مجری طرح دختران نجابت در گفتگو با 8دی:

اجرای کمپین «بی تفاوت نباشیم» در آستانه روز ملی عفاف و حجاب در رشت/ جامعه امروز تشنه اندیشه و تبیین است + تصاویر

مجری طرح دختران نجابت و دبیر مؤسسه چشمه نور رضوان با بیان اینکه متأسفانه یکی از ضعف های فرهنگی بعد از انقلاب این بود که با مسأله پوشش و حیا به شکل سازمانی و ارگانی برخورد شد، گفت: در حال حاضر می بینید که هر ساله در فصل تابستان فقط به مدت یک هفته با عنوان هفته «عفاف و حجاب» چند کار به صورت ابلاغی و گزارش کاری به کارمندان داده می شود در حالی که جامعه امروز تشنه ی اندیشه و تبیین است.

اجرای کمپین «بی تفاوت نباشیم» در آستانه روز ملی عفاف و حجاب در رشت/ جامعه امروز تشنه اندیشه و تبیین است + تصاویر

منّانه محمودی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه همه افراد بشر در طول زندگی خود به  دنبال لذت و آرامش هستند و در واقع این لذت و آرامش است که نیروی محرکه آنها می شود، گفت: هرچند که نوع این لذتها برای افراد متفاوت است مثلا یک عده با قدرت به آرامش می رسند و یک عده با ثروت، عده ای به دنبال شهرت هستند و عده ای به دنبال تحصیل یا کسب پست های مدیریتی چون برایشان لذت بخش است و عده ای فارغ از این ها به دنبال معنویات هستند چون آنها هم با امور معنوی مثل کمک به دیگران، کمک به مظلوم، زیارت و… به آرامش می رسند.

وی افزود: همین مقوله لذت و آرامش است که باعث انتخاب بیشتر اعمال انسان ها می شود حال اگه از این منظر به موضوع پوشش و حیا بنگریم جای خیلی از مسائل عوض می شود مثلا اگر در اقدامات فرهنگی سعی شود آرامش بخشی حیا برای مخاطب تبیین شود در ادامه مخاطب امر غیرت را وظیفه ای از طرف مرد خانواده برای پایداری این آرامش بخشی تلقی می کند نه اینکه فکر کند آقا بالاسر دارد.

 

** جامعه امروز تشنه اندیشه و تبیین است

مجری طرح دختران نجابت در مدارس گیلان با بیان اینکه متأسفانه یکی از ضعف های فرهنگی بعد از انقلاب این بود که با مسأله پوشش و حیا به شکل سازمانی و ارگانی برخورد شد، گفت: در حال حاضر می بینید که هر ساله در فصل تابستان فقط به مدت یک هفته با عنوان هفته «عفاف و حجاب» چند کار به صورت ابلاغی و گزارش کاری به کارمندان داده می شود در حالی که جامعه امروز تشنه ی اندیشه و تبیین است.

 

 

دبیر مؤسسه چشمه نور رضوان استان گیلان گفت: در همین راستا این مؤسسه با مجوز اداره کل ورزش و جوانان گیلان و با هدف تبیین و روشنگری پیرامون مسائل مربوط به بانوان و خانواده طی ۵ سال اقدام به فعالیت های مختلف فرهنگی و مردمی کرده است.

 

 

محمودی گفت: از مهم ترین این اقدامات برپایی نمایشگاه های کشوری دختران نجابت با موضوع «پوشش،حیا و غیرت» در مدارس دخترانه استان است که شامل اجرای نمایشگاه  “جواهرانه” همراه با روایت گری تصویری تبیین چرایی فلسفه حجاب، پخش فیلم و کلیپ، فروش محصولات مرتبط با موضوع زن وخانواده و از همه مهم تر برگزاری کلاس های پرسش و پاسخ با دانش آموزان و رفع شبهات است.

وی با بیان اینکه طرح دختران نجابت تاکنون در بیش از ۹۰ دبیرستان دخترانه استان برگزار شده است، بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته در سه مرحله نمایشگاه پوشش و حیا به مدت یک هفته، حضور مجدد اول با موضوع بررسی نظرات مختلف در جهان پیرامون موضوع زن (طالبانیسم، فمینیسم و نظر اسلام) و حضور مجدد دوم با موضوع عشق و جوانی هر کدام به مدت دو روز برگزار شد.

 

 

محمودی با اشاره به اینکه طبق نظر سنجی های صورت گرفته در هر مرحله، طرح مذکور با استقبال چشمگیر دانش آموزان رو به رو شده است علت این استقبال دانش آموزان، اولیاء و مسئولان مدارس را صمیمیت و ارتباط دوستانه مربیان طرح با دانش آموزان و مطالب ارائه شده در طرح برشمرد و بیان کرد: تلاش اعضای موسسه رفع شبهاتی است که  با سم پاشی گروه های معاند در فضای مجازی و در ذهن مخاطب ایجاد می شود و یکی از اصول کلی طرح روشنگری پیرامون مسائل مربوط به بانوان می باشد به گونه ای که اکثرا دانش آموزان بعد از اجرای برنامه اذعان می کنند که نظرشان در مورد جایگاه زن در اسلام عوض شده در حالی که پیش از این تصور می کردند اسلام چیزی جز ظلم به زن و آزادی عمل مردان نیست.

 

دبیر مؤسسه چشمه نور رضوان استان گیلان از دیگر برنامه های مؤسسه در طول سال را اجرای «پویش مردمی چرا حجاب؟!» در روز عاشورا عنوان کرد.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر در روز عاشورا کتابچه هایی که به شبهات مربوط به پوشش و مسائل مطرح شده در فمینیسم پاسخ داده است با نذر فرهنگی و کمک های مردمی تهیه شده و توسط اعضای مؤسسه بین عزاداران حسینی و مردمی که در این روز در دسته جات عزاداری و خیابان ها و معابر اصلی شهر حضور می یابند پخش می شود.

 

 

محمودی از دیگر اقدامات مؤسسه چشمه نور رضوان را برگزاری «اعتکاف رمضانیه  ویژه خواهران» را در ۲۵ تا ۲۷ ماه مبارک رمضان عنوان کرد و گفت: اعتکاف رمضانیه خواهران به مدت ۵ سال پیاپی در رشت برگزار می شود.

 

 

** کمپین «بی تفاوت نباشیم» یادآور فاجعه تاریخی ۲۱ تیر

 

وی با اشاره به اجرای برنامه های مربوط به روز ملی عفاف و حجاب در استان گیلان، گفت: موسسه چشمه نور رضوان در نظر دارد کمپین کشوری «بی تفاوت نباشیم» را که با همت موسسه فرهنگی ـ هنری ـ کاربردی خیبر طراحی شده در استان گیلان اجرا کند.

دبیر مؤسسه چشمه نور رضوان استان گیلان بیان کرد: این کمپین علاوه بر یادآوری فاجعه تاریخی ۲۱ تیر ۱۳۱۴ و شهادت ۲۰۰۰ شهیدی که در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد تحصن کرده بودند می پردازد.

 

 

وی افزود: «کمپین بی تفاوت نباشیم» کار در زمینه پوشش، حیا، غیرت و حفظ کیان خانواده را وظیفه تک تک افراد جامعه می داند و پاسخی به ندای تاریخی «أینَ عمّار» مقام معظم رهبری در زمینه مسایل فرهنگی است.

 

** مورخ فرانسوی: حجابی که در ایران است بیش از آنکه مستند به اسلام باشد، به ایران قبل از اسلام مستند است

 

محمودی با اشاره به سخنان «ژوزف کنت گوبینو» نویسنده، مورخ و یکی از سفرای فرانسه در ایران مبنی بر اینکه «حجابی که در ایران است بیش از آنکه مستند به اسلام باشد، به ایران قبل از اسلام مستند است»، گفت: چیزی که دشمنان اسلام و ایران به جامعه القا کرده اند این است که حجاب زنان ایرانی ریشه تاریخی ندارد و صرفا یک سنت عربی است که این موضوع به شدت باید برای دختران جوان ما تببین شود.

 

** لزوم روشنگری مردان در امر عفاف و حیا از سوی فعالان فرهنگی و وعاظ

 

مجری طرح دختران نجابت در مدارس گیلان با بیان اینکه امر عفاف و حیا فقط مربوط به زنان نمی شود و مردان نیز در این موضوع نقش دارند، ادامه داد: از طرفی حضرت رسول الله(ص) می فرمایند: «پشت سر هر زن بی حیا یک مرد بی غیرت ایستاده است» و این در حالی است که متأسفانه اکثر فعالان فرهنگی یا وعاظ مشکلات اجتماعی و اخلاقی جامعه را به زنان نسبت می دهند و همواره سعی در ارشاد مستقیم زنان هستند در حالی که طبق حدیث نبوی، ایشان مردان را هم در این زمینه مقصر می دانند و این امر نیاز به روشنگری این قشر جامعه را نیز دوچندان می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سمانه تائب
عالی بود خدا قوت بده به شما به کوری چشم دشمن زمستونمون بهاره
....
سلام و خداقوت خیلی عالیه... همینکه خلأهای اندیشه و فکر مردمی رو با تبیین معقول و روشنگری پر می کنین به تدریج در پی اون منش و رفتار اونها هم اصلاح خواهد شد.... از شما هم به خاطر اینهمه جسارت و شجاعتی که بیانگر یک زن انقلابی است تشکر میکنیم...و براتون آرزوی توفیقات روزافزون داریم...
در حاشیه