علت سیاهی رفتن چشم در حرکت های ناگهانی

هنگامی که فشار خون پائین می آید خون به مغز و مخچه نمی رسد فرد دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می شود.

علت سیاهی رفتن چشم در حرکت های ناگهانی

سرگیجه و سیاهی رفتن چشم هنگام بلند شدن یا حرکت های ناگهانی برای همه اتفاق افتاده است اما گاهی سرگیجه های مداوم و همیشگی نگران کننده هستند. دراین مقاله بیشتر در مورد سرگیجه و خطرات و راه های درمان آن مطالعه کنید.

سرگیجه

یکی از ناراحتی‌های نسبتا رایج است که گاه در شرایطی خاصی مانند خستگی شدید بروز می کند. با تاری دید و بیحالی همراه است، غالبا به خاطر افت فشار ایجاد می‌شود و معمولا پس از چند دقیقه نیز برطرف می شود. اما گاه ممکن است نشانه‌ای هشداردهنده از مشکلی جدی باشد.

سرگیجه اصطلاحی برای توصیف احساس غش یا سبکی سر تا احساس ضعف و ناپایدار بودن است. سرگیجه ای که سبب شود احساس کنید که شما یا محیط اطرافتان می چرخد یا در حال حرکت است را سرگیجه دورانی (Vertigo) گویند.

علت سیاهی رفتن چشم و سرگیجه هنگام بلند شدن
هنگامی که فشار خون پائین می آید خون به مغز و مخچه نمی رسد فرد دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می شود و بعد از چند لحظه مشکل حل می شود. همچنین به هنگام تعرق شدید آب نمک زیادی از بدن دفع می شود و در صورت استفاده نکردن از مایعات فرد دچار سیاهی رفتن چشم می شود.

مشکل فشار خون را جدی بگیرید. از جمله عواملی که منجر به این مشکل می شوند خونریزی کردن، ناراحتی کلیه و قلب، کاهش قند خون و اسهال و استفراغ را می توان نام برد.

سرما خوردگی و آلرژی در این زمینه تاثیر زیادی ندارند مگر اینکه سرما خوردگی پیشرفت کرده باشد و در پرده های مغز اثر نامطلوبی گذاشته باشد. گاهی اوقات استرس و اضطراب نیز منجر به سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می شود.

علائمی که باید جدی بگیریددر سرگیجه
در سرگیجه محیطی فرد با چرخاندن چند ثانیه‌ای سرش سرگیجه فوق‌العاده شدیدی به او دست می‌دهد.

سرگیجه تا زمانی که تکرار نشود، خطرناک نیست اما اگر مدام تکرار شد حتما باید به صورت جدی پیگیری شود و به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.

سرگیجه‌های مرکزی نسبت به سرگیجه محیطی شدت‌شان کم و کمتر شایع‌تر هستند. در این حالت فرد اختلال تکلم پیدا می‌کند و ممکن است حتی به زمین بیفتد.

سرگیجه می تواند ناشی از کاهش جریان خون به قاعده جمجمه باشد. خونریزی مخچه با سرگیجه، سردرد، اشکال در راه رفتن و ناتوانی در نگاه کردن به یک سمت همراه است.

یکی از علایم بیماری‌ ام‌اس، سرگیجه است که معمولا شروعی ناگهانی دارد. ضربه به سرو گردن یا میگرن هم می تواند سرگیجه بیاورد.

فرد مبتلا به سرگیجه باید موارد زیر را رعایت کند:
– همیشه آگاه باشید که ممکن است تعادل خود را از دست داده که به تبع آن با زمین خوردن صدمه جدی خواهید دید، بنابراین مراقب چنین پیشامدی باشید.

– به محض اینکه احساس گیجی کردید، نشسته و یا در حالت خوابیده قرار گیرید.

– اگر مکرراً دچار حالت سرگیجه می شوید از رانندگی و یا کار با ماشینهای سنگین خودداری کنید.

– از خوابیدن بر روی گوشی که مشکل دارید، خودداری کنید. مثلاً اگر گوش راست شما مشکل دارد هنگام خوابیدن به پهلوی راست سرگیجه شما شدید می شود باید از این کار خودداری کنید.

– هنگامیکه از خواب برمی خیزید، آهسته از جا بلند شده و حدود یک دقیقه روی لبه تخت بنشینید .

– برای برداشتن چیزی از روی زمین از کمر دولا نشوید و سر خود را خم نکنید. زیرا این حالت می تواند باعث سرگیجه در شما شود، بجای آن برروی زمین نشسته و جسم مورد نظر بردارید. همچنین از خم کردن سر به عقب به مقداری زیادی ( مثلاً هنگام برداشتن چیزی از کابینتهای بالای آشپزخانه ) خودداری کنید، تا سرگیجه در شما ایجاد نشود.

– هنگام بلندشدن از روی تخت دندانپزشکی و یا صندلی آرایشگاه و یا پس از فعالیتهای مثل یوگا مراقب باشید که ناگهان تغییر وضعیت نداده و به آهستگی برخیزید.

– هنگام خوابیدن ۲ یا چند بالش زیر سر خود بگذارید و بر روی سطوح کاملاً صاف که سر در راستای افقی بدن قرار می گیرد خودداری کنید.

– اگر خصوصاً فرد مسنی مبتلا به سرگیجه است، باید از عصا هنگام راه رفتن استفاده کند.

– از مصرف کافئین، الکل و یا سیگار خوداری کنید استفاده زیاد از این مواد باعث انقباض عروق خونی شده و خونرسانی به اعضاء را دچار مشکل کرده و علائم سرگیجه را شدیدتر می کند.

– هنگامیکه در موقع شب از خواب بلند می شوید، از روشنائی خوب برای فعالیتهای خود استفاده کنید.

منبع: الو دکتر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه