ظریف: اکنون نیاز به اقدام عملی از سوی اروپا است

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با یورو نیوز گفت اقدامات اروپا نباید تنها در حد بیانیه و حرف باشد بلکه اکنون لازم است اقدام عملی انجام دهد.

ظریف: اکنون نیاز به اقدام عملی از سوی اروپا است

به گزارش ۸دی، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به یورو نیوز گفت که اتحادیه اروپا باید تعهدات خود را با اقدامات عملی به انجام برساند.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با یورونیوز افزود، آنچه نیاز است اروپایی‌ها انجام دهند، اقداماتی است که تنها در حد بیانیه و حرف نباشد بلکه اقدامات عملی در بخش بانکی، در بخش سرمایه‌گذاری، در بخش انرژی و در بخش حمل و نقل باشد.

ظریف در ادامه گفت که معتقد است، اروپا قدرت و نفوذ خود را دست کم گرفته و باید در زمینه صلح و ثبات منطقه، همچنین در زمینه صلح و امنیت جهانی و برای ترویج همکاری و گفت‌وگوی فعال‌تر باشد.

وزیر خارجه ایران در ادامه به خبرنگار یورونیوز گفت که ایران رابطه خوبی با روسیه و دولت سوریه دارد. وی افزود، ایران به رابطه خوب خود با روسیه و دولت سوریه ادامه می‌دهد و هدف ایران کاملا روشن است که مبارزه علیه تروریسم و افراطی‌گری است.

ظریف در ادامه گفت اکنون اگر رئیس جمهور ترامپ می‌خواهد برای خود اعتباری کسب کند، باید برای حمایت از داعش که آمریکا و متحدانش تمام مدت انجام می‌دادند، امتیاز کسب کند.

وی افزود، این واقعیت که تسلیحات آمریکایی در دستان داعشی‌ها و دیگر سازمان‌های افراطی یافت شده، مستند است و خود منابع غربی این سند‌ها را تهیه کرده‌اند. بنابراین، باید به واقعیت‌ها نگاه کرد، آن‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند مردم سوریه و کسانی هستند که با مردم سوریه همکاری می‌کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود در هلسینکی گفته بود که آمریکا به ایران اجازه نمی‌دهد از شکست داعش در سوریه منفعتی ببرد.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه گذشته در نشستی با حضور فعالان اقتصادی کشور گفت: «در مذاکراتی که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتیم همه کشورها را آماده حضور و فعالیت در ایران می‌بینیم، تمام شرکای ما در برجام، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین و اتحادیه اروپا بلافاصله به روشنی بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام حمایت خودشان را از برجام اعلام کردند».

وزیر خارجه افزود: «در جلسه‌ای که چند روز بعد از خروج آمریکا از برجام با سه کشور اتحادیه اروپا داشتیم و قبل از آن با وزرای خارجه چین و روسیه داشتیم همگی بر تعهد خود بر جبران خسارت‌های ایران از خروج برجام تاکید کردند. بیانیه موگرینی بعد از جلسه اول ما با کشورهای اروپایی عضو برجام، نشانگر این واقعیت بود که یک تعهد سیاسی وجود دارد».

وی افزود: «بعد از آن جلسات خوبی با کارشناسان اتحادیه، کارشناسان دو کشور، چین و روسیه که همکاران بسیار نزدیک ما در حوزه های سیاسی و اقتصادی و امنیتی هستند و این همکاری‌ها ادامه می یابد، تعهد کردند که در حوزه‌های بانک، فروش نفت به حد کنونی، تجارت،روابط بیمه، کشتیرانی، حمل و نقل هوایی سرمایه گذاری و به ویژه حضور بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهند. این تعهد کشورهای عضو برجام و خارج از برجام بود».

ظریف اظهار داشت: «در سفرهایی که به چین، آفریقای جنوبی و هند داشتم و نمایندگانی که از طرف رئیس جمهور به کشورهای مختلف سفر کردند، همه این پیام متحد را برای ایران آوردند که اراده سیاسی در جهان برای ادامه حضور فعال در ایران علیرغم فشارهای آمریکا کاملا وجود دارد».

وی خاطرنشان کرد: «آنچه ضروری که امروز ببینم فراتر از تعهدات اعلامی است، بلکه اقدامات قانونی و عملیاتی است. اقدامات عملیاتی گروه ۱+۴ شروع شده و بسیار خوشحالیم در سفری که در وین در حضور وزرای خارجه داشتیم، ریز اقداماتی که در حوزه بانکی و نفت قرار است انجام دهند برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران را با ما در میان گذاشتند و در همین هفته همکاران من این موضوع را در پایتخت کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه خواهند داد و اطمینان داریم در این زمینه می‌توانیم راهکارهایی را پیدا کنیم».

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه