زنگ خطر “کوچک‌شدن خانواده‌ها” به‌صدا در آمد

دبیر کمیسیون بهداشت، درمان‌ و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ افزایش جمعیت به‌میزان ۱.۲۴درصد که به‌نوعی از کوچک شدن خانواده‌ها و پیشروی جامعه به‌سمت پیر شدن حکایت دارد نه‌تنها بسیار پایین است بلکه زنگ‌های خطر را به‌صدا در آورده است.

زنگ خطر “کوچک‌شدن خانواده‌ها” به‌صدا در آمد

به گزارش ۸دی،‌ منوچهر جمالی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیاست‌های افزایش موالید چند سالی است که در کشور مطرح می‌شود اما به‌طور یقین بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادی خانوار و ارتقاء سطح زندگی نمی‌توان به موفقیت این طرح‌ها خوشبین بود.

‌دبیر کمیسیون بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ برقرای تعادل مثبت و مورد انتظار بین تعداد موالید و آمار فوتی‌ها در یک جوامع سالم و رو به پیشرفت همواره در صدر توجهات مسئولان و کارشناسان قرار دارد تا بتوانند توازن لازم را در این حیطه برقرار کنند.

جمالی کارایی و پویا بودن یک جامعه را در گروی برقراری تعادل بین تعداد موالید و فوت‌شدگان دانست و تصریح کرد: ‌بسیاری از کشورها با مشکلات بسیار زیادی در این حیطه مواجه بودند اما با سیاستگذاری‌های درست و علمی توانستند این معضل را به‌نحو مطلوبی رفع و یا کنترل کنند.

نماینده مردم رودبار در مجلس به رشد ۴درصدی کشور اشاره کرد و ابراز داشت:‌ در یک مقطع زمانی خاص سیاست‌های مسئولان کشور به‌سمت تشویق مردم برای افزایش موالید پیش‌ رفت که با همراهی مردم در آن زمان شاهد وقوع پدیده‌‌ای تحت عنوان انفجار جمعیت بودیم.

وی شاخص‌های رشد جمعیت در سال‌های اخیر را حدود ۱.۲۴ درصد اعلام کرد و اظهار داشت:‌ این میزان افزایش جمعیت که به‌نوعی از کوچک شدن خانواده‌ها و پیشروی جامعه به‌سمت پیر شدن حکایت دارد نه‌تنها بسیار پایین است بلکه زنگ‌های خطر را به‌صدا در آورده است.

دبیر کمیسیون بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی مجلس از بروز یک تناقض بزرگ در کشور سخن گفت و افزود:‌ تشویق مردم جهت افزایش جمعیت بدون اجرای سیاست‌هایی در حوزه‌ ارتقای مسائل معیشتی مردم و یا موضوع اشتغال جوانان مسئولان را در یک پارادوکس معنادار قرار داده است.

جمالی وجود تناقض‌های ذکرشده را عامل مهم عدم موفقیت اهداف مربوط به افزایش موالید اعلام کرد و گفت:‌ مجموعه این عوامل مهم سبب شده در حال حاضر میزان جمعیت کشور در اکثر استان‌ها به‌ویژه در استان گیلان به‌جای افزایش به‌سمت سالمندشدن گام بردارد.

نماینده مردم رودبار در مجلس از اقدامات مجلس در حوزه رفع مشکل جمعیت خبر داد و افزود:‌ در مجلس نهم طرحی تحت عنوان جمعیت و تعالی خانواده از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شد که بعدها بنا به اعتراضات انجام‌شده بررسی این موضوع به کمیسیون فرهنگی واگذار شد.

وی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حال حاضر در طرح جمعیت و تعالی خانواده به‌عنوان کمیسیون فرعی فعالیت می‌کند اظهار داشت:‌ با گذشت سال‌های متمادی به‌علل مختلف هنوز این طرح به نتیجه مشخص و قابل قبولی در مجلس نرسیده و ناتمام باقی مانده است.

دبیر کمیسیون بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی مجلس به عزم جدی مجلس جهت اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت تأکید کرد و گفت:‌ با رایزنی‌هایی که بین کمیسیون فرهنگی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام ‌شده امیدواریم طرح تعالی خانواده به‌زودی به یک نتیجه مطلوب ختم شود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه