روحانی در پایان جلسه سران قوا:

ارز لازم برای کالاهای اساسی و ضروری مردم، تامین است/ روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته تداوم می یابد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارز لازم برای کالاهای اساسی و ضروری مردم ، تامین است، گفت:‌ روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته تداوم می یابد.

ارز لازم برای کالاهای اساسی و ضروری مردم، تامین است/ روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته تداوم می یابد

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز شنبه و در پایان جلسه  سران قوا، با اشاره به اینکه قریب به اتفاق کشورها زیر بار قانون داخلی آمریکا نمی روند ، گفت: در زمینه انرژی، حمل و نقل ، کالاهای اساسی و تولید، مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد  وهمیشه زمانی پیروز شدیم که دولت و مردم در کنار هم بودند.

وی با بیان اینکه جلسه امروز سران سه قوه عمدتاً راجع به مسایل جاری کشور و از جمله مایل اقتصادی  و تحریمهای غیرقانونی بود که آمریکا به دنبال اجرای آنها است، افزود: خوشبختانه در زمینه اقدامات غیرقانونی آمریکا مسئولین محترم و دولت،  تماس‌های خوبی با کشورهای مختلف اروپایی، چین و روسیه، کشورهای همسایه و کشورهای مهم آسیایی داشتند و قریب به اتفاق کشورها  که حفظ استقلال و حاکمیت برای آنها مهم است ، پاسخ‌شان مثبت است یعنی می‌گویند که ما زیر بار قانون داخلی آمریکا نمی‌رویم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بسیار امیدواریم که روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته ادامه پیدا کند و البته ما برای  مواردی که ممکن است دچار مشکل شویم، فکر و برنامه ریزی کرده ایم و در همین جلسه نیز در خصوص راهکارهایی که با کمترین هزینه از این مرحله عبور کنیم، بحث و گفت وگو کردیم.

روحانی خطاب به ملت ایران گفت: دولت  برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم ارز لازم را مد نظر قرار داده و بانک مرکزی به طور منظم این ارز را پرداخت می‌کند در بخش دوم بین صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان در این سامانه بانک مرکزی تعاملی آغاز شده که با توافق، ارز را خرید و فروش می‌کنند. در عین حال دولت به مردم قول می‌دهد که در زمینه انرژی، حمل و نقل، کالاهای اساسی و تولید ، مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه و قطعات تولیدکنندگان را تأمین خواهیم کرد ، اظهارداشت: با شرایط امروز و با ممنوعیت واردات برخی کالاهای غیرضروری و کالاهایی که نمونه آنها در داخل تولید می شود، فرصتی بسیار مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی ایجاد شده است.امروز صادرات شرایط بهتری از گذشته دارد و بنابراین از این فرصت صادرات هم شرکت‌ها و کارآفرینان و تولیدکنندگان ما می توانند استفاده کنند.

روحانی افزود: البته  در مواردی، با تخلف برخی افراد مواجه هستیم. اکثریت قاطع تجار و تولیدکنندگان ما در چارچوب قانون حرکت و به مقررات احترام می گذارند و شرایط کشور را درک می‌کنند اما افرادی نیز هستند که به قانون و مقررات توجه نمی‌کنند. دلالی‌هایی که نابسامان است،  قیمت‌های نامناسبی که به خریداران عرضه می‌کنند که نادرست است، در این زمینه هم تصمیمات خوبی بین دولت و قوه قضائیه اتخاذ شده که دولت بتواند تلاش‌های بیشتری را از طریق مقرراتی که در اختیار وزارت دادگستری است انجام دهد و قوه قضائیه،‌شعبه‌های خاصی را در تهران و استان‌ها برای مبارزه با اینگونه مفاسدی که این‌روزها در جامعه ما باب شده، تشکیل دهد تا ما بتوانیم به این پرونده‌ها خیلی سریع‌تر رسیدگی کنیم.

وی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که آمریکا بیش از همه در این ماجرای تحریم منزوی است. حاکمان امروز آمریکا، ماجراجویانه و غیرقانونی  نه تنها با ملت ایران بلکه نسبت به ملت‌های دیگر و حتی نسبت به متحدان خودشان برخورد می کنند و شما می‌بینید که مردم متحدترین کشور اروپایی با آمریکا در این سفر اخیر ترامپ به انگلستان، چه واکنشی نشان دادند. برخورد مردم  در لندن و شهرهای دیگر، به گونه‌ای بود که ناچار شدند مراسم تشریفاتی این سفر را تغییر دهند.

روحانی گفت: بنابراین امروز آمریکا در افکار عمومی دنیا منزوی  و در میان مردم ایران نیز از همیشه منزوی‌تر است چرا که طرح تحریم آمریکا ،علیه ملت ایران است. اگر این تحریم برای بخش و صنعت خاصی بود، می‌توانستند بهانه‌هایی بیاورند و توجیهاتی انجام دهند اما این تحریمها ، تحریمی عام و کور است که بر مردم ایران فشار وارد می‌شود و بنابراین طرح آنها فشار به ملت ایران است همان‌گونه که به  دیگر ملت‌های دیگر فشار می‌آورند. حاکمیت امروز واشنگتن، بیش از همیشه در میان مسلمانان و کشورهای در حال توسعه ، منفور است و حتی در داخل آمریکا هم با مشکلاتی روبرو است.

رئیس جمهور افزود: تردید نداریم که آمریکا  نمی تواند به مسیر و سیاستی که امروز نسبت به ایران، منطقه، جهان اسلام،  قدرت‌های بزرگ دنیا و حتی متحدینش اعمال می‌کند، ادامه دهد و مسیری که جمهوری اسلامی ایران پیش گرفته یعنی مسیر استقامت ، ایستادگی ، برنامه‌ریزی، هماهنگی با مردم و تعامل با دولت‌های دوست در سطح جهان ، می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه