تداوم سردرگمی اصلاح‌طلبان در توجیه ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه

در ادامه تلاش جریان اصلاحات و حامیان دولت برای رفع مسئولیت از خود، دو فعال اصلاح طلب دیگر مدعی شدند که مقصر ثبت نام گسترده مردم برای دریافت یارانه نقدی، دولت سابق بوده و این موضوع هیچ ارتباطی به دولت یازدهم ندارد!

تداوم سردرگمی اصلاح‌طلبان در توجیه ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جهان نیوز، نجفقلی حبیبی، فعال اصلاح طلب در این باره در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد: در هشت سال گذشته به دلیل انجام نشدن سیاست‌ها بر مبنای اصول و نیز انتصاب مقاماتی که صلاحیت کافی نداشتند، اعتماد عمومی بسیار کاهش یافت.

حامی دولت: مردم پول مفت را دوست دارند

ناصری: تقصیر همه بود غیر از دولت

ایسنا که هر روز و به طور ویژه موضوع مقصر جلوه دادن دولت سابق را در دستور کار دارد،‌ همچنین به سراغ عبدالله ناصری،‌ عضو بنیاد باران رفته و از قول وی نوشته است: به دلیل نوع عملکرد مسئولان در سال‌های گذشته در حوزه اجرایی و غیراجرایی، اعتماد عمومی جامعه آسیب‌پذیر شده است.

این فعال سیاسی تندرو در عین حال پا را از محکوم کردن دولت سابق هم فراتر گذاشته و مدعی شده که مردم به توصیه حکومت بی توجهی نکردند نه توصیه رئیس جمهور:‌ “باید این نکته را بپذیریم که اینگونه نبود کسانی که از دریافت یارانه انصراف ندادند توصیه رئیس دولت را نپذیرفته‌اند، بلکه آنها توسعه حکومت را نپذیرفتند زیرا بحث هدفمندی یارانه‌ها یک بحث ملی و فرا دولتی است و کل حکومت درگیر آن است.”

وی البته در سخنانی متناقض گفته است که “برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت نیز در این مرحله ناپخته و عجولانه بود و باید سازوکار مناسبی فراتر از قوه مجریه ساماندهی می‌شد.”

با توجه به این سخنان روشن نیست که فعالان اصلاح طلب به دنبال محکوم کردن دولت سابق و منتقدان خود هستند یا تبرئه دولت از عواقب عملکردش برای آنان مهمتر است. در هر حال با توجه به تلاش های شبانه روزی و درخواست های مکرر سران دولت یازدهم برای انصراف مردم از یارانه و بی توجهی ملت به این تقاضای دولتی، به نظر می رسد کار برای اصلاح طلبان مشکل شده است.

۱۰ میلیون نفر حذف شوند

در همین حال، علیرضا پورفرج، فعال اقتصادی هم با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر شناسایی ۱۰ میلیون نفر از ثروتمندان به ایسنا گفت: در این حالت اگر دولت واقعا می‌تواند ۱۰ میلیون ثروتمند را شناسایی کند، پس دلیلی برای به تاخیر‌انداختن حذف آنها از مشمولین دریافت یارانه وجود ندارد، چرا که در غیر این صورت موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به عمل دولت به قانون می‌شود.

دولت مخالف حذف یارانه است

این در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح روز شنبه در مراسم هفته سلامت گفت: خیلی از افراد صاحب نفوذ به دولت فشار می‌آوردند که عده‌ای را از دریافت یارانه حذف کنیم و معتقد بودند که چرا باید یارانه بگیرند، اما دولت حذف را کار تندی می‌دانست و از خود مردم درخواست کرد کسانی که به یارانه نیاز ندارند انصراف دهند و خودشان قضاوت کنند.

به نظر می رسد، معنی دیگر این سخنان این است که دولت با ثبت نام گسترده مردم مشکلی ندارد.

وعده ۱۰۰ روزه

از سوی دیگر این نکته قابل تامل است که در سخنان فعالان اصلاح طلب و دولتمردان هیچ اشاره ای به عدم تحقق شعارهای اقتصادی دولت یازدهم از جمله وعده حل مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز نمی شود؛ موضوعی که بخشی از کارشناسان اقتصادی عدم تحقق آن را یکی از دلایل پرهیز مردم از انصراف از یارانه ها می دانند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه