هشدار چین درباره لغو برجام

نخست‌وزیر چین و صدراعظم آلمان روز دوشنبه دیدار و درباره حفظ توافق هسته‌ای «برجام» رایزنی کردند. چین در این نشست درباره لغو برجام هشدار داد و آلمان گفت شرکت‌ها بایستی خودشان درباره سرمایه‌گذاری در ایران تصمیم بگیرند.

هشدار چین درباره لغو برجام

به گزارش ۸دی، «لی که چیانگ»، نخست‌وزیر چین و دبیر حزبی شورای دولتی این کشور روز دوشنبه درباره لغو توافق هسته‌ای «برجام» هشدار داد و گفت که این اقدام تبعات غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت.

به نوشته رویترز، آقای «چیانگ» این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان مطرح کرد. «مرکل» هم در این کنفرانس خبری، حمایت خودش را از توافق هسته‌ای برجام ابراز کرده است.

«مرکل» گفت آلمان به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است اما تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری در ایران به عهده خود شرکت‌ها است.

رویترز نوشته صدراعظم آلمان گفت شرکت‌هایی که با خطر مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا در صورت تجارت با ایران رو به رو هستند باید خودشان تصمیم بگیرند می‌خواهند این خطر را قبول کنند یا خیر.

او گفت: «به توافق هسته‌ای با ایران پایبندیم. فکر می‌کنیم که مذاکرات خوبی برای حصول آن انجام شد. مسائل بیشتری هستند که باید با ایران درباره آنها مذاکره کنیم، ولی ما فکر می‌کنیم بهتر است در توافق بمانیم.»

این اظهارات سه روز بعد از نشست وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام در شهر وین مطرح شده‌اند. کمیسیون مشترک برجام روز جمعه برای بحث درباره راه‌های حفظ این توافق، در سطح وزیران خارجه ایران و ۵ کشور باقی‌مانده دیگر در توافق هسته‌ای، به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد در حال تدوین یک بسته اقتصادی برای ارائه به ایران است. این بسته، روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد.

آقای روحانی روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم از طرف‌های اروپایی خواسته به جای ارائه وعده‌های کلی و مبهم، تعهداتی قابل اجرا و قابل راستی‌آزمایی ارائه دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه