

کسی که دو واحد اقتصادی خوانده باشد چنین تصمیم اقتصادی نمی‌گرفت

وی با اظهار اینکه امروز اگر کسی دو واحد اقتصادی خوانده باشد این تصمیم ارزی را نمی‌گیرد تصریح کرد: تصمیم دولت در تعیین نرخ ارز یک تصمیم اشتباه فاحش اقتصادی بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه “امروز وضعیت نظام بانکی ما یک عامل اصلی التهابات در کشور شده است و هنوز تحریم‌ها شروع نشده که مشکلات را به تحریم‌ها ربط می‌دهند” گفت: باید بانک‌هایی که داشتیم سر و سامان می‌دادیم و تأکید رهبری نیز ساماندهی بانک‌ها بود.

وی با ابراز اینکه یک تصمیم خطا ۱۵هزار میلیارد تومان به نظام بانکی کشور ضربه زد افزود: در تغییر نرخ ارز نیز به دولت گفتیم که باید برای بازار ثانویه نرخ ارز جداگانه تعیین کرد که قبول نمی‌کرد.

افزایش ۳۰درصدی واردات

پورابراهیمی با بیان اینکه این تصمیم در حوزه ارزی باعث شد که تقاضای واردات نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیدا کند گفت: رهبری تأکید بر طراحی ریشه‌ای و تهیه نقشه راه برای رفع مشکلات اقتصادی دارند نه اینکه دولت مقطعی کارهایی را انجام بدهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا در دنیا قلدری می‌کند و ادبیات بسیار سخیفی دارد و تمام تلاش خود را برای نابودی نظام اسلامی به‌کار بسته است خاطرنشان کرد: آمریکا در جریان تحریم‌های اخیر بیش از ۳۵۰ نفر را به‌استخدام در آورده که شرکت‌های ما را رصد کنند تا جلوی مبادلات اقتصادی ما در دنیا را بگیرند.

وی افزود: ما نیز دستمان خالی نیست و نگران تحریم‌های خارجی نیستیم و با هر نقشه‌ای که دشمن طراحی کند ما قابلیت خنثی کردن آن را داریم اما نگران تصمیمات اقتصادی داخلی کشور هستیم.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه