سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان:

تخلف انتخاباتی برخی از فرمانداران و مسئولان گیلانی در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری/ قانون انتخابات ناقص است

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به تخلفات انتخابات ریاست جمهوری گذشته و رسیدگی قضایی به این تخلفات، گفت: در انتخابات گذشته ۲۸ مورد تخلف مسئولین اجرایی در استان را با مستندات و گزارش هایی مورد بررسی قرار دادیم.

تخلف انتخاباتی برخی از فرمانداران و مسئولان گیلانی در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری/ قانون انتخابات ناقص است

به گزارش خبرنگار هشت دی، احمد قنبریان، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان با بیان اینکه ما در تاریخ ایران ۳ نهضت بیداری اسلامی داشتیم، اظهار کرد: نهضت مشروطیت ملی شدن، نهضت صنعت نفت و نهضت انقلاب اسلامی ایران که وجه بارز هر ۳ نهضت، ملی بودن، مردمی بودن و  هدایت روحانیت در سه محور است.

وی با اشاره به تأکید امام (ره) درباره مراقبت از انقلاب و دچار نشدن به نهضت مشروطیت بیان کرد: وجود دونکته مهم، دلیل انحراف مشروطیت بود.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه مشروعه خواهان مشروطیت به دنبال تشکیل مجلس ملی بودند که بر همین اساس در قانون مشروطیت اصلی به نام انتخابات مجلس به وجود آمد اذعان کرد: چون نظارت موثری نبود و ناظران نیز دست نشانده حکومت بودند این امر منجر به انحراف مشروطیت شد.

قنبریان نکته دیگر انحراف مشروطیت را موضوع نظارت به علما و فقها از نظر اسلامی بودن دانست و افزود: این نظارت هیچ وقت عملی نشد و پس از آن در انقلاب اسلامی ایران تلاش بر توجه بر این دونکته بیشتر شد و برای نظارت و تطبیق قانون و مقررات، شورای نگهبان را وضع کردند.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان یکی از وظایف اساسی شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات خواند و گفت: لازمه داشتن این نظارت یک ساز و کار قوی و مناسب است.

وی با اشاره به تشکیل دفاتر نظارتی به عنوان بازوان نظارت بر انتخابات، بیان کرد: در سال ۷۹ دفاتر نظارتی بسیار نحیف بود اما اکنون به یک درخت پربار با یک بانک اطلاعاتی قوی تبدیل شده است.

 

 

قنبریان بخشی از فعالیت دفاتر نظارت را، رصد فضای سیاسی و کاندیدهای احتمالی انتخابات دانست و اذعان کرد: نامزد های احتمالی را به صورت آشکار از نظر رفتاری و عملکردی مورد رصد قرار می دهیم و الان یک بانک اطلاعاتی بسیارقوی تر از سایر دستگاه های نظارتی و امنیتی را در مورد نامزدهای خاص انتخابات داریم.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با بیان اینکه بررسی صلاحیت نیز یک سیستم است که شامل اجزا و فرایندهایی است، اشاره کرد: زمانی که اجزا و ویژگی های نظام بررسی صلاحیت به واسطه اجزا و فرایندشان تحلیل شود، احتمال خطا به مراتب کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در نظام بررسی صلاحیت دستگاه های مختلف به عنوان دستگاه های مشورتی در نقش مستشاری اطلاعات خود را می دهند عنوان کرد: هیئت های اجرایی و نظارتی در نقش مشورت دهنده هستند که هیئت های نظارت بر هیئت های اجرایی اولی هستند.

قنبریان درباره بررسی صلاحیت با کمک مراجع ۴گانه، گفت: ثبت احوال، حفاظت اطلاعات و سپاه، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و نیروی انتظامی در فرایند بررسی صلاحیت نقش دارند.

 

** بررسی ۲۸ مورد تخلف مسئولین اجرایی استان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به تخلفات انتخابات ریاست جمهوری گذشته و رسیدگی قضایی به این تخلفات بیان کرد: در انتخابات گذشته ۲۸ مورد تخلف مسئولین اجرایی در استان را با مستندات و گزارش هایی مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه بخشی از شکایات از لحاظ قانون قضا باید در تهران بررسی میشد و فرستاده شد، تصریح کرد: در بخش دیگری از تخلفات شش نفر از فرمانداران، یک معاون فرماندار، سه بخشدار و یک مدیر کل حکم محکومیت گرفتند و سایر افراد به نحوی تبرئه شدند.

قنبریان با بیان اینکه در بررسی صلاحیت، دیدگاه های سیاسی هیچ نقشی ندارد، گفت: بخش عمده این اطلاعات، شامل اطلاعات پنهان نماینده ها است که از طریق قوای ۴گانه به دست می آید.

 

** قانون انتخابات ناقص است

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به اینکه این طور نیست که شخصی نظر تمام کننده ای در تایید یا رد یک کاندید داشته باشد اذعان کرد: مواردی در استان گیلان وجود داشت که آیت الله جنتی نظر به رد داشتند ولی شورای نگهبان تایید کرد یا بالعکس که نشان دهنده این است که تمام تایید ها و رد صلاحیت ها دارای نظر جمعی است.

وی قانون انتخابات را یک قانون ناقص دانست و بیان کرد: طبق قانون نامزد انتخابات کسی است که ثبت نام کرده است و تا قبل از ثبت نام نمیتوان تخلفی را ثبت کرد، به همین دلیل بسیاری از تخلفات را به دلیل محدودیت قانونی نمیتوان ورود کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه