معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان:

آفت شب پره بلای جان درختان شمشاد‌ جنگل‌های هیرکانی شمال کشور

آفت شب پره بیش از ۱۰ هزار هکتار از شمشاد‌های گیلان را دچار بیماری و آسیب کرد.

آفت شب پره بلای جان درختان شمشاد‌ جنگل‌های هیرکانی شمال کشور

به گزارش ۸دی، سهیل توکلی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان گفت: از ۲۵ هزار هکتار رویش گاه شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی گیلان ۱۰ هزار هکتار از آن بخاطر آفت شب پره دچار بیماری و آسیب شد.

وی با بیان اینکه آفت شب پره بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از شمشاد‌های گیلان را دچار بیماری و آسیب کرده است افزود: آفت شب پره شمشاد که خاستگاه آن اروپااست برای نخستین بار خرداد ۹۵ در آستارا مشاهده شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان از اقدامات این اداره کل برای مقابله با این آفت غیر بومی خبر داد و خاظر نشان کرد: با تله گذاری و محلول پاشی ضمن مبارزه با آفت شب پره در تلاشیم تا این آفت را کنترل کنیم.

سهیل توکلی افزود: پارسال با ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی و ۵۰ میلیون تومان اعتبار استانی توانستیم جلوی آسیب بیش از حد شمشاد‌های گیلان را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون از میزان دقیق خسارت این آفت آماری تهیه نشده است افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند برای مبارزه بیولوژیک با آفت شب پره بسیار مثمر ثمر باشند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان با بیان اینکه شمشاد یک گونه منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی است گفت: برای مبارزه و کنترل کردن آفت شب پره به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سهیل توکلی از با اشاره به اهمیت این درختان از همه مسئولان دستگاه‌های مرتبط و سازمان‌های مردم نهاد خواست تا با حداقل کمک‌های زیست محیطی خود، بتوانند جلوی آسیب‌های جدی را بگیرنند.

شمشاد یکی از گونه‌های ارزشمند و منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است که به علت شیوع آفت شب پره، در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته بود.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

این گونه درختان به عنوان پناهگاه حیات وحش و نماد میراث جنگل‌های شمال ایران قلمداد می‌شود و بهترین رویشگاه آن در ارتفاع ۲۰تا ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، ولی تا ارتفاع حدود یک هزار و ۲۰۰ متری درمناطق مختلف جنگلی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌روید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه