معاون ‌سازمان بهزیستی:

صددرصد هزینه‌های آزمایش ژنتیک خانواده‌های دارای معلول پرداخت می‌شود

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور گفت: صددرصد هزینه‌های آزمایش ژنتیک خانواده‌های دارای معلول پرداخت می‌شود.

صددرصد هزینه‌های آزمایش ژنتیک خانواده‌های دارای معلول پرداخت می‌شود

به گزارش ۸دی، نیلو رفیعی اظهار داشت: سه گروه برنامه در ماموریت پیشگیری از معلولیت‌ تقسیم بندی شده است که برنامه ارتقایی و آگاه سازی برای مواردی که منجر به معلولیت می‌شود با کمک آموزش پرورش در مقطع سنی دهم و یازدهم دبیرستان با توزیع بسته‌های آموزشی انجام شده و انتظار این است دانش جامعه بالا رفته تا منجر به پیشگیری از بروز معلولیت‌‌ها شود.

وی ادامه داد: قسمت دوم شامل برنامه غربالگری می‌شود که برنامه اساسی در این زمینه غربالگری شنوایی نوزادان در بدو‌ تولد و پیشگیری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال است که از برنامه‌های موفق بهداشتی در خاورمیانه است.

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: در برنامه غربالگری ۸۰ درصد جامعه هدف پوشش داده شده و به موقع  شناسایی و مداخله انجام می‌شود و حتی هزینه‌هایی در این زمینه جهت پیگشیری از معلولیت نیز اعطا می‌شود.

وی با اشاره به سومین قسمت از برنامه‌های حوزه پیشگیری از معلولیت افزود: مشاوره و خدمات مشاوره ژنتیک و حمایت‌های مالی جهت انجام ازمایشات ژنتیک یکی دیگر از طرح‌های خوب بوده که سازمان نیازمند همکاری مردم و خانواده‌ها در این امر است.

رفیعی بیان کرد: اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر شده که برای افرادی که یک معلول در خانواده داشته و قصد تولد دومین فرزند را دارند صددرصد هزینه‌های آزمایش ژنتیک پرداخت می‌شود و این روند در بحث ژنتیک تابع پروتکل‌های علمی است.

وی خاطرنشان کرد: خدمات مشاوره ژنتیک صددرصد مشخص کننده نبوده و اگر در خانواده فرد مشکل دار وجود دارد باید جهت بررسی و انجام آزمایشات بیشتر این‌ موارد به پزشک اعلام شده تا بدون خطا تشخیص انجام شود و معلولیت در جامعه کاهش یابد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه