کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در لاهیجان اجرا شد

مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان گفت: عملیات کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما در یک هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی شالیکاری این شهرستان اجرا شده است.

کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در لاهیجان اجرا شد

به گزارش هشت دی،جلال ملاجعفری عصر چهارشنبه افزود: عملیات کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما از اوایل خرداد ماه شروع و تاکنون در سه نوبت جهت کنترل نسل اول و دوم آفت ساقه خوار برنج رهاسازی شده است و این طرح در مرحله پایانی قرار دارد.
وی ادامه داد: در این عملیات در هر نوبت یکصد عدد تریکوکارت یک صدم گرمی که بطور میانگین حاوی ۶۰۰تا ۷۰۰تخم می باشند ، رهاسازی می شوند .
ملاجعفری خاطرنشان کرد: قیمت یکصد عدد تریکوکارت ۱۵۴هزار ریال است که ۸۴ هزار و ۷۰۰ریال آن توسط دولت و بصورت یارانه ای و ۶۹ هزار و ۳۰۰ریال آن سهم شالیکاران است که توسط کشاورزان پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: علاوه بر این عملیات ، اجرای کنترل بیولوژیک آفت شپشک آرد آلود در پنج هکتار از باغ های چای و ۲ هکتار از باغ های مرکبات شهرستان توسط حشره کفشدوزک بنام کریپتولموس پیش بینی شده است .
ملاجعفری یادآور شد: برای کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود در باغ های مرکبات، یک هزار عدد و در باغ های چای یک هزار و ۵۰۰ عدد سوسک (کفشدوزک) به ازای هر هکتار رهاسازی خواهد شد.
سطح زیرکشت برنج لاهیجان ۲۳ هزار و ۸۱۶ هکتار است و در این شهرستان بیش از یکصد هزار تن شلتوک و حدود ۷۰هزار تن برنج سفید تولید که معادل ۱۰درصد برنج تولیدی استان گیلان را شامل می شود.
حدود ۲۸ هزار خانوار بهره بردار در شهرستان لاهیجان در بخش شالیکاری اشتغال دارند.
لاهیجان با ۲ بخش مرکزی و رودبنه، در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه