ماکارونی چگونه برای اولین بار در ایران تولید شد؟

احمد صادقیان،یکی از اعضای خانواده‌‌ای که دو برند فرش ستاره کویر یزد و تک ماکارون را وارد بازار ایران کرده، روایت می‌کند چگونه از فرش به تولید ماکارونی رسید.

ماکارونی چگونه برای اولین بار در ایران تولید شد؟

به گزارش ۸دی، وی در گفتگو با ضمیمه جمعه‌نامه روزنامه دنیای‌اقتصاد در پاسخ به این سوال که «چه شد شما وارد حوزه مواد غذایی شدید؟» توضیحات قابل توجهی می‌دهد که چکیده‌ای از آن را در زیر می‌خوانید:

تولید، تولید است و ما هم به تولید علاقه‌مندیم. مرحوم پدرم تولید را مقدس می‌دانست. ایشان کارهای خیر زیادی می‌کرد؛ ولی اعتقاد داشت تولید از نظر تقدس، کمتر از هیچ کدام از کارهای خیر نیست. ایشان درخصوص اشتغال‌زایی بسیار حساس بود و می‌گفت نیاز جامعه امروز اشتغال است. اگر کشور بیکاری داشته باشد، آسیب‌پذیر خواهد بود.

وقتی می‌خواستیم یک ماشین به کارخانه اضافه کنیم، اولین سوالش این بود که با این ماشین، برای چه تعداد کارگر اشتغال ایجاد می‌شود. در تمام شرکت‌هایی که ما به‌صورت خانوادگی دایر کردیم، نزدیک به ۵ هزار نفر شاغل مستقیم داریم. این اعتقاد پدرم بود و ما هم پیرو این اعتقاد، رویه ایشان را ادامه دادیم. در حاشیه تولید فرش به سمت تولیدات دیگر رفتیم. تولید نوشت‌افزار، تولید ماکارونی و غیره.

بحث تولید ماکارونی مربوط به دهه ۷۰ است. زمانی که ماکارونی صنعتی با این کیفیت در کشور نبود. ماکارونی به‌صورت سنتی تولید می‌شد و کیفیت مطلوبی نداشت. برای تولید ماکارونی نیاز به تکنولوژی بالایی است. بخشی از بازار در آن زمان متعلق به ماکارونی‌های سنتی بود و بخش دیگر هم در دست ماکارونی‌های وارداتی که از ترکیه و ایتالیا می‌آمد.

یک روز آقای مهندس نعمت‌زاده که در آن زمان وزیر صنایع بودند، از دوستان ما که در صنایع آرد فعال بودند دعوت کرده بود و گفته بود: «یک روز تعطیل در منزل بودم و همسرم ماکارونی می‌پخت. ماکارونی که محصول ترکیه بود. به خودم نهیب زدم که من وزیر صنایع یک کشور باشم و ماکارونی نتواند در کشورم تولید شود؟ چرا باید از ترکیه ماکارونی وارد کنیم؟» بعد هم با لحن خاص خودشان خطاب به حاضران گفتند «یک مرد پیدا نمی‌شود که این ماکارونی‌های وارداتی را از کشور بیرون کند و در داخل کشور ماکارونی تولید کند؟» این دعوت آقای مهندس نعمت زاده را ما پذیرفتیم و بنیان تک ماکارون گذاشته شد.

تک ماکارون با مطالعاتی که انجام شد با استفاده از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا، شروع به کار کرد. تا هفت، هشت سال هم هیچ کس به سمت تولید ماکارونی نرفت و تک ماکارون تنها ماکارونی تولید ایران بود.

توانستیم ماکارونی‌های وارداتی را از بازار بیرون کنیم و حتی وارد بازارهای خارجی شویم و کنار ماکارونی‌های ترکیه و ایتالیا بنشینیم.

در حال حاضر تکنولوژی ماکارونی در ایران به روزترین تکنولوژی است. صنعت ماکارونی در ایران جوان است و به همین دلیل هم ماشین‌آلات ما قدیمی نیستند. در حال حاضر حدود بیش از یک میلیون تن ظرفیت تولید ماکارونی در ایران است. مواد اولیه آن هم گندم دروم است که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی به درستی این مساله را تشخیص داد و تولید این نوع گندم در دستور کارش قرار گرفت و حالا هم نیازمان را از داخل تامین می‌کنیم. ما تک ماکارون را اوایل دهه ۷۰ تاسیس کردیم و تولیدمان را در سال ۷۵ روانه بازار کردیم. در این مدت مشغول کارهای مطالعاتی و تهیه زیرساخت‌ها بودیم. البته در این شرکت هم خانوادگی وارد شدیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه