موج واکنش‌ها به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸؛‌ نفع یا زیان داوطلبان؟

تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی به صورت قطعی در کنکور ۹۸ بازتاب‌های فراوانی را میان داوطلبان کنکور داشت، بازتاب‌هایی که از موج مخالفت‌ها و نگرانی‌ها و در سوی مقابل استقبال و حمایت‌ها از حذف کنکور حکایت دارد.

موج واکنش‌ها به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸؛‌ نفع یا زیان داوطلبان؟

به گزارش ۸دی، طبق آخرین تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ تاثیر ۳۰ درصدی دارد با این تفاوت که باز هم سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان تاثیر قطعی دارد و تاثیر مثبت لغو شد.

تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، بازتاب بسیاری را میان داوطلبان کنکور ۹۸ داشت و هم‌اکنون موج اعتراض‌ها پررنگ‌تر از حمایت‌ها شده است،‌اما داوطلبانی که به این روند معترضند، چه صحبت‌هایی دارند و چرا نگرانند؟

مگر پیش از این همه از تاثیر منفی کنکور بر زندگی و وضعیت روانی دانش‌آموزان سخن نمی‌گفتند؟ پس حالا که تصمیم‌گیری مسئولان بر آن شد تا از قدرت کنکور بکاهند، شاهد موج مخالفت‌ها با این موضوع هستیم؟ آیا مافیای کنکور در خلق این فضای اعتراضی نقش دارد یا داوطلبان حرف‌هایی دارند که باید آنها را شنید.

 

در این باره نظرات تعدادی از متقاضیان کنکور را مرور می‌کنیم.

* تصویب این قانون باعث تباه شدن آینده تعداد زیادی از جوانان کشور میشود و حق تعداد زیادی از دانش آموزان که یک سال زحمت می‌کشند و شبانه روز درس می‌خوانند پایمال می‌شود و برخلاف تلاش زیاد نتیجه خیلی بدتری به دست می‌آورند این حق طبیعی ماست اگر قرار بر این است که قانونی در ارتباط با ما و آینده ما تصویب شود ما هم بتوانیم در تصویب آن دخالت داشته باشیم. اکثریت دانش‌آموزان و افرادی که در کنکور سراسری سال آینده شرکت می‌کنند درخواست لغو این قانون را دارند.

* تاثیر ۳۰ درصدی قطعی سوابق تحصیلی در کنکور اصلا چیز خوبی نیست و رتبه داوطلب را حتی اگر معدلش ۲۰ هم شده باشد خراب می‌کند تنها امید آخر همه به کنکور است که منصفانه‌تر است اما با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به داوطلبان ظلم می‌شود. مافیای کنکور از این مصوبه سود دو برابری می‌برد مثل چاپ مضاعف کتاب‌های کمک درسی و حل المسائل‌ها برای طرح ترمیم معدل و هزینه شرکت در طرح ترمیم معدل و اینکه داوطلبان برای جبران ۷۰ درصد کنکورشان بیش از پیش به موسسات کنکوری رجوع میکنند و در آخر اینکه اگر سال ۸۸ این قانون تصویب شده بود ، رستگار رحمانی با معدل ۱۱ رتبه ۱ کنکور نمی‌شد.

* تاثیر قطعی سوابق تحصیلی یعنی ظلم و گامی است در جهت نابودسازی استعدادها و تلاش‌های نوجوانان. گسترده بودن تقلب در امتحانات نهایی، سلیقه‌اب تصحیح شدن ورقه‌ها، لو رفتن و فروش سوالات، عدم غربالگری مناسب این امتحان همه دلایلی برای غیرمنطقی و ناعادلانه بودن تاثیر قطعی معدل است. من به عنوان یک دانش‌آموز به تاثیر قطعی معدل دیپلم اعتراض دارم چون عده زیادی از دانش‌آموزان مثل من هستند که در امتحانات نهایی به دلایل مختلف نمره خوبی نگرفتند و تنها امیدشان به کنکور است اگر این قانون تصویب شود امید و آرزوی خیلی از جوانان به باد می‌رود.

در همین رابطه هامون سبطی کارشناس آموزشی درباره تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ عنوان کرد: دیوان عدالت اداری براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو که در سال ۹۲ تصویب شده و سوابق تحصیلی را نمرات امتحانات نهایی سه سال پایانی دوره متوسطه اعلام کرده بود با توجه به اینکه امتحانات نهایی فقط درسال سوم برگزار می‌شد حکم به ابطال آن داد.

وی افزود: درسال ۹۵ قانونی تصویب شد مبنی براینکه سوابق تحصیلی شامل نمرات برخی دروس در سه سال پایانی دوره متوسطه باشد اما در این قانون در بحث برخی از دروس تعریف دقیقی را شاهد نیستیم و دست را برای هر نوع تعبیری بازگذاشته است.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: هم اکنون اگر داوطلبی بخواهد در بحث کنکور به دیوان عدالت اداری شکایت کند دو مشکل وجود دارد نخست لفظ “برخی” که مانع صدور حکم از سوی دیوان می‌شود و دوم اینکه فرآیند شکایت و بررسی در دیوان عدالت اداری طولانی است بنابراین حتی در صورت صدور حکم نمی‌تواند مشمول داوطلبان کنکور ۹۸ شود.

سبطی گفت: در بحث لو رفتن سوالات امتحانات نهایی باید نظر دانش‌آموزان را پرسید البته باید توجه داشت که صحت آزمون شامل سه مرحله پیش از آزمون، حین آزمون و پس از آزمون یعنی هنگام تصحیح اوراق امتحانی است.

وی مطرح کرد: تعبیرها از قانون سنجش و پذیرش دانشجو متفاوت است و وقتی می‌گویند ۸۵ درصد پذیرش باید براساس تأثیر سوابق تحصیلی باشد، دومسئله مطرح است. نخست آنکه ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور تکمیل شود که هم اکنون این اتفاق افتاده و ۸۷.۵ درصد صندلی دانشگاه‌ها بدون کنکور در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

این کارشناس آموزشی گفت: بحث دوم این است که سوابق تحصیلی در ۱۵ درصد باقیمانده ظرفیت دانشگاه ها نیز تأثیرگذار باشد. درحالی که امتحانات نهایی بدین منظور طراحی نشده تا دهک‌های بالایی دانش‌آموزان کشور را رتبه‌بندی کند و با نمره ۲۰ نمی‌توان ۱۰۰ هزار داوطلب نخبه که برای ۵ هزار رشته محل رقابت می‌کنند، تفکیک کرد.

سبطی ادامه داد: در کنکور نمره بندی دقیقتر و ریزتر است و سوالات کنکور دهک‌های بالایی را از نظر علمی تفکیک می‌کند اما امتحانات نهایی برای این است که دانش‌آموز از یک پایه وارد پایه دیگری شود و اگر قرار باشد امتحانات نهایی را برای ۱۰ تا ۱۵ درصد دهک بالایی دانش‌آموزان طراحی کنند باید عمیق، غیرحفظی و تحلیلی باشد که دشوار شدن آن باعث افزایش جمعیت مردودی‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: تأثیر قطعی سوابط تحصیلی برای پذیرش دانشجویان در رشته‌ها و دانشگاه های برتر باعث ایجاد بازار دیگری در کنار کنکور به نام بازار امتحانات نهایی و رونق مدارس غیردولتی می‌شود و باید توجه داشت که این روش به ضرر دانش‌آموزانی است که معدل بالا دارند.

در سوی دیگر ماجرا، محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ اظهار کرد: در این رابطه شورای سنجش و پذیرش دانشجو کوتاهی کرده است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کرد که ظرفیت بیشتری به ویژه در رشته‌های پرطرفدار از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شود.

وی افزود: باید برنامه ریزی‌ها به سمتی باشد که کنکور حتما حذف شود و افرادی که نسبت به اعمال قطعی سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها معترض بوده و رضایت ندارند، مافیای کنکور هستند که منافعی را از این ماجرا می‌برند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مسائلی که در رابطه با لو رفتن سوالات امتحانات نهایی مطرح می‌شود بیش از اندازه بزرگنمایی شده و امسال سوالات امتحانات نهایی در یک حوزه ۱۰ دقیقه زودتر منتشر شد آیا این به معنای لو رفتن سوالات است؟

زاهدی تصریح کرد: نباید فضاسازی‌ها به گونه‌ای باشد که به ماندن کنکور کمک کند. هم اکنون این موضوع معضل آموزشی کشور است و باعث کشته شدن خلاقیت دانش آموزان و ایجاد استرس فراوان می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه