اولین برداشت مکانیزه برنج گیلان در تولمات انجام شد

اولین برداشت مکانیزه برنج استان گیلان امروز (پنجشنبه) در روستای سیاه تن تولمات از توابع شهرستان صومعه سرا انجام شد.

اولین برداشت مکانیزه برنج گیلان در تولمات انجام شد

به گزارش ۸دی مدیر جهاد کشاوزی صومعه سرا  در جمع خبرنگاران بیان داشت: اولین برداشت برنج در سطح ۲.۵ هکتار از مزرعه محمد الماسی در روستای سیاه تن که از نوع هاشمی است، برداشت شده است.

احمد پادیاب ارقام بومی برنج همچون هاشمی و کاظمی را اولویت نخست کاشت توسط کشاورزان اعلام کرد و افزود: امسال چهار هزار هکتار ارقام پر محصول مانند خزر ، فجر و بیش از ۲۴ هزار هکتار هاشمی و کاظمی، دم سیاه و حسنی کشت شد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷ بانک نشاء در شهرستان که با حمایت های دولت بوده، ادامه داد: این تعداد بانک نشا بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی را زیر کشت مکانیزه برده که هزینه های کاشت را کاهش داده و سبب صرفه جویی در بذر شلتوک مصرفی کشاورزان نیز شده است.

به گفته پادیاب ، طی یک سال اخیر چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون پرداخت شده و امسال بیش از ۱۶ هزار هکتار نشاء مکانیزه انجام گرفته که پیش بینی می شود۹۰ درصد برداشت مکانیزه باشد.

سالانه از ۱۲۸ هزار هکتار سطح زیر کشت شهرستان صومعه سرا، بطور میانگین ۱۳۵ هزار تن شلتوک و ۷۵ هزار تن برنج سفید بدست می آید. صومعه سرا با وسعتی حدود ۵۶۴ کیلومتر مربع با سه بخش مرکزی، تولمات و میرزا کوچک در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود. این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه