پایان‌نامه‌ها فقط در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد/ وزارت علوم از تقلب و کپی‌برداری‌ جلوگیری کند

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه پایان‌نامه‌ها در سایر کشور منشاء ایده، نوآوری و تحول هستند، گفت: وزارت علوم باید با نظارت دقیق از تقلب و کپی‌برداری پایان‌نامه‌ها جلوگیری کند.

پایان‌نامه‌ها فقط در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد/ وزارت علوم از تقلب و کپی‌برداری‌ جلوگیری کند

به گزارش ۸دی، سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به لزوم تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها، گفت: اگرچه در ظاهر پایان‌نامه‌ها کاری تحقیقاتی هستند و فقط در قفسه‌های کتابخانه‌ها خاک می‌خورد اما در واقعیت نتیجه زمانی هستند که محقق به همراه استاد راهنما و مشاوره صرف تهیه آن کرده است بنابراین برای تهیه آن زمان زیادی از نخبه‌ها و سرمایه‌های انسانی گرفته شده است.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برای کارهای عملیاتی و کارگاهی پایان‌نامه‌ها سرمایه‌های بسیاری مصرف می‌شود، افزود: پایان‌نامه‌ سرمایه است چراکه حاوی ایده‌ها و خلاقیت‌های بالایی است اما متاسفانه ما این گنج‌ها را رها کرده‌ایم و تاکنون از آنها استفاده‌ چندانی نشده است.

وی با بیان اینکه پایان‌نامه‌ها در سایر کشور منشاء ایده، نوآوری و تحول هستند و محصولات آنها باعث تولید پول و ثروت می‌شوند، اظهار کرد: پایان‌نامه‌ها نسخه‌های ثروت هستند که در کشور به درستی استفاده نمی‌شوند لذا برای تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها باید اقدامات اساسی صورت گیرد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه برخی از پایان‌نامه‌ها کارهای بنیادی و برخی دیگر کارهای فناوری‌اند، خاطرنشان کرد: می‌توان پایان‌نامه‌ها را براساس معیارهای مختف طبقه‌بندی کرد برخی که باعث نوآوری و افزایش بازدهی در تولید می‌شود در چرخه تولید استفاده کرد و در بازارهای فناوری و نوآوری فروخت تا به رفاه اجتماعی کمک شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورتی که به پایان‌نامه‌ها به عنوان سرمایه بنگریم صیانت از آن ارزش پیدا می‌کند، ادامه داد: اگر پایان‌نامه‌‌ها را برای پیشرفت کشور موثر بدانیم اجرای قانون “مقابله با تقلب علمی” ارزش و اهمیت پیدا می‌کند؛ با توجه به اینکه متولی اجرای این قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است باید نظارت دقیقی بر این حوزه داشته باشد تا بتواند از تقلب و کپی‌برداری پایان‌نامه‌ها جلوگیری کند.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه