رئیس سازمان چای کشور:

 آتش‌سوزی در باغات چای لنگرود ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به بار آورد

رئیس سازمان چای کشور ‌گفت: آتش‌سوزی اخیر در باغات چای کومله لنگرود ‌بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به بار آورد

 آتش‌سوزی در باغات چای لنگرود ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به بار آورد

به گزارش ۸دی، حبیب جهانساز اظهار داشت:‌ طبق برآوردهای اولیه‌ای که توسط کارشناسان سازمان چای کشور از میزان خسارت ناشی از وقوع آتش‌سوزی در باغات کومله لنگرود انجام گرفت فعلاً بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به باغات چای وارد شده است.

 رئیس سازمان چای کشور با تأکید مجدد بر این نکته که این برآوردها اولیه بوده و به احتمال زیاد با تکمیل شدن بررسی‌ها تغییر می‌کند بیان دا‌شت:‌ آتش‌سوزی مذکور به غیر از عرصه‌های جنگلی و باغات مخروبه فاقد کاربری به حدود ۱۲ هکتار از باغات چای منطقه آسیب وارد کرده است.

جهانساز تعیین میزان آسیب به بوته‌های چای را نیازمند صرف زمان بیشتری دانست و عنوان کرد:‌ باید زمان بیشتری بگذرد تا کارشناسان مربوطه با انجام و تکمیل مراحل
تحقیقات و بازرسی‌های خود بتوانند شدت آسیب وارده به باغات را بر اثر آتش‌سوزی دقیق‌ مشخص کنند.

وی گزارش‌های مربوط به سازمان آتش‌نشانی و تیم نظارت در مورد تعیین عامل ایجاد حریق را مؤثر خواند و تصریح کرد:‌ قبل از هرگونه پرداخت خسارت به باغداران، باید نخست عامل ایجاد‌ کننده آتش‌سوزی دقیقاً مشخص شود و سپس بر اساس نتایج این تحقیقات بدست آمده عمل کرد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به این مسئله که اگر عوامل انسانی در این قضیه دخیل باشد خسارتی پرداخت نمی‌شود افزود:‌ صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت خسارت به  حوادث طبیعی نظیر سرمازدگی و یا خشکسالی تکیه دارد و عوامل انسانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

جهانساز عملکرد چایکاران شمالی و میزان برگ سبز چای تحویل داده شده به کارخانجات را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تا این تاریخ حدود ۷۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمالی خریداری شد که ۴۹.۶ درصد آن درجه یک و ۵۰.۴ درصد آن برگ سبز درجه دوم بوده است.

وی ارزش ریالی این مقدار برگ سبز چای خریداری شده از کشاورزان را ۱۵۵ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت:‌ در حال حاضر با آخرین وجوهی که در روزهای اخیر به حساب چایکاران شمالی واریز شد حدود ۶۴ درصد از مطالبات آنان پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور به مقدار کل وجوه پرداختی به حساب کشاورزان اشاره کرد و ابراز داشت: به طور کلی تاکنون بالغ بر‌ ۸۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از کل مطالبات چایکاران شمالی که مربوط به بازه زمانی پایان خرداد ماه است تسویه شده است.

جهانساز از پرداخت‌ کامل قدرالسهم دولت تا پایان خرداد ماه نیز خبر داد و عنوان کرد:‌ پرداخت مطالبات مربوط به مرحله دوم برداشت چای که در بازه زمانی تیرماه اتفاق افتاده باقی مانده است که آن نیز در صورت تأمین اعتبارات لازم بلافاصله به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه