ثبت‌نام‌های پولی در مدارس دولتی/ آموزش‌وپرورش: حساب مالی مدارس را رصد می‌کنیم

خانواده‌ها از اقدام برخی مدارس دولتی برای دریافت پول هنگام ثبت‌نام خبر می‌دهند، مدیرکل پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش معتقد است که دریافت پول هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است و گروه‌های بازرسی در این رابطه نظارت میدانی و سیستمی بر مدارس دارند.

ثبت‌نام‌های پولی در مدارس دولتی/ آموزش‌وپرورش: حساب مالی مدارس را رصد می‌کنیم

به گزارش ۸دی،‌ ثبت‌نام مدارس در حال انجام است، با وجود آنکه آموزش‌وپرورش اعلام کرده است، مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام حق دریافت وجه نقد را ندارند اما برخی مدارس به این صحبت‌ها توجهی ندارند.

طبق دستوالعمل نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان،‌مدارس دولتی عادی،‌نمونه دولتی و هیئت امنایی اجازه دریافت وجه نقد در فصل ثبت‌نام ندارند اما هم‌اکنون خانواده‌ها از تقاضای دریافت وجه نقد برای ثبت‌نام در مدارس خبر می‌دهند.

در همین رابطه یکی از والدین می‌گوید:  مگر وزارت آموزش‌وپرورش اعلام نکرد، درخواست پول هنگام ثبت‌نام غیرقانونی است؟ پس چرا بازهم مدام با اینگونه موارد روبرومی‌شویم. برای ثبت‌نام در یکی از مدارس دولتی مراجعه کرده‌ایم، می‌گویند برای ثبت‌نام ۳۵۰ هزارتومان پول نقد بدهید.

مادر دیگری از گرو نگه داشتن کارنامه فرزندش برای پرداخت شهریه تعیین شده مدرسه دولتی خبر داده و می‌گوید: برای دوره ابتدایی ۲۵۰ و متوسطه ۴۰۰ تومان پول می‌خواستند و برای ثبت‌نام سال تحصیلی آینده هم می‌گویند باید از الان و همزمان با فصل ثبت‌نام پول پرداخت کنیم.

در همین رابطه علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش وپرورش گفت: دستورالعملی را تحت عنوان نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان در موضوع ثبت‌نام ارسال کرده‌ایم که در آن شرایط  مدارسی که مجاز به دریافت داوطلبانه کمک‌های مردمی تحت عنوان فوق برنامه  هستند و مدارسی که به هیچ وجه مجاز به دریافت وجه هنگام ثبت‌نام نیستند مشخص است.

وی افزود: در فصل ثبت‌نام نظارت سیستمی و میدانی بر مدارس داریم و در نظارت سیستمی حساب یکپارچه مدارس را رصد می‌کنیم که براساس آن رخدادهای مالی مدارس و اینکه در بحث کمک‌های  مردمی دریافتی داشته‌اند یا خیر مشخص می‌شود و اگر در فصل ثبت‌نام اقدام به دریافت پول کرده‌ باشند با آن برخورد خواهیم کرد.

کمرئی ادامه داد:‌روش دوم نظارت به صورت میدانی است و تیم ۶۰ نفره انتخاب شده‌اند که در سطح استان‌ها از جمله استان تهران به مدارس اعزام می‌شوند و تا به امروز چهار مرحله اعزام داشتیم که بر کار ثبت‌نام مدارس نظارت داشتند همچنین اگر خانواده‌ها در زمینه دریافت وجه مالی توسط مدیران مدارس، محدوده‌بندی ثبت‌نام و سایر مواردی که مانع ثبت‌نام آسان می‌شود، مشکلات خود را بیان کنند، اقدامات اصلاحی لازم برای آسان شدن ثبت‌نام انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در سه سال گذشته بیشترین شکایت‌ها درباره دریافت وجه، پول سرویس و محدوده بندی ثبت‌نام بود همچنین طبق قاعده کلی ماده ۳۱ اجرایی مدارس، دانش آموزانی که در محل نزدیک به مدرسه سکونت دارند در اولویت ثبت نام هستند و دانش‌آموزانی که مادرشان شاغل است می‌توانند در محدوده خارج از محل زندگی ثبت نام شوند اما بقیه دانش‌آموزان باید قاعده ثبت‌نام را رعایت کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: محدوده بندی جغرافیایی به دلیل اقدامات بیرونی است و ربطی به سیاست‌های آموزش‌وپرورش درباره تقسیم دانش‌آموزان ندارد و در مناطق پرجمعیت مانند مراکز شهرها و استان‌ها مدارسی که تقاضای ثبت‌نام برای آنها بالا است و مدرسه با محدودیت ثبت‌نام مواجه می‌شود ناچار به محدوده بندی هستیم.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه