فعال سیاسی و اقتصادی تالش:

رفع موانع تولیدی داخلی کشور را در برابر متغیرهای خارجی اقتصاد مقاوم می‌کند

فعال سیاسی و اقتصادی تالش بزرگ گفت: رفع موانع تولید داخلی و تسهیل آن موجب مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر متغیرهای خارجی اقتصاد می‌گردد و توجه ویژه به تولید ملی که شاهکار اصلی اقتصاد مقاومتی است می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع سازد

رفع موانع تولیدی داخلی کشور را در برابر متغیرهای خارجی اقتصاد مقاوم می‌کند
به گزارش هشت دی، نشریه علمی تخصصی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران چندی قبل گفتگویی با احسن الله رادمهر از فعالان سیاسی و اقتصادی منطقه تالش بزرگ داشته است که در ادامه متن این گفتگو بی کم و کاست تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

روزمرّه فکر کردن در مسائل اقتصادی، مضر است؛ تغییر سیاستهای اقتصادی به طور دائم، مضر است – در همه‌ی بخشها، بخصوص در اقتصاد – تکیه کردن بر نظرات غیر کارشناسی، مضر است؛ اعتماد کردن به شیوه‌های تزریقیِ اقتصادهای تحمیلی شرق و غرب، مضر است. سیاست‌های اقتصاد باید سیاستهای «اقتصاد مقاومتی» باشد – یک اقتصاد مقاوم – باید اقتصادی باشد که در ساخت درونیِ خود مقاوم باشد، بتواند ایستادگی کند؛ با تغییرات گوناگون در این گوشه‌ی دنیا، آن گوشه‌ی دنیا متلاطم نشود؛ این چیزها لازم است.

۱ /فروردین/ ۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی (ع)

پس از سال‌ها که از اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، شاهد تاثیرات عظیم و محقق شدن اهداف پیش روی این سیاست نبوده‌ایم از همین رو برآن شدیم که با یکی از صاحبنظران این حوزه گفتگویی ترتیب دهیم آنچه در زیر از نظر می‌گذرانید گفتگو با جناب آقای احسن الله رادمهر مؤلف کتاباقتصاد مقاومتی و تولید ملی پیرامون اقتصاد مقاومتی است که تنها راه پیش روی جمهوری اسلامی برای رسیدن به رشد و اقتدار اقتصادی و غلبه بر فقر و محرومیت به عنوان منکری است که خود منشأ منکرات فراوانی دیگر است.

– اقتصاد مقاومتی از چه زمانی مطرح شده و آیا بیشتر از اینکه سیاستی راهبردی باشد، آرمان‌هایی دور از دسترس است؟

از سال ۱۳۷۸ هجری شمسی نام گذاری‌های سالیانه توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) صورت می‌گرفت نقطه عطفی ذر افق ابلاغی معظم له را در پی داشت و راستای ایجاد فرهنگ مقاوم سازی اقتصاد کشور را پیش گرفت. از سال ۱۳۹۱ به بعد باهدف قرار دادن مسائل مهم اقتصادی کشور، هر ساله چشم انداز قابل تاملی در سیاست‌های کلان کشور روشن می‌شد؛ بنابراین نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را یک آرمان دور از دسترس برشمرد بلکه به نظر بنده می‌توان آن را یک مکتب اقتصادی نامید که دارای سیاست‌های راهبردی می‌باشد.

– آیا شباهتی میان اقتصاد مقاومتی و مدل اقتصاد ریاضتی وجود دارید؟

اقتصاد مقاومتی را به هیچ عنوان با اقتصاد ریاضتی اشتباه نگیرید. توجه به تولید ملی، ارتقاء سطح بهره وری تولیدات اعم از نظر کیفی و کمی، درست مصرف کردن و پرهیز از اسراف، کوچک نمودن ساختارهای اقتصادی دولت، واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به مردم و سیاست گذاری عملیاتی در تحقق اقتصاد مقاومتی به دست می‌آید که همه و همه مغایر با اقتصاد ریاضتی است.

  • عدالت در اقتصاد مقاومتی په جایگاهی دارد؟

پیاده سازی مکتب اقتصاد مقاومتی می‌تواند بستر مناسبی در برقراری عدالت اجتماعی باشد، بنده اعتقاد دارم در صورت موفق شدن در استقرار این سیاست در کشور و مقاوم سازی ساختارهای اقتصادی، عدالت اجتماعی تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. زیرا لازمه اقتصاد مقاومتی در استقرار نظام سلامت مالی و کاری است و اقتصاد مقاومتی می‌تواند در استقرار عدالت نقش آفرین باشد.

-آیا زیر ساخت‌های موجود در کشور برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مناسب است؟

بله بنده اعتقاد دارم با توجه به خدمات و اقدامات انجام شده در چهل سال گذشته توسط دولتهای مختلف که دستاوردهای انقلاب می‌باشد، زیر ساخت‌های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم است، با توجه به پتانسیل‌های موجود درکشور اعتقاد راسخ دارم با برنامه ریزی و گریز از شعار زدگی می‌توان ساختار اقتصادی کشور را مقاوم نمود، به نوعی که کمترین تأثیرپذیری را از اقتصاد جهانی داشته باشد.

با توجه به مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور، اقتصاد مقاومتی تا چه حد قادر به رفع این مشکلات است؟

اگر بازه زمانی از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را مورد بررسی قرار دهیم همواره متوجه یک مسئله خواهیم شد و آن وابستگی شدید اقتصاد کشور به بازارهای جهانی به خصوص اقتصاد نفتی است که به صورت کلی تحت تأثیر بحران‌های خارجی قرار می‌گیرد. نمونه بارز آن تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور تحمیل شده، باعث معضلات شدید اقتصادی در کشور گردید. اگر اقتصاد کشور از نظر تکنولوژی و تولید، وابستگی کمتری به اقتصاد جهانی داشت قطغا تاثیرات تحریم‌ها بسیار ناچیز بود، اما از آن جایی که چرخه تولید در کشور وابسته عوامل خارجی است لذا تاثیرات آن در وضعیت امروز به طور ملموس قابل درک است. پیاده سازی مکتب اقتصاد مقاومتی در کشور می‌تواند میزان وابستگی به اقتصاد جهانی را کاهش دهد که این امر شرایط مناسب را در برخورد با بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی داخلی و خارجی فراهم می‌آورد بنابراین رفع موانع تولید داخلی و تسهیل آن موجب مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر متغیرهای خارجی اقتصاد می‌گردد و توجه ویژه به تولید ملی که شاهکار اصلی اقتصاد مقاومتی است می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع سازد.

-چه راه کار عملیاتی برا اجرای هرچه بهتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارید؟

البته راه کارهای لازم توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ گردید است ولی اجرا نمودن آن نیازمند عزم ملی است. اولین گام در اقتصاد مقاومتی تدوین دستور العمل های اجرایی در حمایت از تولید ملی است که بار مسئولیت ساستگذاران نظام را افزایش می‌دهد. این عزم ملی مسئولیت تک تک افراد جامعه را در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را می‌طلبد همچنین اجرای سیاست‌های مرتبط همچون اصل ۴۴ قانون اساسی می‌تواند انقلاب بزرگی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد نماید.

نقش مردم و دستگاه‌های کشور خصوصاً دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی را در چه می‌بینید؟

دو وظیفه کاملاً متفاوت است که نتیجه اجماع آن می‌تواند تبلور اقتصاد مقاومتی را در پی داشته باشد.

وظیفه مردم همچنان که در نام گذاری سال ۱۳۹۷ توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان گردید حمایت از کالای ایرانی به عنوان اساسی‌ترین گام در تحقق اقتصاد مقاومتی است از سوی دیگر رسالت دولت در حمایت از تولید ملی، رفع موانع و مشکلات تولید داخلی و تسهیل روند تولید در کشور خواهد بود.

بنابراین باید برای هر دو بخش برنامه‌های قابل اجرا تدوین کرد؛ لذا یکی از اصلی‌ترین وظایف شورای سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی کشور تدوین دستور العمل های اجرایی برای این حوزه می‌باشد.

چه توصیه‌ای برای جوانان و به خصوص دانشجویان برای تحقق این هدف دارید؟

یکی از مهمترین توصیه‌هایی که می‌توانم به جوانان خوب کشورمان به خصوص قشر پرتلاش دانشجویی داشته باشم این است که توجه داشته باشند؛ ما چهل سال است که در جنگ باامپریالیسم جهانی هستیم و برای حفظ آرمان‌های انقلاب باید انقلابی بمانیم لذا در جهاد علمی باید تمام همت خود را بسیج کرده و آنچه را که می‌آموزیم در راستای اهداف کشور عملیاتی نموده و در سطح‌های کمی، کیفی و کاربردی در جامعه به کار ببندیم.

چه میزان به آینده اقتصادی ایران امید وار هستید؟ آیا سخن رهبری مبنی بر دستیابی به دوازدهمین اقتصاد برتر دنیا امکان پذیر است؟

وجود پتانسیل‌های منابع انسانی آموزش دیده و بسیار غنی و همچنین منابع تولید بسیار فراوان در کشور که ابزار تحقق اقتصاد مقاومتی می‌باشد؛ رسیدن به این هدف را برای کشور ممکن می‌سازد، لذا دستیابی به فرمایشات معظم له مبنی بر بدست آوردن دوازدهمین اقتصاد برتر دنیا دور از انتظار نیست. البته برای رسیدن به این آرمان باید توجه داشته باشیم گام نخست، خود باوری است و باید ایمان داشته باشیم که ما می‌توانیم.

رشد فزاینده علمی در دهه اخیر که جایگاه بسیار مناسبی را در جهان را برای ما به ارمغان آورده می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور و شکوفایی منابع اقتصادی تأثیر اساسی ایجاد نماید.

جایگاه دانشگاه (اساتید و دانشجویان) در پازل تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ یا به طور عامیانه دانشجو و استاد و درمجموع قالب دانشگاه چه کند تا در این پازل مؤثر واقع شود؟

اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری استقلال اقتصادیست با توجه به پتانسیل منابع بسیار ارزشمند اقتصادی در کشور از یک سو و وجود متخصصین بسیار غنی از سوی دیگر دستیابی به آن چندان سخت نیست اگر ما به خودباوری برسیم و بزرگان ما به جوانان پرورش یافته نظام اعتماد کنند.

با توجه به رتبه ایران از نظر علمی در منطقه و جهان که نشان از رشد فزاینده‌ای در سنوات اخیر داشته و بیانگر متخصصین توانمند علمی در کشور می‌باشد بنظر این حقیر تربیت نیروهای متخصص و تقویت آن از یک سو و ارتباط تولید با دانشگاه و ارائه راهکارهای عملیاتی در تحقق استقلال اقتصادی کشور از اهم وظایف اساتید دانشگاه و دانشجویان در بثمر رسیدن اقتصاد مقاومتی خواهد بود

در پایان باید از جناب آقای رادمهر به خاطر وقتی که در اختیار تیم نشریه علمی تخصصی پرتو قرار دادند تشکر کرده و بیان کنم اقتصاد مقاومتی که به شکل‌های دیگر در کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی، لهستان و اکراین پس از فروپاشی شوروی، برزیل، کره جنوبی، چین در ابتدای مسیر پیشرفت و … امتحان خودرا پس داده و تنها راه برون رفت از بحران‌های امروز وحرکت به سمت تعالی اسلام و ایران اسلامی می‌باشد.

به امید آن که چرخ اقتصاد ایران با اهتمام مردم و سیاست گذاران در قالب اهمیت به داخل افق‌های پیشرفت را در نوردد و اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق سازد.

منبع: ماسال نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه