نخستین اجلاس عالی‌رتبه مقابله با ریزگردهای سازمان ملل

نماینده ایران: حل معضل ریزگردها مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی است

براساس پیشنهاد ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، اولین نشست عالی‌رتبه مقابله با ریزگردها با هدف ارائه راهکارهای عملی برای مقابله با این معضل جهانی، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

نماینده ایران: حل معضل ریزگردها مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی است

به گزارش هشت دی،  سید علی‌محمد موسوی، مدیرکل امور بین‌المللی محیط‌زیست وزارت امور خارجه که به نمایندگی از کشورمان در این نشست عالی‌رتبه شرکت کرده است، در سخنرانی خود به آسیب‌های مستقیم ریزگردها بر ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی بخش عظیمی از کشورمان تاکید کرد.

موسوی با بیان این‌که مساله ریزگردها یک موضوع فرامرزی است و بخش عمده‌ای از آن از کشورهای همسایه وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود، اقدامات صورت‌گرفته از سوی کشورمان را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه برگزاری کنفرانس بین‌المللی تهران برای مقابله با ریزگردها در تیر ۱۳۹۶ برشمرد.

مدیرکل توسعه پایدار وزارت امور خارجه کشورمان برخورد با معضل ریزگردها را مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی دانست و در این خصوص آمادگی کشورمان را برای همکاری به‌ویژه در سطح منطقه غرب آسیا برای مقابله باریزگردها اعلام کرد.

موسوی در ادامه ضمن تاکید بر نقش سازمان ملل متحد در مقابله با ریزگردها، از تلاش‌های برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (یونپ) و اسکاپ در جهت مقابله با ریزگردها قدردانی کرد.

موسوی در ادامه، توصیه‌های عملی کشورمان را در پنچ حوزه مربوط به هماهنگی و همکاری میان کلیه آژانس‌های ذی‌ربط سازمان ملل متحد برای مقابله با ریزگردها، بسیج منابع مالی و فنی لازم و ضرورت حمایت از کشورهای متاثر از ریزگردها، تهیه برنامه اقدام زمان‌بندی شده از سوی آژانس‌های سازمان ملل متحد، ایجاد یک واحد منطقه‌ای در حوزه سلامت برای کشورهای متاثر از ریزگردها به‌ویژه با مشارکت سازمان بهداشت جهانی و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت‌سازی و همکاری‌های عملی برشمرد.

میروسلاو لاجاک، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در مراسم افتتاحیه این نشست عالی‌رتبه، از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ریزگردها قدردانی کرد.

وی ضمن برشمردن خطرات جدی ریزگردها و تاثیرات منفی آن بر ابعاد مختلف زندگی مردم، گفت: باید به دنبال راه‌حل‌های فوری و جهانی برای این چالش باشیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از کشورها و آژانس‌های سازمان ملل متحد خواست تا به‌ویژه از فرصت برگزاری این نشست عالی‌رتبه استفاده کرده و به دنبال ارائه راه‌حل‌های عملی برای مقابله باریزگردها باشند.

در ادامه این نشست، اریک سولهایم معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نیز با اشاره به سفر خود به تهران و اهواز برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی مقابله باریزگردها، ضمن تاکید بر نقش رهبری جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ریزگردها، بر ضرورت اقدام جهانی در سازمان ملل متحد تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت اقدام عملی برای مقابله با ریزگردها گفت: برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد در شهریور سال‌جاری ائتلاف جهانی مقابله با ریزگردها را متشکل از سازمان‌ها و آژانس‌های مختلف سازمان ملل متحد تشکیل خواهد داد.

وی گفت: این ائتلاف برای مقابله با ریزگردها خواهد بود و کلیه آژانس‌های سازمان ملل متحد می‌توانند برای مقابله باریزگردها در آن مشارکت کنند.

سولهایم در ادامه، اختلافات سیاسی موجود میان کشورها را مانعی برای همکاری در جهت مقابله با ریزگردها اعلام و تاکید کرد: جهان بایستی از تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی ایران و چین در جهت مقابله با ریزگردها بیاموزد.

پس از آن، لیو ژینمین معاون دبیرکل و رئیس دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد نیز بر جهانی بودن معضل ریزگردها تاکید کرد و گفت که ریزگردها در حال حاضر به یک موضوع جهانی تبدیل شده است.

وی گفت: مساله ریزگردها ارتباط مستقمی با مساله بیابان‌زایی، مدیریت آب، تغییر اقلیم، کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشت و مدیریت شهرها دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در راستای ارائه راه‌حل‌های عملی برای مقابله با ریزگردها گفت: نیازمند یک رویکرد یکپارچه و تدوین یک استراتژی واحد برای مقابله با ریزگردها هستیم.

گفتنی است، در این نشست دستیار دبیر اجرایی سازمان هواشناسی جهانی و رئیس بخش همکاری‌های خارجی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی نیز شرکت و سخنرانی کردند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه