کدام شخصیت لقب صادق را به امام صادق(ع) نسبت داد؟

امام صادق(علیه السلام) به القاب بسیارى ملقّب گردیده اند که هر کدام از آن القاب، جلوه اى از ابعاد شخصیتى آن امام همام است. معروف ترین این القاب صادق است.

کدام شخصیت لقب صادق را به امام صادق(ع) نسبت داد؟

به گزارش ۸دی،امام صادق(علیه السلام) به القاب بسیارى ملقّب گردیده اند که هر کدام از آن القاب، جلوه اى از ابعاد شخصیتى آن امام همام است. معروف ترین این القاب صادق است. در اینکه چه کسی این لقب را در ابتدا به امام صادق(ع) نسبت داد، دو احتمال مطرح شده است:

الف- جدّش پیامبر اکرم(ص)، آن حضرت را به این لقب خوانده است. چون او را راستگوترین انسان در حدیث و گفتار مى دانسته است.[۱]

ب- نظر دیگر قائل است که منصور دوانیقى – که خود از کینه توزترین دشمنان امام صادق(ع) است – این لقب را به ایشان نسبت داده است. در بیان سبب این مطلب آورده اند که ابومسلم خراسانى از امام صادق (علیه السلام) خواست که او را به قبر جدّش امیرالمؤمنین(علیه السلام) که در آن زمان مخفى بود، راهنمایى کند. امّا امام صادق (علیه السلام) از این کار خوددارى کرده، اما به او خبر دادند که قبر امیرالمؤمنین(علیه السلام) در ایّام حکومت مردى هاشمى که او را ابوجعفر منصور مى نامند ظاهر خواهد شد.
ابومسلم نیز خبر را به منصور و در ایّام حکومت وی داد. در آن زمان منصور در رصّافه بغداد ساکن بود. او از شنیدن این خبر خوشحال شد و گفت: این همان شخص راستگوست

پی نوشت:

[۱]  سمعانی در انساب ۵۰۷/۳.

[۲] موسوعه امام صادق(ع) ۲۲/۱.

پیشوایان هدایت، ج۸ ، ص۳۹.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه