عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دولت منابع مالی مورد نیاز برای تاسیس صنایع جدید برق را در اختیار وزارت نیرو قرار نمی دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران از جهت بد مصرفی حامل های انرژی در دنیا رتبه هشتم را دارد تاکید کرد که دولت منابع مالی مورد نیاز برای تاسیس صنایع جدید برق را اختیار وزارت نیرو قرار نمی دهند.

دولت منابع مالی مورد نیاز برای تاسیس صنایع جدید برق را در اختیار وزارت نیرو قرار نمی دهد

به گزارش ۸دی، علی ادیانی مشکل قطعی برق در کشور را ناشی از عوامل متعدد از جمله ضعف زیر ساخت ها و کاهش نزولات آسمانی دانست و یادآور شد که منابع مالی در اختیار وزارت نیرو برای تقویت حوزه انرژی وجود ندارد و به همین علت این مردم هستند که زیان خسارت های ناشی از قطعی برق و افت ولتاژ را باید پرداخت کنند.وی در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده است.

چرا هنوز در قرن بیست و یکم شاهد قطع برق در کشور هستیم؟

این که در قرن بیست و یکم هنوز با قطع برق مواجه هستیم پدیده ای است که در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و در کشورهای اروپایی ،آمریکایی ،آمریکای لاتین، آسیا، غرب آسیا موسوم به خاورمیانه ،و حتی در کشورهای همسایه نیز دیده می‌شود.لذا قطعی برق منحصر به ایران نیست.

اما اینکه چرا قطع برق کشور در کشور جدی شده باید گفت که چند دلیل وجود دارد و این اتفاق معلول در علت ها و ریشه هایی است. علت اصلی و کلیدی قطع برق در سال ۹۷به کاهش نزولات آسمانی برمی‌گردد چون از کنار کاهش بارندگی و و کاهش آب مورد نیاز در پشت سدهای کشور چیزی حدود ۳ هزار مگاوات کسری برق در کشور ایجاد شده که این رقم عدد بزرگی است و با توجه به این عدد تنها راه و روش برای کنترل مصرف ،قطعی برق و نوبت بندی برای مصرف برق دراستان‌های مختلف است.

نکته بعدی در افزایش مصرف، میانگین رشد سالانه مشترکین است که هر ساله بطور متوسط ۵ درصد رشد مشترکین برق را داریم ،یعنی ۵ درصد نسبت به مجموعه مشترک کشور هر ساله افزایش اتفاق می افتد. نکته بعدی عدم راه اندازی نیروگاه های برقی ،برق آبی و گازی در کشور است که به تناسب نیازکشور صورت نگرفته است.

بحث دیگر صادرات برق ایران به دیگر کشورها است که هم اکنون وجود ندارد و به دلیل نیاز داخلی صورت نمی گیرد اما اینکه چرا نیروگاه ها جدید برای تولید برق ساخته نمی شوند دلیل این است که دولت های محترم سرمایه گذاری و منابع مالی لازم را در اختیار دستگاهها قرار نمی دهند و بخش خصوصی هم بنا به دلایل مشخصی تمایل و انگیزه کافی برای احداث نیروگاه های تولید برق در کشور ندارد .

نکته بعدی به عدم توازن قیمت تعیین شده مصرف برق با قیمت تعیین شده تولید برق برمی گردد،هم اکنون به طور میانگین قیمت برای مصرف کننده ۷۵ تومان است که هزینه تولید آن ۱۴۰ تومان تمام می شود و مابه التفاوت این عدد باید از سوی دولت پرداخت شود اما همین حد را نیز دولت پرداخت نکرده و همین امر منجر شده که صنعت برق کشور با طلب بزرگی از دولت مواجه باشد بطوریکه صنعت برق استان مازندران ۲۰ میلیارد تومان از مجموعه دستگاه های دولتی طلب دارد و این ارقام اصلا قابل وصول نیست.

چرا زیر ساخت های توسعه صنعت برق جدی گرفته نمی شود؟

دولت منابع مالی مورد نیاز برای تاسیس صنایع جدید را در اختیار وزارت نیرو قرار نمی دهد،‌از طرف دیگر از زمانی که هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور آغاز شد دولت برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود جهت پرداخت یارانه ها به مردم، دو وزارتخانه نیرو و نفت را موظف به پرداخت منابع درآمدی آنان کرد که با این اقدام کشتی دو وزارتخانه به گل نشست ،چون بالغ بر ۹۰ درصد منابع مالی یارانه ها از طریق این دو وزارتخانه ها تأمین، و بصورت مستقیم برای یارانه ها صرف می شود.

لذا وقتی منابع مالی در اختیار وزارت نیرو نفت برای تقویت حوزه انرژی وجود نداشته باشد این مردم هستند که زیان این خسارت را آن هم با قطعی برق ، افت ولتاژ،کاهش فشار گاز و قطعی آب پرداخت می کنند.

آیا راه چاره ای می توان برای این مشکل طراحی کرد؟

قطعاً راه حل هایی وجود دارد، در دنیا تجربه کشورهایی مثل فرانسه و آمریکا که با این پدیده و بحران روبرو بودند وجود دارد و بنظر می رسد برای حل مشکل ابتدا باید قیمت ها را واقعی کنیم ،سپس تغییر نگاه به تکنولوژی داشته باشیم و ماشین آلات و کلیه تجهیزاتی که مصرف برق بالا دارند را استاندارد کنیم و به عبارت تکمیلی تر میانگین مصرف انرژی برق در وسایل فرسوده را اصلاح کنیم.

نکته بعدی که باید به آن توجه شود اصلاح فرهنگ مصرف انرژی برق در میان مردم است چون ایران از جهت بد مصرفی و اسراف در دنیا رتبه هشتم را دارد. کشور در حوزه مصرف آب، برق و گاز نیاز به اصلاح رفتاری دارد و اگر فرهنگ سازی در این بخش ها از طریق رسانه ها صورت گیرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

باید با مردم صحبت کرد تا نسبت به چگونگی مصرف حامل های انرژی از جمله برق، آثار و عوارض آن آشنا شوند.اگر یادمان باشد در گذشته کسی از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کرد اما اکنون این فرهنگ در رانندگی شهروندان کشور وجود دارد لذا در مورد مصرف بهینه انرژی و حامل های آن نیز باید فرهنگ سازی شود ضمن اینکه باید تعرفه برق مشترکین پر مصرف بالاتراز مشترکین کم مصرف محاسبه شود.

منبع: جام جم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه