به بهانه برپایی نمایشگاه اسناد شکست استبداد صغیر در رشت

تغییر کاربری ساختمان شورای شهر رشت/ موزه دائمی مشروطه دائر می شود

ساختمان میراثی شورای شهر رشت براساس مصوبه بهمن ماه سال گذشته کمیسیون فرهنگی این شورا قرار است تغییر کاربری داده و به موزه دائمی مشروطه تبدیل شود.

تغییر کاربری ساختمان شورای شهر رشت/ موزه دائمی مشروطه دائر می شود

به گزارش ۸دی، یکصد و نه سال از روزی می گذرد که مجاهدان گیلانی، گرمای طاقت فرسای تیرماه را به جان خریده و برای فتح تهران و سپس قزوین اردو کشیدند.

این مجاهدان از دوم تیرماه ۱۲۸۷ یعنی همزمان با به توپ بستن مجلس، با تشکیل کمیته های مخفی، مبارزه علیه رژیم قاجار و بسته شدن مجلس را آغاز کردند. سرکرده این مجاهدان، میرزا حسین خان کسمایی، میرزا کوچک جنگلی، میرزا خلیل رفیع، یپرم خان و عده ای دیگر بودند و با قتل آقابالاخان، آخرین حاکم مستبد گیلان، لشکری فرآهم آورده و سواره و پیاده به رهبری محمد ولی خان تنکابنی به سمت قزوین حرکت کردند.

مجاهدان گیلانی وقتی به دروازه قزوین رسیدند که شهر برای جشن شاه قاجار، آذین بسته شده بود. قزوین آماج توپ و گلوله مجاهدان گیلان شد و صبح نشده قزوین بدست فاتحان گیلانی افتاد.

حالا قرار است نمایشگاهی از اسناد فتح تهران و قزوین بدست مجاهدان گیلانی و یاری مجاهدان بختیاری، در عمارت فردی به نمایش درآید که گفته شده، طراح قتل آخرین حاکم مستبد گیلان بود. این ساختمان میراثی اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت است.

بازگشایی درب شورای شهر رشت به بهانه برپایی نمایشگاه اسناد مشروطه

در همین زمینه رئیس شورای شهر رشت اظهارکرد: در این نمایشگاه قرار است ۱۶سند تاریخی و ۶عکس از مجاهدان گیلانی فاتح تهران به نمایش درآید.

سید امیرحسین علوی افزود: اواخر سال گذشته، با یک مصوبه، مقدمات تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل رفیع فراهم شد و قرار است این بنای میراثی که متعلق به یکی از مشروطه خواهان بوده و بعدها نخستین شهردار رشت می شود، به عنوان موزه دائمی مشروطه تغییر کاربری دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۲۲تیرماه باید در تاریخ گیلان زنده بماند، گفت: اگر تلاش مجاهدان گیلانی برای فتح قزوین نبود و از مجاهدان بختیاری هم دعوت نمی کردند، تهران فتح نمی شد و مجلس نیز اعاده نمی گشت.

رئیس شورای شهر رشت به تاریخ برگزاری نمایشگاه اسناد فتح تهران و قزوین  اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این ساختمان میراثی، کاربری اداری دارد، تنها توانستیم طی دو روز ۲۱ و ۲۲ تیرماه، نمایشگاه اسناد را برگزار کنیم.

علوی تاکید کرد: انجمن های بلدیه، به عنوان یکی از دستاوردهای اعاده مجلس است، بنابراین مناسب دیدیم در یادآوری این حادثه تاریخی درب شورای شهر را بروی مردم باز کرده تا از این نمایشگاه اسنادی بازدید کنند.

پاسداشت حوادث هویت ساز گیلان ضروری است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت نیزدر این باره با اشاره به اینکه حوادث تاریخ ساز که هویت ما را ساخته اند پاسداشته شوند، گفت: فتح تهران بدست مشروطه خواهان گیلانی به همیاری مجاهدان بختیاری آن هم در شرایطی که مجاهدان تبریز در محاصره روس ها بودند، از جمله این رویدادهای مهم تاریخی است که برای گیلانیان بسیار حائز اهمیت بوده و باید زنده نگه داشته شود.

محمدحسن عاقل منش افزود: در نوزدهمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت و در بهمن ماه سال گذشته، طرحی در این کمیسیون مصوب شد که عمارت میرزا خلیل رفیع که اکنون به عنوان ساختمان اداری شورای شهر رشت استفاده می شود، به عنوان موزه دائمی مشروطه تغییر کاربری دهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این طرح با حضور طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور به تصویب شورا رسید، خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی این ساختمان تخلیه و پس از مرمت بنا عمارت یکی از مجاهدان گیلانی به عنوان یک مرکز اسنادی و موزه دائمی مشروطه تغییرکاربری داده و درب این عمارت به روی شهروندان و گردشگران باز شود.

عاقل منش تصریح کرد: این نمایشگاه ۲۱ و ۲۲ تیرماه برگزار می شود و طی آن ۱۶سند و عکس رونمایی می شود و از میان این تصاویر یک عکس اورجینال که از مجاهدان گیلانی در میدان بهارستان گرفته شده، رونمایی می شود.

ضرورت بازخوانی مبارزات مشروطه خواهان گیلانی

نماینده شورا در پیگیری امور میراثی و از بانیان برگزاری این نمایشگاه نیز بربازخوانی مبارزات مشروطه خواهان گیلانی که از ۲تیر ۱۲۸۷ همزمان با به توپ بستن مجلس و شروع استبداد صغیر تا سقوط استبداد در ۲۲ تیرماه ۱۲۸۸ خورشیدی آغاز شده بود،تأکید و اظهار کرد: تاکنون اهمیت تاریخی آن برهه زمانی و نقش گیلانیان در فتح تهران به درستی بررسی نشده است.

مهری شیرمحمدی ادامه داد: مجاهدان گیلانی در گرمای طاقت فرسای تیرماه، ۵ماه با سختی بسیار سواره و پیاده ۳۵۰ کیلومتر را تا تهران طی کرده تا مجاهدان بختیاری از سمت ورامین در نزدیکی تهران به گیلانی ها بپیودند و این درحالی است که به تاکید مورخان، در زمان فتح قزوین و تهران، تبریز در محاصره روس ها بودو سران مشروطه تبریز ۹ماه بعد از اعاده مجلس به تهران رسیدند.

نمایش ۲ عکس مجاهدان گیلانی در زمان فتح تهران

حسن اکبری، مجموعه دار خصوصی که قرار است اسنادش طی این دو روز به نمایش درآید به خبرنگارمهر گفت: در این نمایشگاه، تلگراف های مشروطه خواهان پس از فتح تهران در میدان بهارستان به نمایش درمی آید.

وی که با هزینه شخصی و طی سال ها بیش از ۲۰۰۰ سند در حوزه گیلان جمع آوری کرده است، افزود: پس از فتح تهران مجاهدان گیلانی دو عکس گرفتند، که یک عکس ماه گذشته در نمایشگاه اسنادی در پژوهشکده گیلان شناسی رشت به نمایش درآمد و عکس دیگر نیز طی این دو روز در عمارت میرزا خلیل به نمایش درمی آید. این عکس مجاهدان فاتح گیلانی را در میدان بهارستان نشان می دهد.

اکبری همچنین گفت: تصاویری از فتح الله اکبر، معروف به سپهدار اعظم رشتی، نصیرخان سردار جنگ بختیاری و سردار اسعد و همچنین عکس تازه کشف شده از مجاهد قفقازی که برای میرزا کریم خان رشتی ارسال کرده است، در این دو روز به نمایش درمی آید.

گفتنی است، آئین گشایش این نمایشگاه صبح روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه ساعت۹ در ساختمان اداری شورای شهر رشت(عمارت خلیل رفیع) برگزار و علاقمندان می توانند صبح و عصر پنجشنبه و همچنین صبح روز جمعه ۲۲تیرماه فرصت دارند از این نمایشگاه بازدید کنند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه