قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران

پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم/ اقتصاد و اداره کشور را در گرو تصمیم‌گیری شرکای برجام نمی‌گذاریم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم و اگر در جایی یا محفلی در این زمینه بحثی عنوان شده،‌ گمانه زنی است.

پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم/ اقتصاد و اداره کشور را در گرو تصمیم‌گیری شرکای برجام نمی‌گذاریم

به گزارش ۸دی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در ابتدا سومین سالگرد برجام را تبریک گفت و افزود: امیدوارم در عرصه جهانی گفت‌وگو و تعامل سازنده بتواند به عنوان عامل مهم برای ارتباط بیشتر ملت‌ها و دولت‌ها و دوری از خصومت و کینه‌توزی و جنگ، منشأ اثر باشد و دیپلماسی نقش مهم خود را ایفا کند.

قاسمی پیروزی فرانسه در جام جهانی را نیز به مردم این کشور تبریک و به دولت و مردم کرواسی نیز کسب مقام نایب قهرمانی تبریک گفت.

*پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار امروز پوتین و ترامپ و مطالب مطرح شده در برخی محافل مبنی بر ارسال پیامی از سوی ایران برای ترامپ تصریح کرد: پیغامی از طریق پوتین برای ترامپ نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر جایی و یا در محفلی سخنی گفته شده، گمانه زنی است. دیدار پوتین و ترامپ از پیش تعیین شده است و مسائل خودشان را دارند و در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره محتوای دیدار ولایتی با پوتین و ارسال پیام ایران گفت: فکر نمی‌کنم محتوای مذاکرات منتشر شده باشد. آنچه من شنیدم طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در این مذاکرات مطرح شده و چیزی که در رسانه‌ها عنوان شد بحث سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی بین دو کشور بود که طرفین توافق خود را به دلایل خاص سیاست خارجی و سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند، مطرح کردند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موازی کاری در سیاست خارجی و اینکه انتخاب ولایتی برای بردن پیام رئیس جمهور به روسیه در راستای موازی کاری نیست؟ و همچنین توافق صورت گرفته در این سفر درباره طرح نفت در برابر غذا که در برخی رسانه‌ها عنوان شد نیز بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی و وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ما باید کمترین میزان موازی کاری را داشته باشیم و بسیار نادر است. سیاست خارجی مقوله‌ای است از جنس حاکمیتی و با توجه به منافع و مصالح ملی و آثاری که این آمد و شدها و رفت و آمدها بین ایران و سایر کشورها به وجود آورده و باید بیاورد، هماهنگی‌های لازم در سطوح مختلف انجام می‌شود و ابتکار عمل در اختیار دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه است.

قاسمی ادامه داد: بعد از خروج غیرقانونی آقای ترامپ از برجام، جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد و مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده و فعالیت دیپلماتیک وسیعی، مواضع ایران را به اطلاع سایر کشورها برساند و قرار شد در قالب پیام رئیس جمهور، این پیام به روسای کشورها منتقل شود.

وی یادآور شد: بخش زیادی از این انتقال پیام توسط سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف صورت گرفت و قرار شد برای برخی کشورها آن هم به دلایل مشخص، فرستادگان ویژه‌ای از جانب رئیس جمهور ایران سفر کنند و در دیدارهایی که انجام می‌دهند، پیام را ارائه کرده و مواضع جمهوری اسلامی و شرایط جدید و خروج غیرقانونی آمریکا و آثار مخربی که این اقدام می‌تواند بر جای بگذارد، تشریح کند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: به همین منظور تعدادی از مقامات کشور به عنوان فرستاده ویژه مشخص شدند، این موضوع غریبی نیست ما در ایران در مقاطع مختلف به خصوص در دوران دفاع مقدس و دهه ۸۰ و دوران بعد از حملات آمریکا به عراق، تعداد زیادی فرستادگان ویژه داشتیم که بخشی می‌توانستند از وزارت خارجه باشند یا شخصیت‌های سیاسی. تعدادی از این هیأت ها تاکنون سفر کردند و بخش دیگری سفرشان در حال تدارک است که در آینده این سفرها را انجام دهند.

وی گفت: اولین سفر را آقای کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر خارجه اسبق انجام و پیام رئیس جمهور را برای مقامات واتیکان، اسپانیا و ایتالیا برد، خانم ابتکار به اندونزی و مالزی سفر و خانم جنیدی به هلند رفت. وزیر نیرو به ارمنستان و گرجستان سفر کرد و رئیس دفتر رئیس جمهور به ترکیه رفت و شاید یکی از آخرین سفرها در مقطع جدید سفر ولایتی به مسکو بود که به دلایل مختلف تا حدی خبرساز شد.

قاسمی همچنین عنوان کرد که سفر ولایتی در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایران به مسکو انجام شد و البته در این سفر پیامی از مقام معظم رهبری برای پوتین به همراه داشت که آن را ارائه کرد.

وی درباره توافق نفت در برابر کالا با روسیه نیز بیان کرد: این بحث را یکی از مقامات روسیه مطرح کرد و از سوی طرف ایرانی چنین نقل قولی را ندارم و درباره صحت و سقم و صلاحیت این مقام روس که چنین اظهارنظری داشته، نمی‌توانم قضاوت نهایی کنم. قطعا برای رسیدن به هر تفاهم نیاز به تبادل هیأت‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذیربط است که اینها می‌تواند مسیر طولانی را داشته باشد و سیاستمداران می‌توانند دیدگاه‌های سیاسی خود را مطرح کنند.

* به صفر رساندن فروش نفت ایران، گزافه گویی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تلاش ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران و … با بیان اینکه ترامپ آرزوهای زیادی دارد و خواب‌های زیادی می‌بیند، بیان کرد: این تلاش و ادعا برای اینکه بتوانند نفت ایران را متوقف کرده و به صفر برسانند، گزافه گویی است و شدنی نیست.

وی افزود: تجربه گذشته در موارد بسیار این را نشان می‌دهد که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: با همه شرکای سیاسی و اقتصادی خودمان چه آنهایی که مشتریان نفت ایران هستند و حتی مشتریان غیرنفتی که از آنها کالا می‌گیریم، در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها و امکانات برای خنثی کردن توطئه‌ها و تلاش‌های خصمانه آمریکا تلاش می‌کنیم و امیدواریم نهایتا با موفقیت‌های خوبی این دوران را سپری کنیم.

*ممکن است ترامپ به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد

قاسمی درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ایرانی‌ها بالاخره تماس می‌گیرند و مذاکره می‌کنند، گفت: رفتار آمریکا و دولت حاکم نسبت به ایران کمافی السابق و با شدت بیشتری خصمانه بوده و هنوز رفتار خصمانه در ابعاد مختلف دیده می‌شود.

وی افزود: نمی‌دانم ایشان شوخی کردند و یا جدی گفتند، ولی ممکن است محتمل باشد ایشان به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد و این بیشتر محتمل است و علایمی هم در گذشته شاید وجود داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا جواب تلفنش را می‌دهید؟ خاطرنشان کرد: بستگی دارد به چه کسی تلفن کرده باشد.

*سفر چند ساعته ظریف به مسقط

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخیر ظریف به عمان و بحث میانجیگری عمان بین تهران و واشنگتن خاطرنشان کرد: روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم.

وی ادامه داد: قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیاتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند.

قاسمی با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان، گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در مورد پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده چنین استنباط مشخصی را ارائه کرد و به نظر می‌رسد آنچه که در این زمینه مدنظر شماست استنباط و گمانه‌زنی است.

وی با ذکر این نکته که خبر سفر ظریف به عمان به‌هنگام داده شد، گفت: چیزی پنهان در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.

* سفر عراقچی به هند در چارچوب دیدارهای منظم دوره‌ای

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به هند را در چارچوب دیدارهای منظم دوره‌ای سیاسی بین ایران و هند برشمرد و درباره اینکه آیا عراقچی پیشنهاد جدیدی برای هند در خصوص خرید بیشتر نفت از ایران به همراه دارد؟ خاطرنشان کرد: این دیدارهای سیاسی به صورت مرتب با بسیاری از کشورها انجام می‌شود و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث می‌شود.

وی افزود: سفر آقای عراقچی در همین چارچوب بود و براساس اینکه نوبت ایران بود این سفر انجام و حتما موضوعات متعددی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مسائل منطقه و آنچه می‌تواند مورد توجه ایران و هند باشد، در این سفر مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: هند یکی از شرکای خوب ماست و سابقه همکاری ما دیرینه است و امروز روابط بسیار گسترده‌ای را با این کشور داریم و امیدواریم در آینده این همکاری‌ها را تقویت کنیم.

*  شبیه طنز و شوخی است

وی خبر منتشر شده در روزنامه الجریده کویت مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و رژیم صهیونیستی در روسیه را به شدت تکذیب کرد و آن را شبیه طنز و شوخی خواند و گفت: برای هر کسی که با سیاست‌ها و مواضع ایران آشنا باشد، این بیشتر به طنز و شوخی شبیه است و چنین چیزی درست نیست و شدیدا تکذیب می‌کنم.

قاسمی افزود: این بحث نامربوط و غلطی است. خیلی مواقع رخ می‌دهد هیأت‌هایی از کشورهای مختلف در کشور خاصی با فاصله کوتاهی حضور داشته باشند ولی نمی‌تواند به منزله چیزی باشد. چنین رسانه‌هایی داریم که دائما در کار تولید اخبار جعلی و مسموم هستند و این موضوع درباره این رسانه نیز مسبوق به سابقه است.

* سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و بازاریابی کالاهای ایرانی

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور برای بازاریابی کالاهای تولیدی کشور خاطرنشان کرد: اقتصاد و معیشت مردم و همکاری‌های اقتصاد خارجی ایران یک مسئله بسیار مهمی است و درباره صادرات غیرنفتی بازارهای مشخصی برای ما وجود دارد و احتمالا اولویت‌هایی می‌تواند برای ما مطرح باشد و سفارتخانه‌هایی که در این مناطق که دارای ظرفیت پذیرش کالاهای ایرانی را داشته باشند مشخص است و آنها در تماس هستند.

وی گفت: سیاستی که در دو سه سال اخیر در ایران دنبال شده و به خصوص تمرکز وزارت خارجه بر بحث اقتصاد و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی برای هماهنگی و انسجام بیشتر بین بخش‌های داخلی و نمایندگی‌های ایران در همین راستاست.

قاسمی اضافه کرد: برنامه کلی برای همه نمایندگی‌های ایران با توجه به ظرفیت‌ها و مشخصه کشور متوقف فیه وجود دارد و انجام کاری مثل صادرات غیرنفتی به سایر کشورها به پارامترهای زیادی مرتبط است که یکی از پارامترها نقش وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها می‌تواند باشد، ولی عوامل دیگر داخلی و خارجی نیز دخیل هستند.

*بازگرداندن ۳۰۰ میلیون یورو از آلمان

خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست ایران برای بازگرداندن ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های خود در آلمان سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: من این خبر را شنیده‌ام و ترجیح می‌دهم شما را احاله کنم به دوستان در بانک مرکزی و این مسئولیت بانک مرکزی است.

*اقتصاد و اداره کشور را نمی‌توانیم در گرو تصمیم گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام بگذاریم

به گزارش خبرنگار فارس، یکی از خبرنگاران درباره بسته پیشنهادی ۱+۴ به ایران و خروج یا ماندن در برجام نیز گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی و اصراری که در عرصه جهانی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر کشورها حتی چین و روسیه و دیگر کشورهای مستقل جهان وجود داشت که برجام به عهنوان دستاورد مهم دیپلماسی در عصر حاضر بماند، در نهایت جمهوری اسلامی این بحث را مطرح کرد که قرار بود برجام منعقد شود یا روی آن تفاهم شود برای اینکه ایران بتواند از یکسری مزایایی که در برجام برای آن پیش بینی شده، استفاده کند و تعدادی کشورها متعهد به تعهداتی نسبت به اجرای برخی سیاست‌ها به منظور بهره‌مندی ایران از برجام بودند.

وی افزود: در نهایت با علاقه‌مندی اتحادیه اروپا، مذاکرات کارشناسی ما بعد از دیدار ظریف از پکن، مسکو و بروکسل آغاز شد و در سطوح مختلف ادامه یافت و جلسه دوم نیز در تهران برگزار و نمایندگان همه بخش‌های اقتصادی کشور در آن نشست حضور داشتند و در نهایت در دو هفته پیش در اجلاس وین و در نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا، موضوع مجددا بحث و درباره برخی از معضلات و موانعی که وجود داشت، قرار شد مجددا روی آنها کار شود و بر بخش‌هایی که مورد رضایت ایران نبود، تأکید و قرار شد این کشورها مجددا روی این پارامترها کار جدی‌تر کنند و بتوانیم در فرصتی که داریم و فرصت زیادی هم نیست به نتیجه برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما اقتصاد و اداره کشور را نمی‌توانیم در گرو تصمیم گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام بگذاریم، بر همین اساس فرصت‌هایی داده شد که روی این بسته کار بیشتری شود و تا حد ممکن سعی کنند با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، رضایت ایران را جلب کنند و منتظر هستیم در روزه و هفته‌های آینده بتوانیم شاهد یک بسته‌  یا پیشنهاداتی باشیم که بتواند رضایت ایران را در همه عرصه‌هایی که در طول مذاکرات مطرح کرده و برایمان اهمیت دارد، جلب کند و بتوانیم به تفاهم منصفانه برسیم و در وضعیت بهتر روند را ادامه دهیم.

وی یادآور شد: بهر حال همه مسائل به این برمی‌گردد که تصمیم نهایی در عمل چگونه باشد و پیشنهاداتی که به عنوان پیشنهادات نهایی ارائه خواهند داد تا چه حد راضی و اقناع کننده و کمک کننده باشد برای آن چیزی که ایران باید از برجام بهره‌ می‌گرفت. ما در آن مقطع و بعد از دریافت پیشنهادات نهایی در کشور، در سطح کلان بررسی و اخذ تصمیم و اعلام نظر خواهیم کرد.

*ضرب الاجل و نقطه پایانی مطرح نشده

خبرنگاری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه منتظر برجام اروپایی نخواهیم بود از قاسمی پرسید با توجه به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین چه پیشرفت‌هایی برای ایران حاصل شده که مذاکرات را ادامه دهیم و آیا در این نشست ضرب الاجل زمانی برای اروپا به منظور ارائه تضمین‌ها داده شد؟ گفت: ما نمی‌توانیم همه چیز را به هم گره بزنیم. ما مذاکرات را با ۱+۴ دنبال می‌کنیم و همه آنها به سهم خودشان به صورت یکسان به برجام متعهد هستند و باید تعهداتشان را انجام دهند و در ارائه پیشنهادی که تحت هر عنوانی نامگذاری می‌شود، مسئول هستند.

قاسمی با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی داشتیم، اظهار داشت: نشست وین گام‌هایی رو به جلو داشت. در حوزه سیاسی و مواضع سیاسی اروپا استحکام بیشتری را دیدیم. آنها را جدی می‌بینیم برای اینکه برجام حفظ شود و اینکه در تلاشند برای آنکه چگونه می‌توانند خواسته‌های ایران که خواسته‌های متعارف و به حقی است و از مفاد برجام نشأت می‌گیرد، تامین کنند.

وی گفت: امیدواریم در زمانی که مذاکره می‌کنیم به روند با نتیجه مشخص و مطلوبی دست یابیم، ولی اینکه روز و ساعت مشخصی تعیین شده باشد بخصوص ضرب الاجل و نقطه پایان، چنین چیزی وجود ندارد، ولی ما هم در انجام امور کشور منتظر نتایج این مذاکرات همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، نخواهیم بود، اقدامات و سیاست‌های خود را طراحی خواهیم کرد و نهایتا منتظر پیشنهادات هم خواهیم بود.

* ارسال ۱۰ هزار شتر از قطر به استان فارس برای چرا

یکی از خبرنگاران درباره اظهارات مسئولان استان فارس مبنی بر اینکه در حال مذاکره با قطر برای ارسال بیش از ۱۰ هزار نفر شتر به این منطقه برای چرا و اینکه آیا هماهنگی آن با وزارت خارجه انجام شده؟ گفت: من در جریان موضوع شترها نیستیم و تجربه‌ای هم ندارم که از تجربه استفاده کنم و در خصوص حضور شترها در استان فارس صحبت کنم. فکر می‌کنم از استانداری فارس سؤال کنید که به شما اطلاع دهند چنین اتفاقی رخ داده یا خیر. ولی چیز غریبی نیست و همکاری بین کشورها در این زمینه‌ها وجود دارد ولی تجربه شتر را ندارم.

* محکومیت ترور والی گنجه

خبرنگاری درباره ترور والی گنجه و منتسب کردن این ترور به ایران از سوی برخی از رسانه‌های آذربایجانی سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: هر اقدام خشونت آمیز و ترور در هر نقطه از جهان و به هر شکل از نگاه جمهوری اسلامی همواره محکوم بوده و این اقدام را نیز محکوم می‌کنیم و امیدوارم ایشان بهبودی یافته و شاهد چنین وقایعی در جهان امروز و به خصوص در کشورهای همسایه نباشیم.

وی افزود:یک جنگ روانی حساب شده و دقیق و شدید از جانب کانون‌های مشخص علیه ایران فعال شده و عمدتا در کار خبرسازی، ایراد اتهامات علیه ایران کار می‌کند و نیازمند هوشیاری جامعه جهانی است.

* وضعیت سند جامع همکاری‌های مشترک درازمدت بین ایران و افغانستان

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیأت سیاسی و امنیتی افغانستان به تهران و برگزاری سومین نشست برای دستیابی به سند جامع همکاری بین دو کشور در روز جمعه نیز خاطرنشان کرد: بعد از تفاهم بین دو کشور توافق شد پنج کمیته تشکیل شود که سه کمیته کارشان را تمام کردند دو کمیته باقی مانده بود که کمیته سیاسی روز جمعه با حضور مقامات سیاسی و امنیتی افغانستان در تهران برگزار شد.

وی با بیان اینکه گام‌های اساسی و رو به جلو برداشته شد، یادآور شد: یک مورد یا دو مورد دیگر باقی ماند که قرار شد دوستان افغان به کابل مراجعت و با مقامات بالاتر در این زمینه مشورت کنند و فکر می‌کنم کار زیادی نیست و طی روزهای آینده نتیجه مشورت‌هایشان را به ما اعلام کنند و احتمالا این کمیته می‌تواند ظرف هفته‌های آینده کارش را به اتمام برساند.

قاسمی بیان کرد: یک کمیته دیگر باقی است که فکر می‌کنم روزها و نهایت چند هفته آینده تشکیل خواهد شد و تصور می‌کنم مشکل خاصی برای تفاهم نخواهد داشت ولذا وقتی تفاهم را در پنج کمیته داشته باشیم، نشست تدوین سند جامع همکاری‌های مشترک درازمدت ایران و افغانستان را برگزار می‌کنیم که بعدا باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه