رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد؛

بازار جهانی فرش در تسخیر ایرانیان است

رئیس مرکز ملی فرش ایران، اصالت صنعت فرش دستباف را برگرفته از تاریخ، فرهنگ، ذهن و خلاقیت مردم کشور دانست و گفت: بازار جهانی فرش کماکان در تسخیر ایرانیان است.

بازار جهانی فرش در تسخیر ایرانیان است

به گزارش هشت دی،فرشته دست پاک در جلسه کمیته فرش قم که در محل استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: هیچ یک از کشورهای تولید کننده فرش دستباف توان رقابت با فرش ایرانی را نداشته و از این پس نیز نخواهند داشت.

وی ادامه داد: کشورهایی نظیر چین، نپال، هندوستان و پاکستان تلاش و سرمایه گذاری زیادی را در زمینه فرش دستباف انجام دادند، اما ایران هنوز در تولید و صادرات این محصول در فاصله زیادی از آن‌ها قرار دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با تأکید بر اهتمام هرچه بیشتر اتحادیه‌های فرش نسبت به رونق هرچه بیشتر صنعت فرش، گفت: ما نیز به عنوان نماینده دولت در حوزه فرش باید تمام توان خود را در صیانت از این هنر و هموار نمودن مسیر رشد و توسعه آن به کار بگیریم.

دست پاک با اشاره نقش مهم فعالان قم در بازاریابی و جذب مشتریان فرش در بازارهای جهانی تصریح کرد: با توجه به نوآوری و حرکت جدید فرش دستباف قم و ثبت فرش دستباف ابریشم به نام این استان، تعمیم آن به سایر تولیدکنندگان فرش دستباف کشور ضروری است و برای تحقق این هدف باید نمایشگاه فرش دستباف قم راه اندازی شود.

۴۰ هزار بافنده فرش ابریشم در مناطق مختلف قم وجود دارد

رئیس مرکز ملی فرش، این کالای صادراتی را دارای سه مزیت مهم از جمله نشان دهنده هویت فرهنگی، تأثیرگذاری بر اقتصاد به عنوان بزرگ‌ترین کالای تولید داخل پس از نفت و مشتقات نفتی و همچنین اشتغالزایی دانست و افزود: بر اساس آمارهای غیر رسمی، ۲.۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۶ میلیون نفر نیز به صورت غیر مستقیم در صنعت فرش کشور فعال هستند.

دست پاک گفت: در میان اصناف مختلف هیچ صنفی به اندازه فرش بر حوزه اشتغال بویژه روستایی تأثیرگذار نیست.

وی بیان کرد: مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه، در حالی که برای تولید یک شغل به ۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است، در حوزه فرش می‌توان این کار را با حدود ۲۰۰ میلیون ریال برای ایجاد سه شغل انجام داد.

رئیس مرکز ملی فرش، اشتغالزایی روستایی را هم از مزیت‌های کارآفرینی فرش عنوان کرد و افزود: صنعت فرش می‌تواند از حاشیه نشینی که نتیجه مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها است، جلوگیری کند.

وی یادآور شد: فرش تنها صنعتی است که محوریت آن بر بخش خصوصی قرار گرفته است، ولی صنایع دیگر بیشتر بر منابع دولتی متمرکز هستند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه